Något bra till Lamm önskas
Jag älskar lamm och saken blev ju inte bättre sedan jag blev bjuden på en Söndagsmiddag i England hemma hos en släkting till min man. Jag fick nämligen äntligen prova på Mintsåsen som dom alltid har till lamm. Jag är såld!! Jag kan ej äta lamm utan mintsåsen nu. Varje gång jag äter lam utan mintssås så känner jag att det saknas något och det är just mintsåsen. Så nu till saken. Vi äter ofta lamm och jag skall nu äta det ikväll men vill ha förslag till vad jag kan ha till det nu när potatisen ej längre får vara med. Min man har inga problem att äta samma sak som mig men han vill ha lite mer på tallriken än bara en skiva lammstek att titta på.
Så ge mig förslag till hur detta skall se roligare ut på fatet.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag älskar också det brittiska lamm o mintsås. Men visst är väl mintsåsen i "original" otroligt sötad, eller hur?
Diana, har du lust att lägga ut något enkelt recept på lamm som man kan lägga lätt hemma? Tack!
Jag hatar matlagning och följer SÄLLAN (Läs nästa aldrig) recept då intresset ej finns. Vad jag gör ar att improviserar matlagningne.
Det jag gjorde sist var att salta och peppra (vitpeppar) lamsteks skivorna och därefter vika in skiva efter skiva i ugnsfolie så att det såg ut som en trippelburgare. Lade detta i en stekpanna med lock och lät den "kokas" på detta viset. Vände på paketet lite nu och då. Och när det börjar dofta lamm så är man stort sett klar med lammet.
Veckalde upp paketet och tog ut skivorna, hällde ut saften från lammet i stekpannan och så hade jag turen att ha OXO-Cubes hemma med lamm buljong (från England) så jag smulade i det med för lite extra smak och hällde på grädde. Detta fick puttra en stund och jag saltade lite extra och det var otroligt mumsigt till lammet.
Serverade smörslungade brysselkål till det och "lite" minsås, en kaffesked så att jag fick smaken. Vi har ju fyra burkar i kylen och jag tänker INTE slänga dom. Men jag äter ej lamm varje vecka.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Tack, det ska jag prova!

Vad sägs om lite haricot verts med olivolja på att servera till?
Blomkålsmousse är ju också jättegott, då kan man ha i lite vitlök, vilket gör sig bra med lamm:
Koka blomkålsbuketter som vanligt. Häll av kokvattnet, kör i mixer tillsammans med lite vispgrädde tills det blir lagom konsistens (typ potatismos). En klick smör i är inte heller fel. Krydda med salt, vitpeppar, vitlök (brukar köra med tub från Konsum).
Blir supergott och inte ens den mest invande man saknar potatisen, garanterat! ;)