Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 20765 ggr
Grodan
0

"ta en öl"?

Hur fasiken gör man när man gärna vill gå och "ta en öl" med någon, men inte få i sig så mycket kolhydrater?

Jag föreslog kaffe eller the, men… det duger ju inte… åh

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Saiva]
0

vin? Skrattande

Margareta
0

Precis… Du ångrar dig precis vid beställningen och tar glas rödvin istället… det går precis lika bra…

Numer pensionär i Nynäshamn

Peterj
1

Ta ölen, man måste leva också.

Jag minskar hellre kolisarna till nästan noll den dagen och kan unna mig en öl eller två.

mojje
0

Har satt upp regler för mig själv vad gäller ölen. Hemma och på privata fester är det rödvin som gäller. De få gånger jag går ut på krog (2-3 gånger/ år) är det okej med öl.

Karin20
2

50 % färre kolhydrater – Spendrups Bright.

//Karin

hemul
0

50% mindre smak också, ryktas det.

Ulf-S
0

Ett annat alternativ är ju cider, gott och mycket mindre kolhydrater än i öl!

Då menar jag förstås "äkta" torr cider, inte sliskiga godisvarianter…

magma
0

Ahaaaa..! StrongBow, är det en torris?

EvaN
0

Klart du kan ta en öl, men allt ska hålla sig till måttliga mängder. Själv dricker jag rödvin, som jag aldrig kommer att sluta med Cool

Karin20
0

Dricker också hellre vin. Har själv inte smakat Spendrups Bright och är det inte gott, så får det gärna vara. Cider? Hur/var hittar man kolhydratmängden och vilket cider rekommenderas. Låter spännande som omväxling.

//Karin

Ulf-S
0

Jag bara googlade… Strongbow är mitt emellan antar jag, finns torrare. Bättre än öl borde det väl vara i alla fall?

magma
0

Vet inte, öl tycker jag inte är drickbart så det undviker jag helst… Räcka ut tungan

Oluf-56a
0

ÖL!

St Peter´s Cream Stout, Fantastisk, kan inte låta bli den någon gång emellanåt, kryllar väl av kolhydrater, får väl lida ett par dagar efter det. men det är det värt.

Barbamamman
1

Varför inte en drink med vodka, Loka Citron med en citronskiva. Inga kolhydrater och inga kalorier. Dock så förbränner du inget så länge spriten är i kroppen.

Pasi
0

Barbamamman - Ett påstående som inte är riktigt sant eftersom kroppen och hjärnan fortfarande behöver energi (förutsatt att man inte är död) och alkoholen kan inte användas som energi där utan bara till värmeenergi i levern. Hinner inte skriva mer om detta nu…men det har diskuterats förut…sökfunktionen….

DaMum
0

Hm… kan man inte dricka mineralvatten?

Generad

puttez
0

Stannar det vid   _en_   öl är det inte farligt, men risken är stor att det blir många och då är det omstart som gäller.

Grodan
0

Jag kan tala om att det inte blev någon öl. De fåtal gånger jag fått i mig för mycket kolhydrater har jag i flera dagar haft problem med svårt sug. Att ha sug är så himla påfrestande, så jag avstår hellre från att fuska - om jag inte kan inta jättemycket fett till. T ex fuskade jag med en halv pizza för ett tag sedan men med massa smör, ost och nötter till uteblev suget dagen efter.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Margareta
0

Grodan: en gång när jag satt på en pizzeria åt jag hela fyllningen i en calzone. Sen efter en stund märkte jag att jag även knaprade lite på brödets insida, det där slemmiga, goda. Det var definitivt bröd i och det åt jag sist.

Det är nog den enda gången jag ätit bröd (stärkelse) och INTE fått besvär efteråt. Metoden är inget jag rekommenderar för viktminskning, men eftersom det finns andra här på sajten som inte bryr sig om vikten så kan det ju vara ett tips.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Chimay blå, Nils oscar imperial stout, double chocolate, St Peters stout, Gulden Drak, La Chouff, Jever…en liten del av listan på alla mina favvoöl som jag numera inte dricker.Fundersam

Zanna43
1

"Falsk" Irish Coffe (utan sprit och socker) med massor av vispad grädde och väldigt bra fantasi … och ett glas rött!

Oluf-56a
0

#21 Får man allt ha en VÄLDIGT bra fantasi.

