Billig affär i Malmö
På sofielundsv i malmö finns en ica supermarket som har lägst priser i hela Malmö. De är för små för att komma med i testen men de ÄR billigast. Willys som låg nära gick i konkurs pga av ica affären.
De får in väldigt mycket kött som dem säljer extremt billigt, typ kycklingfile (kronfågel för 20kr/900 gram. Men det är olika varje dag vad dem får in. Men följer man deras extrapriser så kan man komma väldigt billigt undan på köttfronten.
Så bra för er i Malmö
Var ligger Sofielundsvägen?

sen finns det ju abdos, de har roliga ostar och grejer. köttet har jag inte kollat in än, men det tror jag också är billigt. halalslaktat är det också ;D

#3 Halalslakt tycker jag är en tveksam avrättningsmetod…
En kossa kan vara vid medvetande ett par minuter efter avlivningen..
Så här blir det när religionen spårar ur..
Fast jag skulle inte kalla det "spåra ur" halalslaktningen var den snabbaste avlivningsmetoden förr. Inte heller nuförtiden kan man lova till 100% att en kossa dör ögonblickligen vid slakt i Sverige…
Nog tycker jag att traditionell halal-slakt verkar humanare än modern EU-slakt. Men om djuren utsätts för samma transporter och väntetider vid halal-slakt, är det ju inte bättre … Kräver inte både halal och koscher att djuren är friska? Då kanske de inte får vara sönderstressade och blåslagna och törstiga vid slakten?

Visst, har man inget annat att ta till så måste man ju, men idag vet vi och kan mer och behöver inte orsaka onödigt lidande
Halalslakt på kyckling är helt ok då den avlider direkt.
Samma med får och lamm. Syret tar snabbt slut i djurets hjärna
Ett nötkreatur är konstruerat på ett helt annat sätt.
Kossor har tillräckligt med blodkärl inne i halskotpelaren för att hålla djuret vid fullt medvetande och kämpande i flera minuter trots att halspulsådern skurits av..
Här ska man naturligtvis använda bultpistol
Dessutom kräver halal och kosher oftast att djuret skall vara obedövat vid slakten
Ibland krävs tom att djuret ska ha huvudet riktat mot mecca.
Vi behöver inget hocus pocus i dagens slakterier. Ska vi kunna rättfärdiga köttproduktion ska vi orsaka så lite lidande som möjligt..

#2 Har du inte hittat till www.hitta.se än?
Nepp, hade jag inte. :)
#7: Jag trodde hela grejen med halal och kosher var att avblodningen skulle ske utan att djuret var bedövat, och att djuret inte får bedövas med något slags kemikalier som injiceras eller inandas. Detta krav har tillkommit för att man ska kunna vara säker på att köttet ska vara rent och komma från ett friskt djur. Däremot har jag hört muslimska företrädare som säger att det är helt OK att bedöva djuren med elchock en bråkdels sekund efter att puksådrorna öppnats.
Jag tror i alla fall att det stora djurskyddsproblemet i fråga om slakt är transtporter och väntetider, inte avlivningsmetoden. Fåglar som hängs upp i fötterna och matas på ett band förbi en kniv bryr sig antagligen inte om bara ena sidan av halsen skärs upp ("vanlig" slakt) eller båda sidorna (halal). När de kommit så långt har de förmodligen så många krosskador och så stresspressad blodkemi att de inte märket skillnaden.
Avblodning är egentligen inte så barbariskt för nötkreatur (eller hästar) heller, om det sker korrekt, men det gör det inte om djuret först transporterats och hanterats och blivit uppstressat.
Ja. T.ex. lamm som halalslakas, både i Sverige och på Nya Zeeland elbedövas. Det pågår visst försök med bedövningmetoder som skulle kunna funka på nöt. Förresten är allt nyzeeländskt lamm halal. Men det märks bara så om kunden vill det. 
Jag läste om en grisuppfödare i sydändan av landet som hade tagit illa vid sig av att hans trivsamt uppfödda grisar skulle plågas den sista biten mot döden. Så han har numera slakt hemma på gården. Grisen behöver aldrig bli stressad innan, utan slaktas lugnt och stilla (mer som när man avlivar ett kärt husdjur - som det nästan rör sig om i det här fallet).
Jag lade tyvärr inte hans namn eller gårdsnamn på minnet, eftersom det ändå låg så långt bort för mig (bergslagen). Annars hade jag verkligen gärna velat köpa det köttet.
Tycker jag verkar rätt smart, faktiskt. Om jag hade köttgård skulle jag också slakta själv. För att förhindra att djuren plågas i onödan.

