Hjälp mig planera middagsbjudning!
Vi planerar att någon gång under semestern bjuda hem ett par kompisar på middag och jag har jättesvårt att tänka ut vad vi ska bjuda på utifrån förutsättningarna..
Jag = LCHF-ätande
Maken = äter som mig plus kohydrater till. Hatar fisk/skaldjur tål ej ost utan får utslag när han äter.
Gäst 1 = normalätande/vegetarian light ( äter fisk, kyckling)
Gäst 2 = vegetarian light ( äter fisk, kyckling) och mjölkallergiker - dvs helt överkänslig mot mjölkprotein. Använder vad jag förstår helt mjölkproteinbefriade produkter - gissningsvis såna sojabaserade saker..
Kyckling känns självskrivet, och kanske ugnsstekta grönsaker med olivolja som tillsatt fett.. men mera då? Hjälp!

Gör en god sås. Kok blomkål till. Några bakade potatisar till de andra. Du ska ju ändå ha gång i ugnen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Gör hemgjord aioli (med olivolja). Jättegott till såväl kyckling som stekta grönsaker. Förslagsvis ugnsstek kycklingfiléer med örter. Till en sallad med gröna blad och vinägrett. Och någon god ost till/efteråt, kanske - om det finns ostar som funkar för mjölkallergikern? Laktosintoleranta kan äta hårdost, men det är väl en annan sak, fråga personen om du inte vet.

Måste slå ett slag för Skaldemans floridasallad. Kyckling går bra ihop med bacon.
Har inte hunnit prova själv än men det finns en laxsallad på DN som verkar god också. Länk.

Lite asiatiskt med kyckling eller fisk i kokosmjölk, med ris till den som vill?
Tackar för tipsen!!
#1 - ja det var just det där med sås ja.. brukar ju göra nån "gocka" på creme fraiche när vi äter kyckling.. har ingen koll på hur man lagar helt mjölkfri sås..
#2 - aioli kan vara en idé ..
#3 - floridasalladen sparar jag till ett annat tillfälle. Våra gäster äter inte bacon dårå.. men den ser supergod ut! *bokmärker*..
#4 - asiatiskt vore nog inte så dumt.. lagar sällan det själv och glömmer bort kokosmjölk! Det borde ju faktiskt funka klockrent!
sen om du vill vara lite lyxig även på vårt vis kan du ju göra en sån där chockladtårta :-) som sagt den tänker jag göra när sambon fyller år

#5 men duh! jag läser ju som en kratta när jag har semester… *dunkar huvudet i väggen* Sorry *skäms*
Raring haha, har hjärnan tagit paus 

Jo den har nog det… varför inte koppla bort den när man kan liksom? Spara på de små grå liksom…
De behövs nog bättre senare. Det är inte så himla stimulerande att gå hemma och skrota, städa och titta på Al Bundy och Oprah och Cityakuten hela dagarna.
äääh men va trist! du får ju ta o hitt på nåt vetja!

Jodå det finns att göra, jag bara vill inte göra det (fixa trädgården, leta kakel och sånt ansträngande…).
Håller på att planera mitt nästa slöjdprojekt för full - en balklänning.
Kompis och jag ska sätta och och rita mönstret snart. Under tiden skissar jag.
åååååh…. va underbart!
Förlåt cat_allis att vi spårade ur!

Hm vi gör visst det
(fast trådkapning är vi ju bra på här på KiF, det kanske skulle finnas en chat också, för allmänt struntprat? MSN är ju bra för sånt annars, sa hon som är online jämt).
On Topic igen då… man kan ju göra zucchinispagetti. Hur gott och enkelt som helst.
Guacamole är ett bra tillbehör som passar till allt och mättar bra.
Blanda några mosade mogna avokado, pressad citronsaft, finhackade tomater, finhackad lök, pressad vitlök, örtsalt, nymalen svartpeppar, cayennepeppar (eller gärna färsk chilipeppar).