På stan för vegetarian
Hej! Ska åka till Stockholm nästa vecka och lurar på hur jag ska kunna hålla min sprillans nya (och fungerande verkar det!) diet. Jag äter inte kött, däremot fisk och skaldjur. Har inte ekonomi nog att gå på fin restaurang, utan det får vara enkelt. Tips, någon?
Också - vad har ni med er på långa tågresor i värmen?
Tack för en trevlig sajt!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Tack själv och välkommen hit!!!
Om jag vore Du skulle jag satsa på fiskkonserver.
Tonfisk och makrill i burkar som öppnas utan öppnare.
En majonnästub i plast som fett.
Allt detta förvaras utan kyla i butik och bör klara en tågresa!!!
Det låter hur korkat som helst i en vanlig "ätares" öron det vet jag, men jag vet också att man får vara hur korkad som helst!!!
Numer pensionär i Nynäshamn

Glömde säga att det gäller LC-diet…
#2 Så klart, det är ju därför vi är här….

Oj, det var ett snabbt svar! Tack för tips. Jo, jag skrev LC eftersom jag såg att sajten också innehåller GI…
Ja, man kan känna sig rätt korkad när man ska tänka ut mat efter helt nya ideal. Jag har inte kommit in i det hela än.
Äter Du ägg?

Ja, i alla former med förtjusning! Utom rått…
Då laddar Du en plastlåda med kokta ägg (m skal) och sallad och gröna grönsaker (gurka?) och placerar det i en liten kylbag (finns hur små som helst och den här maten tar inte stor plats
).
Sen "tillreder" du en tonfisksallad på tåget och sprutar över en massa majonnäs. Det ser "helt normalt" ut i andras ögon.
(Det där med hur det ser ut i andras ögon har varit väldigt viktigt för mig länge… nu bryr jag mig inte lika mycket).

Jättebra tips, tack.
Ja, man kan ändå känna sig rätt tittad på som överviktig, utan att folk ser en sleva i sig grädde och smör.
Det konstiga är att sen jag började med "fettkosten" känner jag mig smalare, har sträckt på mig ordentligt och går rak i ryggen. Jag ser ju precis lika tjock ut som förra månaden, men jag KÄNNER mig helt annorlunda. Kanske för att maggen mår bra och är lugn och det sprider välbehag i resten av kroppen? Vad vet jag - men det är gôrhärligt!
#8 PRECIS så säger de flesta som testar detta och vem vet… har Du kollat dina mått? Måtten säger mer än vågen ofta!!!
Catlin: Magen känns mindre pga att man slipper den där uppkördheten. Och om man inte är uppkörd utan har en lung mage så är den mindre och känns mindre och ser mindre ut.
Det är min egen erfarenhet efter massa fibrer och kolhydrater. Jag är så glad över att magen fugerar normalt.

Hej Mervi!
Jag slutade röka förra sommaren, med hjälp av tuggummi. Det var sen otroligt mkt svårare att sluta med tuggummina än med rökningen. Jag tuggade på tills jag pajade magen rejält, vid jul hade jag galopperande magkatarr, med våldsamt illamående och en tarm som löpte amok. Jag la förstås av med tuggummit, men magen repade sig inte. Även under en vår med GI har tarmen varit överaktiv och det har varit rätt jobbigt och opraktiskt… Efter bara en kort tid med LCHF, ja, nästan genast faktiskt, lugnade magen ner sig och är nu i stort sett snäll och fin! Det känns ofantligt skönt, nu kan jag våga göra saker jag fått avstå från så länge.
Jag fattar ju nu att det är mina kära kolhydrater som ställer till det för mig. Jag ÄLSKAR kolhydrater i alla former, men jag tål dem ju inte. Och jag är så glad att det finns mänskor härute på nätet som har visat på en annan väg som faktiskt fungerar.
TACK!

Gick det bra i Stockholm?

Ja, tack! Få se nu… det var ett tag sen… Men det blev mycket lax på stan, mycket lax "hemma" på kvällarna och på tågresorna tonfisksallad som Margareta föreslog. Färdigskivad ost som nödproviant, och en mörk choklad emellanåt för att hålla humöret uppe. Behövs inte egentligen med den här maten ju, humöret håller sig väldigt jämt. Men jag har rätt ont i kroppen och att vara turist i storstad är tufft, särskilt för fötterna. Så sällskapet och jag köpte ett par gånger en 85-procentig chokladkaka och en 2:a visp. Hrmmm. Jag fick ett par rutor choklad, han offrade sig på resten, och vi sköljde ner det med grädden! Huga vad det kändes! Dricka grädde på stan, med folk runt omkring! :o
Bör kanske tillägga att jag lämnat såna excesser därhän, det funkar ju inte i längden förstås, men det är kul som minne! Nästa gång kan jag mer om LCHF och gör på annat sätt.