KRAV-märkt karragenan?
Upptäckte i Coop att man sålde Krav- och Sigillmärkt Ekologisk vispgrädde 40% MED KARRAGENAN.
Ringde Milko som distribuerar den och frågade. Enligt deras konsumentkontakt har man valt att upphetta den ekologiska grädden lite extra för att erhålla längre hållbarhet. Då förstörs vispbarheten, sa man, och därför tillsätter man KARRAGENAN.
Vilka sjuka hjärnor hittar på sådant? Den ekologiska grädden kan förhoppningsvis ha en bra omega-6/omega-3 kvot innan upphettningen om korna ätit gräs, hö och melass istället för kraftfoder. Kravmärkt kraftfoder är extra dyrt så förhoppningsvis får korna gräs. Men upphettning och lagring förstör de fleromättade fetterna. Vad är då vitsen med det hela?
Milko påstod att alla ingredienser måster vara kravmärkta varför jag frågade om det finns KRAVMÄRKT KARRAGENAN. Troligen inte.
Hoppas vi slipper grädde med karragenan i forsättningen. Jag köper i varje fall ingenting sådant.
Här är länk till röntgenläkaren Jenny Reimers skrift som ifrågasätter hur man hanterar mjölk och grädde: http://www.kolhydratiker.se/dokument/jenny_reimers.pdf

Ser att även Lindahls har lanserat vispgrädde med karragenan. De vågar inte skriva ut det i innehållsförteckningen utan har bara lagt till en liten förskrämd E-kod.
När jag var i Frankrike fanns det ingen vispgrädde (eller grädde värd namnet) på jättestormarknaden som inte hade denna tillsats. Jag visste inte vad karragenan var, men har nu förstått att det är gjort av alger och är en slags sockerart (?).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag måste tillägga ett citat från Aftonbladet:
"Men Roy Firus är ändå inte nöjd. Som exempel tar han upp ämnet E407 eller karragenan som det också heter. Karragenan har i flera undersökningar indikerats kunna orsaka bland annat cancer och fosterskador. Men i Sverige är ämnet godkänt och finns med på KRAV:s positiva lista.
– Både Änglamark och Provamel har KRAV-märkta desserter med karragenan i. Min poäng är att ämnet inte behövs. SIA säljer nämligen en motsvarande KRAV-märkt glass men har ersatt karragenan med ett ofarligt fruktkärnsmjöl i stället. Här borde KRAV gå in men det gör de inte. Det kallar jag slapphet, säger Roy."
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Huruvida Karragena är farligt struntar jag i.. vill ha så oprosessade livsmedel som möjligt!
Om man måste ha i tillsatser betyder det egentligen bara att man handskats så vårdslöst med produkten att denna kräver det!
Sen så är jue KRAV-märkningen bara ett tecken på att man inte har förstört miljön i någon nämvärd omfattning, inte alltid att varan är bäst för oss att äta!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.