Zanna43
0

Fantasin får vi hoppas att det röda vinet hjälper till med! Skrattande

Mervi
0

Ikväll tänker jag ta en liten öl till maten.Generad Det har jag inte gjort sedan jag var på semester sist i höstas.

Jag brukar dricka vin till maten men jag är så trött på att få allergiska besvär av vinet så idag tänker jag ta en öl.

Oluf-56a
0

Både jag och min fru går på Lchf, men på lördagarna delar vi på en öl.

synvinkel
0

Varför föredrar så många rödvin framför sprit?
Är rödvin #1 när det gäller LCHF-fest? Cool
Vilken skillnad är det mellan rödvin och sprit typ whiskey?

sussie
0

Vitt vin föredrar jag i nästan alla lägen. Undantag finns så klart jul och midsommar vill jag ha snaps och god öl australiensiska victoria bitter, mmmmm inte alls bitter bara good! Det är den gröna burken som brukar synas i australiensiska serier/filmer och som faktiskt finns här i små söta "stubbies" jag har dessutom lyckan att äga ölkylare med samma emblem på. Öl som inte är iskall är en dödssynd i australien.

Pasi
0

folke - Rödvin ses som lite mer naturligt…och innehåller även en del antioxidanter.
Själv tar jag gärna en nubbe okryddat, kryddat brännvin (vårbrodd bästa kryddan!! myskgräs funkar oxå…smakar gräddkola) eller en nougatig rom. (i brist på T-röd alltsåFlört)

synvinkel
0

Satt här och gick igenom gamla inlägg man skrivit i. Ser rubriken "ta en öl?" och känner genast "ja, om man bara hade en i kylen..". Vill ha vill ha.. Inte få! :)

Däremot vette katten om det inte går rätt okej att hinka öl en kväll utan att det blir katastrof. Själv har man varit odygdig senaste helgerna, och det inte bara på alkoholfronten.. Men nu är jag back on track!

Kändes motiverande att se att måttbandet visade en centimeter mindre runt midjan, trots att man gjort hemska avsteg i en månads tid, och redan efter en enda vecka strikt lchf? 4 centimeter till bara. Sen måste måttet hållas minst en månad innan man kan fira. Det ögonblicket är bättre än all öl! Glad

CarolineJ
0

När jag är ute så beställer jag vodka med apelsinjuice.

Sen när jag kommer hem så käkar jag vispgrädde hehe

maggiL
0

Sist när jag var på systemet hittade jag en alkoholfri öl, en Carlsberg med 0,5% alkoholhalt och endast 4g kolhydrater, den smakade helt ok och är ett bra alternativ om man vill ha öl , tex vid vissa maträtter passar det inte med vin. Vi åt sill och det var helt ok alternativ.

Magica1970
0

Whisky och i synnerhet Laphroaig :) Supertrevligt och gott att smutta på en kväll.

Anders-S
0

#31 "endast 4g kolhydrater"

Knappast något att rekommendera ifall du dricker ett par öl. Två burkar = 1 liter blir 40 gram kolhydrater.

Bättre med Spendrups Bright och Pripps Pure m.fl. lågkolhydratsöl som finns både på Systemet och i livsmedelsbutikerna fast med olika alkoholstyrka.

Se dock upp med folkölsvarianten. Är man fettbrännare klarar man inte så mycket alkohol och det kan vara olämpligt att köra bil redan efter ganska små mängder.

JohanBaltic
0

Har fått ge upp öl - nästan. Drack en 33 cl Becks på en pub igår, iskall och god - men sen sa det stopp, vill inte ha mer. Mår inte bra helt enkelt.

Däremot har jag återupptäckt groggGlad. En GT med 3 cm Gin, 3 cm grape tonic och is funkar bättre för mig, om jag vill bli lite alkoholyr. Maltosen i ölet ställer till det verkar det som - som nån skrev längre upp - det är inte värt det.

Rött vin, kallt funkar bra också som ersättning för öl - fast, förstås, när grannen frågar -vill du ha en öl? Så tar det ju emot att svara -har du rödvinSkrattande

vispop
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jameson med sodavattan. Men efter ett antal sådana blev det en Bulmers också. Bulmers "se bifofad bild" som är en Irlädsk cider minns jag som nästan sur i smaken, dock väldigt god. Nu däremot var den så söt i smaken som jag minns att jag tyckte att svensk sockersider smakade.

