Vodka eller Vin?
Jag behöver lite hjälp med en alkoholfråga.
Jag ska på semester och vet att det kommer att bli fest. Jag undrar vad som är "bäst" att dricka ut LCHF synpunkt, Vin eller ren Sprit (grogg). Sprit i sig kanske är mer OK men jag kan inte dricka det rent utan måste ha blandvatten okså. Hur är Gin och Tonic? Tacksam för svar från mina kloka forumskompanjoner. 
Torrt vin, rött såväl som vitt är att föredra. Kom ihåg att förbränning av alkohol har prio ett i kroppen, betyder att all annan förbränning står på vänt.
Ett tips annars är att blanda vodka med smaksatt mineralvatten = 0 kolhydrater. Vin innehåller en del kolhydrater, om än relativt lite. De flesta röda vinerna jag köper innehåller 3g kolhydrater / 100 g och det blir ju en del om man dricker en hel flaska.

aha tänkte inte på att jag kan blanda med mineralvatten. Tack :). Det blir inga mängder men vill ändå känna mig lite lullig. Dagen efter blir det hårdkörning igen.
Vinets kolhydratinnehåll gäller alltid i gram KH per LITER. Ett torrt vin kan ha fem gram socker per liter som restsötma efter jäsning. Inte mycket. Starksprit innehåller inget nyttigt, unga antioxidanter.

Jag skulle gå på ett gott rödvin - räcker länge med måttlig alkoholhalt och man blir ju lullig efter ett par glas.
Annars är ett tips - om man bara är ute efter att bli lullig - kaffekask, utan socker och mjölk förstås. Men det är ju rätt spritigt och det tar snabbt! Och inte så festligt, och inget annat nyttigt heller, som vin har.
#4 Ja det har du såklart rätt i, bara jag som läst slarvigt. Då skulle jag också satsa på ett gott vin

tänkte inte på att rött vin innehåller antioxidanter. hmm…kör på ett vin då kanske. tack för alla svar. ha en bra kväll allihopa

rörde ihop en jättegod kaffedrink i dag som är i lite stil som en likör som är värd att prova!
3 dl kallt,starkt kaffe
1,5dl vodka
1,5 dl grädde
blanda allt och skaka. smaksätt med kanel, som kommer att fixa smaken i det hela. receptet är till ca. 3 glas.
allt går när man har lite fantasi :d
En annan drink som också är god är bloody mary :D

Jag har en artikel om LCHF och alkoholdrycker här för ev intresserade.

#1 "alkohol har prio ett i kroppen"
Stämmer det verkligen när man är fettbrännare? Alla episoder som rapporterats om oväntat starka berusningseffekter tyder på att levern kanske är upptagen med annat.

Jag kan bara hålla med Anders_S. All annan aktivitet stoppas knappast i levern och alkoholförbränningen i sig borde inte stoppa fettförbränningen i kroppen. Etanolen omvandlas till ättikssyra som enligt definition kan ses som en mycket kort fettsyra (och kräver därför ingen insulin och borde rimligen ge viss mättnad).
Kaffehalva/kask är fint! Innehåller mer antioxidanter än rötjut.

#11 Tänkte inte på att kaffe innehåller antioxidanter! Perfekt - vodka och starkt kaffe = rena rama hälsodrinken alltså
.