"Hemma" i jämtland har de ambulerande slaktbussar som åker runt till gårdarna och slaktar djuren på plats. Humant och bra. Jag gillar inte långtransporterat uppstressat kött. För ganska många år sedan, innan slaktbussarna infördes, läste jag om en köttgård ca 1 mil utanför Sollefteå där man först fick frakta köttet till Örnsköldsvik för slakt, sen till Östersund för grovstyckning, sen till Sundsvall för finstyckning för att sedan frakta det till butiken i Sollefteå för packetering och försäljning. Det är en sträcka på typ 68-70 mil som köttet färdas för att nå butiken 1 mil från köttets ursprung. Såna artiklar ger mig en och annan tankeställare. Inte så att jag överväger att sluta käka kött, men det kanske inte var så tokigt med "månskensjordbruken" (småskalig drift, lite får och getter, nån ko, lite höns, en och annan gris, så pass att man var självförsörjande på ganska mycket av livets förnödenheter) som fanns förr, där djuren föddes, växte upp och slaktades på en och samma plats. Mina föräldrar drev månskensjordbruk tills för några år sedan, och det var en fröjd att se deras glada grisar, för att inte tala om vilket gott fläsk de gav.
Vad det gäller Koscher slakt så vill jag påpeka att man skär av nerverna som går till hjärnan i ett enda snitt. Med en rakbladsvass kniv. Där med anses det att djuret av naturliga skäl blir bedövat, eftersom förbindelsen med hjärnan är bruten.
Djuret skall vara fel fritt och friskt för att anses vara Koscher, därmed går långa ohumana transporter bort!!
Vad det gäller slakt så tror jag att vi i vårt moderna samhälle tyvärr har fjärmat oss från livets realiteter. Så mkt att fisken är fyrkantig, och köttet bara ligger där i disken på något mystiskt sätt.
Allt annat får oss att gå i taket o ropa på djur rättsorganisationer. Men skall man hård dra det så finns det nog INGEN slakt metod som föredras av djuren själva!Hur mycket vi än önskar det.
Däremot föredrar jag personligen kött från djur som inte utsatts för onödigt plågeri i form av långa transporter i trånga utrymmen. Djur som inte tvingats att stå sina sista timmar på ett brutet ben. Och helst djur som haft ett så bra liv som möjligt.
Inom halal-slakt har jag för mig att djuren inte ska "veta av" att de är på väg till slakt heller och att de inte ska se varandra bli slaktade så jag tror inte ens kycklingarna blir upphängda på band som det görs på vanliga slakterier.
Så fungerar det innom koscher slakt oxå, Djuren slaktas en och en och hängs inte upp på ett band (kycklingar).
Där de förtvivlat försöker att ducka för att undgå döden, med resultat att de blir skalperade och åker några varv blödande innan de slutligen "missar" alt. svimmar och blir halshuggna.
Och så säger folk att Halal och koscher slakt blir är grymt!

Är själv bondtös och vet vad riktigt hemmaslaktat kött smakar. De stresshormoner som djur obönhörligen utsätts för pga transport och löpande-band-slaktning gör att smaken är helt förvrängd på det kött man köper i affären. Nej, skulle jag bara hitta en bonde som slaktade hemma skulle jag lätt vända mig till honom för att fylla frysen. Tills dess får jag helt enkelt nöja mig med det skräp som jag kan köpa på närmsta affär…
(för övrigt håller jag med övriga talare i ämnet - djur ska slaktas nära uppfödaren utan att känna "slaktdoft" som stressar dom)
#12 MegN
Du tänker kanske på Lillehems utegrisar i östra Skåne. De skickar sina grisar till ett lokalt slakteri 10 minuter bort. Kan verkligen rekommendera detta välsmakande kött. Ska snart åka dit och köpa ett parti att fylla frysen med.
Länk: http://web.telia.com/~u44303286/
Se även Österlenlamm (även det i Lillehem): http://www.lamm.nu/

#19 Tack för tipset! Får bli en inköpsutflykt någon dag.