Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 11434 ggr
Siss
10

Vilket smörgåsmargarin är bäst?

Jag har hört att Becel som jag trodde var bra inte är det längreFörvånad, vilket är bäst egentligen, och hur farligt är lättmargarin egentligen?

Mina föräldrar har ätit Becel i flera år,
själv äter jag Flora eller BregottGenerad

Kia
1

Bregott är det bästa vad jag hört. Men jag vet många tillverkar eget. Har inget recept på det dock. Jag kan bara känna att jag har inget att bre smöret på längre *S* ….

Men Bregott är bra

Margareta
0

Smör är bäst.
Bregott är nästan bara smör (80% smör tror jag) resten är rapsolja (tror jag också, det är för sent att kolla jag är för trött, därför dessa reservationer)

Numer pensionär i Nynäshamn

Anita
0

Det viktiga är som vanligt mängden smör och vilket man tycker är gott.

Själv äter jag Lätt o Lagom eller Becel (steker i flytande Becel eller olivolja)på rekommendation av dietist då jag är överviktig.

Däremot ska man INTE sluta med smör på smörgås och bara använda goda magra pålägg.

Siss
0

Tack för svaret, då kan jag ju fortsätta äta Bregott, med gott samvete.
Kanske ska meddela mina föräldrar med…Jag förstår Kia34,lite trist att inte ha något att bre det påFundersam.
Själv äter jag lite bröd, jag försöker bara leva lite nyttigare, för hälsans och kroppens skull.

Min pappa har just börjat banta igen, eller kanske ska säga lägga om sin livsstilFlört försöker hjälpa honom att äta rätt.

Siss
0

Tack tack, för era inlägg och råd!
Margareta, så klart att du inte behöver kolla, tack och sov gottFlört.

Margareta
0

Jag har följt fettdebatten på nära håll rätt länge nu och det jag lärt mig talar helt emot vad enskilda ditetister fortfarande lär ut.
Själv går jag gärna "till källan" och i det här fallet litar jag mer på professorer i färska rapporter än vad dietister lärde sig i skolan för "länge sen".

Göran Petersson Professor i Kemisk Miljövetenskap, Chalmers skrev ett debattinlägg i Januari 2006 under rubriken

**Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta
**Myten att hjärt-kärlsjukdomar beror på ett högt intag av mättat fett har nu övertygande avfärdats. Mjölkfett utgörs främst av mättat och enkelomättat fett och framstår inte som hälsofarligt.

Läs hela artikeln här:

http://kolhydratiker.se/dokument/becel.pdf

Fibblan
0

När jag började med LC så köpte jag Bregott för jag hade hört det skulle vara bra, sedan stod det där i kylskåpet pga att jag ju inte äter bröd*S* Tänkte som en kratta förstås:)

Nu känns det nästan äckligt när man ser mannen och barnen äta bröd. Känns som man vill skrika…..akta er, det är farligt:)

Jag går inte på mina nära och kära för dom får äta vad dom vill. Men jag känner mej som om jag hade munkavel på mej ibland:)

Margareta
0

Hemma hos oss har mannen och de båda tonåringarna anammat min kost. Det tog några månader för min man, men nu äter han samma som jag. Barnen kompletterar med pasta och bröd, men vi köper det oerhört sällan för de äter så lite. Vi har allt bröd i frysen eftersom det skulle bli gammalt annars.

Fibblan
0

Jag tror det blir så här oxå förr eller senare. Sonen har redan konstaterat att det måste vara bästa maten för skolbarn. Eftersom man står sig så länge på frukosten

Margareta
0

#9 Klok son Fibblan…

Mervi
0

Jag använder bara smör, och det tar min man på sina mackor. Han äter lite bröd fortfrande men bara på jobb-frukosten. Hemma äter vi inget.

