Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 2483 ggr
Kim-X
0

Dissiansk kasslerpudding

Dissiansk kasslerpudding

2 pers

300 g kassler av god kvalitet (ej glutamat)                                                                                     80 g babyspenat                                                                    2 ekologiska ägg                                                                        1½ dl gammaldags mjölk                                                            1dl ekologisk vispgrädde (ej den med emulgeringsmedel)             salt, lite vitpeppar                                                                         3 dl riven ost                                                                        

grönsallad, gärna flera sorter                                                  minitomater                                                                           alfalfagroddar                                                                       krasse

Vitlökssås                                                                                    1 -2 dl ekologisk crème fraiche                                                       1 vitlöksklyfta                                                                         Himalayasalt eller vanligt salt

Vispa äggen lätt och tillsätt mjölk, grädde, salt och peppar och vispa ihop allt. Tärna kasslern. Riv osten grovt. Lägg hälften av babyspenaten, kasslertärningarna och hälften av osten i en ugnsfast form. Häll över äggstanningen och strö över resten av osten. Tillaga i ugn 225° i ca 30-35 min.

Blanda resten av babyspenaten med sallad, groddar och halverade tomater. Strö klippt krasse över. Ringla gärna lite olivolja över.

Pressa vitlöken i crème fraichen, salta och blanda. Låt stå kallt tills servering.

Torpet
0

Det där lät ju väldigt smaskigt..måste provas!!

picapica
0

Tack för förslaget - tänkte ha kassler idag och det var toppen få detta recept.

Mervi
0

Jag hittade kassler utan glutamat. Och skall prova denna.

Det var två sorters kassler i affären. Den ena billigare innehöll glutamat. Jag pratade med min man om det och det stor en äldre man vid sidan om och kollade på den billigare sorten. När vi skulle gå så såg jag att han lade ner den billigare och tog upp den dyrare utan glutamat. Skrattande

Maia
0

#3 Sådär gör jag också i affärer. Vad var det för fabrikat på din kassler? Jag vill gärna göra gratäng, men vill i så fall ha bra kassler ;-).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Kim-X
0

Jag brukar välja kassler med så få tillsatser som möjligt. I första hand väljer jag bort glutamat, i andra hand gukossirap, maltodextrin eller liknande. Helst ska inget av det finnas med. Ju kortare ingredienslista, desto bättre är en bra tumregel :)

Även om de flesta inte tål kolhydrater är nog glutamat ännu skadligare för kroppen och signalerar alltid dålig kvalitet på övriga punkter också.

Mervi, vilken härlig liten solskenshistoria! Skrattande