Korrespondens med Max om hamburgare
jag startar en ny tråd och bifogar min mailväxling med Max. De har svarat snabbt. Jag har dock ännu inte fått reda på kolhydratinnehåller i själva hamburgaren. Jag återkommer när jag får svar.
Enligt Max innehåller deras hamburagare inga smakförstärkare, bara kryddor och potatis… Se bilagan för detaljer

De verkar tillmötesgående. Kul, jag har en Max ganska nära mig så jag har tur att jag kan gå dit istället för McDonalds när jag får akut hamburgersug. Dessutom tycker jag att det är underbart att ni som kollar upp saker när det gäller livsmedel redovisar det här, då få ju så många ta del av det.

Inget svar än… från Max alltså

Bra initiativ Johan!
Buljongpulver. Det är väl E621 i det? Och varför har de potatis i köttfärsen?
Nä, inget för mig.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
#3, Det är nog potatismjöl det rör sig om, det används som utfyllnad och för att få det att binda ihop bättre. Dom använder oftast potatismjöl till sådant så dom slipper krånga när det kommer någon som inte tål gluten.
Buljongpulver har oftast E621. Sedan finns det många kryddblandningar som har det med, och dom specifierar inte vilka kryddor dom har.
Inget jag skulle äta heller, möjligtvis som nödlösning om jag var riktigt hungrig och inte var hemma. Men det finns ingen max resturang här någonstans ändå, så det valet behöver jag inte göra.

Snacka om selektiv syn, jag missade potatisen helt. Jag tycker ändå att den här burgaren är "snäll" om man jämför med annat som finns därute så om jag skulle göra ett planerad avvikelse från kosten skulle det nog bli med den här burgaren.
#5, Varför inte köpa lite köttfärs och forma till ett par burgare, krydda på ordentligt och ta lite typiska hamburgergrönsaker till det? Kanske lite aioli eller liknande som dressing till. Bör vara både godare och nyttigare.

Det är ingen större fara för mig att få i mig lite potatismjöl nån gång - men jag vill helst inte.
E621 däremot är inget jag äter frivilligt - i nödfall nån gång - men jag är nog hellre hungrig tills jag hittar en konsum eller så och kan köpa något bättre.
#6 Egna hamburagare är ju bland det bästa - jag brukar blanda i de kryddor jag vill ha i färsen + lite olivolja och grilla. I sommar blir det bacon i också!
När/om jag får svar från Max så ska jag fråga om buljongpulvret också. Jag lägger ut svaret i den här tråden.

#Jo, du har ju absolut rätt och jag brukar göra egna burgare, köttbullar och cevapici eller vad det nu heter. Men ibland är det bara så skönt att gå ut och kunna äta något som är rätt för en. Om man nu är ute med vänner eller nåt eller bara vill käka ute. I och för sig så förstår jag att snabbmatsställena lockar just för att det är sockrigt och onyttigt och gott men man hamnar ju på restaurang ibland i alla fall och då är det bra att ha ett någolunda passande val.

#8 - håller med…

Inget svar än - jag väntar några dar sen påminner jag dom.

Jag blev helt varm i hjärtat när jag kom in på Max härom dan; dom har skrivit kolismängd på allt! Det märks ju att nån fattat det här därute.
Tanken är riktigt god, men det ska bli intressant att de vad dom svarar. Dessvärre tyckte jag dom missade målet lite med att det var väldigt lite fett på burgaren, och dessutom tomat. Men, som sagt, tanken är god, och om fler resturanger hakar på och vi är hjälpsamma och påpekar hur dom kan förbättra sig kommer vi kunna äta oss mätta och belåtna på vilken resturang som helst snart, utan att någon höjer på ögonbryna!
…förlåt att jag semikapade tråden…

#13 …semikapade tråden… helt ok
. Bra att hålla liv i tråden (och påminna mig om att jaga på Max!)
Jag har inte fått nåt svar från Max än om smakförstärkare etc i deras kött.
Jag väntar några dar till sen skickar jag en påminnelse till dom.

*puff*
nåt svar æn?

#15 Nej - jag ska maila dom denna vecka och ge dom en chans till att svara.

Inget svar än - jag kanske ger upp detta. Och skippar Max som matställe.
Ja i den här takten verkar det ju inte vara värt det…
Dåligt att svaret dröjer. Jättedåligt och ganska osmart rent affärsmässigt
Dom har ju ett low-carb alternativ. Det är burgare, dressing, ost (tror jag) och svept i salladsblad istf bröd. Ger enligt tabellen i bifogade filen knappt 9 gr kolhydrater/mål.
För mig har det varit helt ok alternativ (om än lite långtråkigt) de dagar när det annars blir ingen lunch alls - ibland varierat med kebabbkött, sallad och stark sås

Skickade ett mail till - kan vara jag som missade att påminna Max
.
Bifogar korrespondensen i pdf.

Fick svar från Max - dock ännu ej på frågan om smakförstärkare som jag påminde dem om. Nedan svaret från Max:
_Hej,
Anders är på semester och jag fick i uppdrag att svara dig angående hur mycket kolhydrater det är i våra hamburgare. I köttet i vår ordinarie 90-gramsburgare är det totalt 2,25 gram kolhydrater. I de burgarna med 10 % fett, dvs. våra nyckelhålsmärkta burgare, är det det 3,15 gram kolhydrater per burgare.
Vänligen,
Alexandra
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Alexandra William-Olsson
Pr-koordinator
Dir: 08-534 888 94
Mob: 070-656 00 69
Max Hamburgerrestauranger
Box 24053 (Banérgatan 16, 5tr)
104 51 Stockholm_

Svar från Max och enligt svaret så innehåller deras buljongpulver smakförstärkare, eller "smakförstärkelse" som Alexandra nedan uttrycker det. Inga Maxburgare för mig alltså. Synd - deras icke nyckehålsmärkta burgare är ju en riktig lågkolhydratprodukt.
_Hej,
Smakförstärkelse finns oftast i kryddblandningar eller buljonger. Vårt kött har buljongpulver, alltså har vårt kött smakförstärkelse.
mvh Alexandra
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Alexandra William-Olsson
Pr-koordinator
Dir: 08-534 888 94
Mob: 070-656 00 69
Max Hamburgerrestauranger
Box 24053 (Banérgatan 16, 5tr)
104 51 Stockholm_
suck….. dessutom så regarerade jag på att de ville rekommendera burgarna med 10% fett…!

Jag ger dom en chans till! Vem vet - dom kanske kan bli ett LCHF alternativ på riktigt med lite tjat. Mitt mail nedan - vi inväntar med spänning fortsättningen.
Hej,
Finns det nån chans att ni kan byta ut buljongpulvret så att ni använder en produkt utan glutamat (smakförstärkare). Vi är många som efterlyser det - titta in på www.kolhydrater.ifokus.se så ska du se - över 4000 medlemmar och det ökar. Hamburgaren kommer att smaka lika bra utan smakförstärkare - ni kan lansera den som "naturlig - fri från tillsatser!".
Det är bara slentrian som gör att glutamat fortfarande används - det är en tämligen giftig produkt. Gå ut och googla så ska du se.
Hälsningar och ha en bra sommar!
Johan

#24 Vilket bra mail och initiativ! De är bra korkade om de inte nappar :)

Joo… Vi får se, det kan gå.