Bulmers = Serving Size: 330ml bottle; Calories: 110, Total Fat: 0g, Carbs: 1g, Protein: 0g

vispop
0

Tillägg, mängden carbs ovan visade sig gälla mängden per oz. det betyder att i deciliter blir det ca 3-4 gram. En pint motsvarar då ca 35 g kolor. Tyckte väl att det lät för bra, synd för gott är det.

synvinkel
0

Jag brukar bli "nöjd" efter 4-5 öl. Vet inte varför. Blivit så flera fester i rad. Inte mig emot. Är som i första fasen, där man tappat lite känsel i läpparna. Kanske bara jag som märker det eller tänker på det.. Skrattande

I övrigt är öl inte alls bra för mig. Men jädra gott.

JohanBaltic
0

#37 Håller med - jäkligt gott! Men funkar som sagt inte bra längre. Kaffekask går bättre - utan annan jämförelse än att det ger ett rus, passa bäst på vintern, utan socker.

blackraven
0

Spendrups Bright smakar helt okej!

synvinkel
0

Ska man ta ett par öl kan man gott ta sina favoriter istället. Så mycket värre är de väl knappast? När jag får energi kanske jag kollar upp diverse öl. Varför inte Newcastle, Samuel Adams Boston Ale, Staropramen Dark.. Nämen vad i hela friden. Nu blev jag ju törstig! Gråter

Cowboy
0

Jag är inte så strikt så jag dricker öl till maten om det är mat som går bäst ihop med öl. Jag har fått för mig att ljus öl 2,8 är ganska snål på kolhydrater. Antar att de mörka ölen är mera kolhydratrika.

Sedan dricker jag gärna rödvin men det är ju inte all mat som passar till rödvin.

Whisky är ju en bra drink.

LottS
0

Vad skulle vara farligt med att dricka Spendrups Bright 5.0, den har ju bara 0,76 kh?

Anders-S
0

¤42

Javisst, utmärkt lite kolhydrater men alkoholen i en 50 cl burk folköl eller starköl är tillräckligt för att kunna ge utslag i en alkotest om man är fettbrännare.

JohanBaltic
0

#42 Nej, det är ju inte farligt - mer vad man tycker att man mår bra av - en burk vanlig Norrlandsguld starköl funkar ok för mig - inte så mycket kolhydrater men maltosen är ju en snabb blodsockerhöjare, snabbare än ren glukos. Om jag genast går över till whiskey efter en öl och håller mig till det så märks inte så mycket dan efter (förutsatt en något så när måttlig mängd whiskey förstås).

Men till mat så funkar det. Fast jag spar ölen till högtidliga tillfällen - typ när grannen frågar om jag är törstigSkrattande.

Frihet07
0

Jag dricker det mesta som jag tycker är gott; vitt, rött, en öl, en skvätt whiskey - men inte lika ofta och inte lika mycket som tidigare. Att dricka low carb öl som smakar räv är väl lika illa som att äta margarin eller lättprodukter. Gott öl ÄR inte LCHF-vänligt, så är det bara.

Alla som pratar om att "det straffat sig" eferåt om de tagit ett glas öl eller något annat kolhydratrik. Hur har det visat sig och hur mycket och hur länge har man ätit "fel"? Huvudvärk, kraftig viktuppgång, magont, ökat sug? En måltid, flera efter varandra, sumpat hela omläggningen av kosten?

Många här har ju gått ned i vikt väldigt långsamt fast de ätit strikt, andra har rasat och ytterligare några äter LCHF bara för att de mår så himla bra. Andra är inte fullt så strikta.

Jag personligen känner att det finns så mycket gott som inte går att göra om enligt LCHF-modellen men att jag vill inte avstå, (men däremot inte lika mycket) - annars skulle mitt liv bli himla tråkigt.

Jag fattar inte riktigt grejen med att fråga om råd om man en gång emellanåt kan ta en öl eller ett glas vin, eller vad man nu gärna vill smaka på från sitt "gamla" liv. Vet man bara vart man är på väg och inte hamnar i gamla banor så är det ju ingen fara.

JohanBaltic
0

#45 - fråga om råd… det är väl mycket att få någon att prata med om detta - svårt att göra med grabbpolarna på puben, eller hur? Särskilt när man är inne på 5:e starkölsrundanSkrattande.

lkn02001
0

#45 jag blir fruktansvärt bakfull efter mer än två glas vin…

Frihet07
0

Tänkte inte i dom banorna - grupptryck och rädsla att få i sig "för mycket" spelar naturligtvis in och som #47 påtalar; man tål kanske inte lika mycket som förr.

