Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 14441 ggr
Hundkonditorn
0

Egen brunn med illasmakande vatten.

Nu till nästa problem:

Vi har köpt ett hus med egen brunn.
Vattnet är testat och är godkännt att dricka.

Men det är missfärgat - gul/ljusbrunt och jag tycker det smakar mindre bra…

Jag har fram till IDAG haft i olika FUNLIGHT för bättre smak och färg.

Men det är ju inget jag vill ha längre.
Som att vatten är en livsviktig funktion i mitt liv (dricker inget annat).

Vi exprementerar just nu med olika renare och filter av alla det slag, till mer eller mindre bra resultat.

Men jag är törstig NU!

Snälla hjälp mig att finna något gott jag kan ha i mitt vatten som både ger smak och färgar det!

Tack på förhand.

// Ellen

Raring
0

Hm… spottar ur mig några knep eftersom jag själv är uppvuxen i ett hus vars egna vatten var brunt och äckligt av järn och mangan.

Lingon, rödbeta, citron och karamellfärg…

En annan tanke (om tillfälliga lösningar): När jag var i centralamerika använde jag ett vattenreningsfilter på flodvattnet som tillhandahölls som dricksvatten. Och jag kan lova att det var annat än färgen som var äckligt i det vattnet (bla Giardia sp. för er som är mikrobiologiskt bevandrade) *ryser av minnet*. Det finns både dyra och mindre dyra filter. Så länge de har någon form av aktivt kol + keramiskt filter så blir vattnet helt rent och både ser ut och smakar kranvatten, allt utom viruspartiklar försvinner. (En Länk som exempel på vart man kan hitta).

Zepp
0

Man skall alldrig nöja sig med ett missfärgat och illasmakande vatten.. vattnet är trots allt vårt viktigaste livsmedel!

Vem säger att det är tjänligt? Och vem har testat det? Är brunnen borrad eller grävd?

Brunt vatten brukar vara antingen humus eller järn inget som skall förekomma i ett tjänligt vatten!

Humus tyder på ytvatten, vilket kan innebära bakterier, skall filtreras och luftas, blir lätt cyanväte o annat äkligt förutom bakterier!

Järn kan verka ofarligt men kan innebära flervärt järn som inte alls är nyttigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DaMum
0

Det finns något på hälsokostaffärer att köpa som renar vatten och ger det en bättre smak.

Minns inte vad det heter, men det ser ut som pyttesmå tepåsar och man lägger en sådan i en kanna vatten en stund innan det ska drickas.

Har provat med citron och hallon, och det ger ingen tung smak, bara en liten fläkt så där. Det finns naturell också.

Magica1970
0

Järnrikt vatten kommer långt nerifrån och är kallt och friskt (men mer eller mindre missfärgat och har en bismak). Ett bra vatten med andra ord. Gurka och/eller citron kan kanske liva upp det? Eller dunk som fylls på hos någon med kommunalt vatten.

Santhe
1

Vi har en grävd brunn och när vi testade den fick vi tjänligt med anmärkning. Vattnet var surt. Vilket gjorde att det utsöndrade koppar från rören och järn. Också svagt gul färg och smakade otroligt mycket järn, ungefär som om man bitit sig i tungan.

Vi köpte en PH-mätare på Clas Olsson. Då hade vi PH 5,9-6,1. Kommunalt vatten ska ligga mellan PH 7,5-9.

Först prövade vi med att sprida ut snäckskal runt omkring brunnen, hängde även ner en nätsäck i brunnen. Fast den kalken utsöndras tyvärr för långsamt. Sedan öste vi ut foderkalk runt omkring. Funkade inte nämnvärt det heller.

Nu har vi en 10kg hink som egentligen är till för torrfoder (katt). Den har vi fyllt med kalk och kopplat en akvariepump till. Och hängt ner i brunnen en liten bit under vattenytan så det pumpas luft genom kalken. Nu har vi Ph 7,3. Ett mycket gott, klart vatten som resultat.

Det tog nästan ett helt år innan jag drack vattnet här. Maken fick släpa med sig vatten från jobbet i gamla cola light flaskor.

Wildrat
0

Om det hänger ner björkrötter i brunnen så blir vattnet brunfärgat men det är oftast inget fel på det.

Hundkonditorn
0

ok.
mer info här:

* Brunnen är borrad.
*Vi vet ej hur djup den är.
* Grannen har 90 meter djup och dom dricker inte sitt vatten ,
pga smak och färg.
*Analysen på vattnet är utförd av "analysen" på uppdrag av komnuen.
* På protokollet står det att vi har humusämnen och en massa förhöjda värden på olika ämnen.
* Vi har filter i dag på vulkansand.

En natt trodde jag att jag var i dödenshus, när jag vaknade och skulle på toa.
Jag skulle tvätta händerna efter besöket och drar på kranen.

Ur kranen prutar svart vatten - gissa om jag blev rädd.

På morgonen undrade jag om jag drömt allt…
Då sa min kille att jag lyckas öppna kranarna när systemet för vulkansanden sköljdes igenom…

hahahaha…

Zepp
0

Ok, jag har oxå egen bergsborrad brunn, sen 20år tillbaka!

Som sagt vad, vattnet skall man inte ta för lätt på, det är det viktigaste livsmedlet!

Det är helt okej att smaksätta/färga vattnet för att höja det kulinariska värdet av det men alldrig för att dölja dålig smak och föroreningar!

Om man har en filteranläggning skall denna faktist fungera, för att detta skall uppfyllas krävs tillsyn och underhåll.. något som många glömmer! Gäller även själva brunnen! Spolade min brunn i våras. Sen måste man ta reda på om man har rätt filter, speciellt om man är i en ålder då man har barn eller kan tänkas skaffa barn.

Om fastigheten tidigare har varit sommastuga, kan filtret vara anpassat för ett mindre behov och kan behöva bytas ut, alternativt utökas.

AnalyCen gör test på kemisk fysikalisk kvalitet och i vissa fall krävs även ett bakteriologisk prov. Prata med någon på ditt komunkontor dom brukar ha bra koll på vilka prover man behöver ta i just ditt område.

Här har du en länk till en filtertillverkare.. det finns andra.. men det skadar inte att läsa på hur o varför man har filter!

http://www.vattenfilter.com/

Socialstyrelsens råd och anvisningar för dricksvatten.. även praktiska råd för hur man underhåller och besiktigar.

http://www.svensktvatten.se/web/Socialstyrelsen.aspx

Som nybliven fastghetsägare kommer du att bli varse att det finns fler tillsyns- och underhållsbehov. alternativt anlitar man lokala fackmän.

Min erfarenhet är att man kan få en hel del bra råd och anvisningar från komunkontoret.. börja med att surfa in på din komuns hemsida!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JohanBaltic
0

Jag har 70 m borrad brunn, järnhaltigt. Har ett avhärdningsfilter som tar det mesta av järnjonerna. Mycket enkelt att sköta. Vattnet helt ok. Läs mer här: http://www.jms-vattenrening.se/avhardningsfilter.htm.

Det finns andra fabrikat också men jag har bara erfarenhet av detta. Fyller på salt en gång i halvåret bara. Nackdel är att vattnet blir rätt mjukt också, men det gör inte så mycket.

piri-piri
0

Det finns en kanna på hälsokosten - Annakanna som renar med ett kolfilter kostar runt 200:-