Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3083 ggr
Kicki112
0

Motionera fastande, påskyndar viktnedgång?

Hej!

Jag har läst Skaldemans GI-Noll och i den skriver han ett citat av någon som säger att om man ska gå ner i vikt så ska man motionera på fastande mage.

Är det ett plus eller ett minus när det gäller viktnedgång?

parise
0

alltså det där är så olika vart man är o läser… jag går oftast över en timme innan frukost.. en del påstår att kroppen bryter ner protein i musklerna. så en del säger att man ska ta något i protein väg innan, en del dricker proteindrinkar… och ja tror att eftersom man inte har kolisar i lagren så tar kroppen av fettet direkt när man inte har något i magen.. om ja äter innan så tar kroppen av det

Johannika
0

Jag tror som Parise, som LCHF:are är man i fettdrift och det är av fettet kroppen tar, antingen det fett som är lagrat eller det så kallade dietfettet, alltså det man äter. Har man inte ätit frukost inbillar jag mig att kroppen gör av med lagrat fett när jag morgonpromenerar.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Zepp
0

Det där har störst betydelse för de som är sockerdrivna!

Tanken bygger på att dina glykogendepåer är som lägst efter att du har fastat under 8-9 timmars sömn.

När glykogendepåerna tryter börjar kroppen att bränna fett och omvandla en del till ketoner, samtidigt som glukos nybildas av fett.

Det skulle då innebära att kroppen är som mest fettdriven på morgonen, viket altså då skulle innebära att man tär ytterligare på fettdepåerna!

Helt säkert är det inte men har iallafall mest betydelse för de som är sockerdrivna, vi som är fettdrivna har hela tiden fulla glykogendepåer, och är fettdrivna iallafall!

Däremot skulle det kunna öka på konverteringen till fettdrift.. men ät rätt och gör det som känns skönast för dig skulle jag vilja säga!

Själv tycker jag att det är underbart att ta en cyckeltur och komma igång lite innan jag tar min frukost.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MissGaladriel
0

Håller med att en powerwalk innan frukost kan vara SÅ skön. Men det som jag tycker är lite, hmm, skrämmande med parise:s resonemang är att man kan vända det till att det ALLTID är bra att träna utan att ha ätit, utan att ha 'något i magen', för då 'tar kroppen av fettet direkt'. Eller är det bara jag som drar det så långt?

Ber om ursäkt i förväg om det inte var så du menade, parise.

Zepp
0

Man får skilja mellan intensiteten på träningen och hur länge man håller på! Lågintensiv träning typ motion tär mest på fettlagret, högintensiv bryter ner muskler, vilket leder till att kroppen bygger upp dessa igen och gör dessa större.. om man tillför rätt byggmaterial vill säga!

Den som kan detta bäst är Frank Nilsson, Corpus Livlinan!

"Fördelar med fettdrift"

http://www.livlinan.eu/html/fettdrift.html

Mervi
0

Jag har testat, en promenad före frukost hjälpte mig att tappa några kilon samtidigt som jag drog ner lite på mat mängden. Men jag vet inte om det var promenaden eller matmängden som avgjorde.Flört

Man får inte glömma att det är hälsosamt att röra på sig även om det inte hjälper till viktiminskning.

parise
0

nej ja tar det inte fel.. ja kan tex inte träna styrke innan frukost eller skulle ut o springa innan frukost.. men en seg träning som prommenade är inte så ansträngande så därför gör jag det..ibland är ja jätte hungrig på morgonen.. o då går ja ca två timmar efter frukosten..

Pasi
0

Tar man från fettdepåerna utan att kroppen är villig till detta så ser kroppen till att fylla på dessa igen när tillfälle ges. Gör man det riktigt rejält (traditionell bantning/svält) så ser depåerna till att även fylla på med ränta.Glad

LinneaG
0

Jag har hört att det är bra att äta efter man tränar, för att kroppen tar upp alla proteiner bättre då. Har en träningsberoende mamma :P
Men vet dock inte hur det påverkar viktnedgång.

Miyu
0

#9. Protein till muskler -> muskler bränner fett -> viktnedgång.

Zepp
0

Miyu gav en kort och bra sammanfattning!Glad

Vill du ha den längre förklaringen så klickar du på länken jag lagt några innlägg högre upp!

Pasi
0

Mer muskler betyder högre förbränning men inte nödvändigtvis viktnedgång eller fettdepåminskning (Högre förbränning är inte liktydigt med minskad fetma).
Fettdepån regleras av hormonerna, inte av musklerna.