Men man kan kanske prova en gång så vet man. Ballar man ut så är man körd, kan man smutta på en öl/vin varvat med ett glas vatten så kanske det är ok, ibland.

JohanBaltic
0

#48. Joo… För mig funkar det att dricka en öl och sen gå över till vatten, eller vin och smutta på. Sen är det ju bara att dra hem när det börjar bli råddigt. Fast jag tycker att det är värt att ta en lite fest ibland - ta några whiskey och bara sitta och snacka med polarna - blir lite tung i huvudet dan efter men det är helt ok.

#47 Vin, rött, innehåller nåt ämne (glömt vad det är) som är allergent och som  vissa människor inte tål. Ett trix som jag hört (men inte testat själv) är antihistamin innan vinkvällen - ska visst hjälpa. Fast det verkar enklare att dricka nåt annat om man nu vill dricka nåt med alkohol och inte tål rödvin.

Mervi
0

49 Jag tål inte vin, får snuva och kli i halsen, men tar jag en extra allergipillra så brukar det gå bra med ett glas. Det är tråkigt men inte mycket att göra åt.

Öl har jag alltid gillat men dricker inte mer, inte efter att ha läst att öl är flytande bröd. Det blir oftast vatten för mig.

Anders-S
0

#44 "vanlig Norrlandsguld starköl funkar ok "

#46 "5:e starkölsrundan"

5 öl dvs 2.5 liter blir 60-100 gram kolhydrat med vanligt ljust eller mörkt öl. Med lågkolhydratöl blir det ca 15 gram. Självklart att 85 gram extra kolhydrat märks om man är i ketos / fettbrännare.

Jag gillar ljus lager så jag tycker Spendrups Bright och Pripps Pure smakar utmärkt.  De som åjar sig över smaken brukar oftast inte ens veta hur man häller upp en öl och har vanligtvis inte smakat och jämfört.

JohanBaltic
0

"51 Joo, det stämmer ju. Fast jag menar att en burk, 33:a norrlandsguld när grannen bjuder funkar bra.

Jag brukar inte hänga med längre än till 1:a ölen längre - tål inte så mycket maltos (alkoholen är ju en sak för sig). Tar hellre en kaffekask om jag vill dricka lite till. 5 starköl ger mig dålig mage ett par dar, vill heller inte få i mig den stora mängden K på så kort tid (BS upp, insulin upp etc etc, inte bra för kroppen).

Har inte testat Spendrups bright. jag tycker Pripps pure är kolsyrig och gör mig "svullen" i magen. Hur häller du upp?

Kia
0

Slutat dricka helt har jag gjort!

JohanBaltic
0

#53. Joo… det är en variant. Jag har gjort det. Men tycker att ett riktigt gott rödvin tillhör dom saker som förgyller livet!

Att sitta i bastun med grabbarna och dricka pilsner är också en livshöjare (fast jag tar mitt rödvin).

Blir lätt att få intrýcket att vi som är aktiva i den här typen av trådar är alkoholälskare (vilket iofs är upp till var och en). Men riktigt så är det nog inte - vi behöver helt enkelt någonstans att ventilera tankar och funderingar kring öl, grogg etc. Många av oss är ju uppväxta i en utpräglad alkoholkultur - utan att för den delens skull överkonsumera - några av oss är också stora ölälskare och saknar kanske den delen av livet (lite grann i alla fallLedsen). Nägra av oss kanske också har festat runt ordentligt - skönt alltås med ett forum där man avslappnar kan prata om saken.

holygittan
0

Har inte läst hela tråden, eller nåt egentligen. men det finns ju vissa öl med hälften av kolhydrathalten mot vanlig öl.

Det kan du väl ta en eller två av vid nåt enstaka tillfälle.

holygittan
0

Stout läste jag här innan om…MmmmmMMMMmmmm

Det kommer jag definitivt dricka nästa gång jag ramlar in på en pubOskyldig

Anders-S
0

#52 "jag tycker Pripps pure är kolsyrig och gör mig "svullen" i magen. Hur häller du upp?"

På Pripps i Göteborg, på sin tid, lärde de ut att man inte fick dekantera öl som många gör utan istället skulle hälla upp så att det skummade ordentligt och sedan låta glaset stå en stund och hälla på mer efterhand.  Då försvinner den onödiga kolsyran som bara sticker i munnen och ölets smak framträder bättre.

JohanBaltic
0

# 57 Ska testa det.