Eva J
0

Min man har naturligtvis gått upp i vikt sedan jag började äta den här kosten(jag lagar mat på mitt sätt) och han har fortsatt med sina mackor och potatis och pasta.Kolhydrater plus en massa fett blir man ju tjock av. Så nu vill han testa att äta som jag för byxorna sitter för trångt.Bra va! Ska nog lura honom att läsa lite böcker om ämnet också för han är mycket bättre i matte än jag, behöver hjälp att räkna ut procenten!!!!!

Margareta
0

Eva J: Det är så det börjarFlört. Det tog ett tag för min man att inse att han skulle äta som jag, men sen över ett år är han helt fast och har gått ner 17kg…

Pasi
0

Jag skulle aldrig steka i becel eller annat vegetabiliskt fett!!!
Äter så lite vegfett som möjligt…bara lite genom majonäsen, annars är det krav-smör och annat animaliskt som gäller. Godast och troligen bäst!

Varför vill en del ha sina cellväggar uppbyggda av instabilt, fleromättat vegfett när det finns stabilt animaliskt mättat fett? En fråga som förbryllar mig!Fundersam

Margareta
0

#14 Jag tror många gör sin val utifrån den kunskap de har just då. Ingen gör nog medvetna val, som de vet är fel.
Jag trodde själv att Becel var bra tills jag läste moderna studier. Jag vet många som lever i villfarelsen att de lever nyttigt när de äter Becel och nyckelhålsmärkt mat.

Den största frågan är varför det är så svårt att få igenom nya rön. Varför skall det ta "typ 10 år" innan rekommendationerna ändras.

Jag har växt upp med frågan:
Är Glutamat cancerframkallande eller inte?
Kostråden pendlade fram och tillbaka.
En sådan fråga till gäller sötningsmedel.

Så länge det funnits tveksamhet har jag valt att låta bli dem, det har kännts enklast så. Idag är jag glad för det.

Vi skall vara glada för internet, för nu har vanligt folk lättare att ta till sig av modern forskning.

Fundersam

Margareta
0

Kia34: Bre smöret på ostskivor… det är bra för ratiot.Flört

Pasi
0

Japp, bra och ofta gott!
Köpte Wernerssons gräddost nyligen…den har redan bra ratio och är att rekommendera. 38-20-0 Skrattande

Margareta
0

Och jag köpte Wernerssons prästost… minns inte ratio men reagerade på att den var så bra…

Diana61
0

Jag kör nu Bredgott sedan 2 veckor tillbaka och innan dess har jag kört LÄTTA i 20 år eller liknande.!!!! Så det könns lita konstigt.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Hawknestgrove
0

Strunt i klistret överhuvudtaget! Varför ha både stövlar och galoscher? enda gången jag har smör på smörgås är när det är absolut färskt bröd, då har jag riktigt smör och inget annat. Smörsmak kan aldrig ersättas!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Diana61
0

Håller med dig Gunilla.H

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

skogsstjrna
0

Vi kör bara smör och bregott hemma (sambo och dotter äter mackor ibland), samt olivolja på sallader och grönsaker och kokosolja som tillskott.

Skulle aldrig köpa becel!

Siss
0

Här haglar kommentarerna, kulSkrattande,

Flytande Smör-rapsolja (till matlagning) jag tycker den är god men är det bra?

Amiechan
0

Nja, jag skulle tro att allt fett som är flytande i kylskåp är dåligt :/ Det är en enkel tumregel.

smör är fast
ister är fast
olivolja är halvfast (åtminstone i min kyl :P )
rapsolja är flytande
matolja är flytande 

Men matfett är ju inte per automatik bra för att det är fast i kylskåp - margarin är ju ett exempel på dåligt fett.

Siss
0

Ok, tack för svaret, som du förstår är jag en nybörjare
med sånt härFlört

Amiechan
0

Jamen det är vi väl alla :D I det ögonblicket man tror att man är proffs slutar man att lära sig :)

Siss
0

Oh, det var ett bra talesätt, Amiechan….
Det ska jag tänka påGlad.