Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-färsrätter
Läst 6559 ggr
asagasa
0

Gör egen Nürnberger-korv!

Hittade detta recept på internet;

Nürnberger bratwurst

Använd helst slaktvarmt kött (eller kallt kött 3 dagar efter slakt).

2,1 kg (70%) griskött (med 20% fett och lite senor) 
0,9 kg (30%) bukfläsk
1,5 dl färsk mjölk (5% av köttvikten)
54 g havssalt (18 g/kg)
1,2 g muskot (0,4 g/kg)
1,8 g mald kryddpeppar (0,6 g/kg)
0,9 g muskotblomma (0,3 g/kg)
3,6 g mejram (1,2 g/kg)
1 dl vin (eller rom, konjak, slånbärslikör)

Kött och fläsk skäres i små bitar. Blanda in salt och kryddor.Allt mals i köttkvarn genom 3 mm skiva. Blanda samman med mjölken tills allt är jämnt fördelat och degen hänger ihop.

Lägg i tunntarm av får (diameter 22-24 mm). Rå vikt ca 30 g per styck.

Frys in.

DaMum
0

Underbart!

Jag ligger i startgroparna till att starta eget Wursterei, och detta receptet skall absolut provas!

asagasa
0

Ja, jag har själv aldrig gjort korv nån gång, men det ska väl inte vara så svårt? Har du några tips?

DaMum
0

Nej, men jag råkar ha en granne som tillverkar egen korv. Han är från Serbien och tycks ha detta i ryggmärgen och i fingrarna, för hans korvar är de godaste - och nyttigaste - korvar du kan tänka dig!

Han lovade hjälpa mig att köpa fjälster billigt, och jag ska nog rådfråga honom lite mer ingående när han behagar komma hem från sin semester.

Detta måste ju absolut bli de godaste, bästa och nyttigaste korvar man kan äta. Utan e-nummer!

Sen, när man är riktigt duktig på detta, kanske man t o m kan ge sig på att tillverka egen salami och andra lufttorkade korvar.

elocinave
0

kan man då beställa ifrån dig DaMum?

Jag saknar goda korvar :-(

Margareta
0

Du får starta affär DaMum!

Numer pensionär i Nynäshamn

DaMum
0

Klart ni ska få korv av mig!

Om jag lyckas… vi är ju inte där än…

Jag har också funderingar på att tillverka korv av kycklingkött och faktiskt t o m av fisk.

Men det är än så länge en officiell statshemlighet…Cool

asagasa
0

Hittade ett recept till, på salami!!

Bulgarisk loukanka

1 kg oxkött
2 kg griskött
69 g salt
3 g salpeter
18 g enbär
18 g vitpeppar
18 g kyndel
12 g spiskummin
1 dl vitt vin
5 meter fjälster (blötlagda över natt)
peppar efter behag

Köttet mals i köttkvarn. Kryddorna mals i kvarn eller stöts i mortel. Blanda ingredienserna. Skölj fjälstret och spola igenom vatten. Torka fjälstret.

Fyll fjälstret (inte för hårt) med ett korvhorn.

När korvarna är fyllda ska de lätt och försiktigt pressas med en brödkavel så att de blir flata. Detta är det specifika för denna mycket speciella korv. Upprepa kavlingen var tredje dag.

Häng korvarna torrt och luftigt och efter några veckor är de klara.

Detta blir loukanka - bulgarernas nationalkorv och en underbar lufttorkad salami. 

Jag hittade recepten på www.gotigard.se , där fanns även Isterband, men med ganska mycket korngryn i, inte särskilt LCHF kanske.

/Åsa

DaMum
0

Underbart! Här ska stoppas korv!