Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 852 ggr
Margareta
0

Från sajtvärden

Förtydligande angående mina smörbollar:

Dessa "bollar" kom till när min man och jag var bortresta på semester i somras och inte på något vis hade tillgång till att få i oss allt fett vi behöver. Det var absolut inte tänkt som godis, utan ett sätt att kunna komplettera vår mat (som lagades av andra) med något rejält fett så att vi skulle "överleva".

Det finns situationer (rätt ofta i mitt liv) när jag inte råder över vad jag skall stoppa i munnen. Flera i vår bekantskapskrets har förstått att vi inte äter kolhydrater och respekterar det. De har också förstått att vi inte äter dubbelt "sovel" bara för det, men de har INTE förstått att vi gör av med minst 500g smör per vecka (oftast mer).

Fegt av oss att inte berätta det, ja kanske, men ibland får man ta saker etappvis.

Vi har husvagn, men lagar inte mat när vi bor hos goda vänner.
Däremot kunde vi ha smör i kylskåpet och det bar oss emot att äta smörbollar av rent smör och då "kläckte" min man smörbollsreceptet.

Själv har jag ätit LC 1½ år och har inte några problem med "troll" som spökar med sug och annat, men eftersom jag har haft det tidigare och särskilt i början så förstår jag precis vad ni menar som reagerar på gottigheterna.

När det gäller "godis" och annat så har jag på flera sajter sett denna typ av diskussion mellan "renlevnadsmänniskor" och dem som absolut vill försöka hitta på något som kan vara tillåtet godis.

Jag tycker vi kan ha så stor respekt för varandra att vi låter det vara precis så. Vi befinner oss i olika stadier och fattar olika beslut.

• Jag säger till Dig som absolut inte vill "bryta" med godis för det startar sug: Det är BRA - Håll ut medan Du kan för det gör Dig starkare framöver. Den dag kommer om Du härdar ut nu, när Du inte riktigt förstår hur Du en gång kunde känna sådant sug. Då känns det plötsligt OK med en chokladbit eller vad det kan vara. (Jag har haft en mörk chokladkaka i skafferiet sen juli, varken jag, min man eller barnen har ätit upp den)

• Jag säger till Dig som hela tiden letar tillåtet "godissurrogat" -
    Tillåt Dig det Du känner att Du vill ha men var UPPMÄRKSAM på innehållet (varje minsta detalj) och tänk ordentligt över efteråt om Du mår som Du gör när Du mår som bäst.
    För min del var det så att jag till slut insåg att jag inte tyckte det var värt att sänka livskvaliteten med att må sämre (sug, buller eller vad det var).

Diskutera gärna. Alla diskussioner är tillåtna på den här sajten.
Men var hövliga mot varandra och låt inte som att ni ÄGER sanningen, för det gör INGEN.

Jag tycker det var tråkigt att en av våra medlemmar ansåg att hon behövde lämna oss idag.

Det finns många olika sätt att utrrycka sig på och det finns ännu fler sätt att bli missförstådd.

Vi är här för att stötta varandra och för att lära oss att lära känna våra egna kroppar bättre.

Numer pensionär i Nynäshamn

LC-Skorpionen
0

Jag har ännu inte hållt på så länge med lc-kost, 1 månad för att vara exakt. Men jag var på affären idag och skulle inhandla ägg (basfödan *S*) och tänkte: ska jag köpa en varsin cola till middagen. Sedan tittade jag mot godis- och läskhyllorna och insåg att jag tänkte: nej, men gud vad äckligt.

Jag som inte trodde jag skulle överleva en dag utan cola… Jag blev alltid på riktigt grinigt humör om vi in te hade cola hemma. Tänk vilken skillnad mot nu. Och jag har mycket att tacka denna fantastiska sajt som hjälper till att hålla motivationen och inspirationen uppe.

Fibblan
0

Håller med dej Margareta. Visst måste vi respektera andra. Inte snack om annat. Tycker oxå det var bedrövligt att det slutade som det gjorde. Vi är ju jättebra på att peppa och dela råd och oråd med varandra.  Så detta var nog första gången som detta hände vad jag vet i alla fall. Vi får alla hjälpas åt att hålla nivån som den var innan.

Hoppas bara ingen upplevt mej som en översittare när det tex gäller godis och avsteg. Jag har full förståelse med er som har sug och mår dåligt även om jag har turen att klarat mej undan.

Nu kör vi vidare , eller vad säger ni??

Kia
0

Det tycker jag med att vi gör . La mig aldrig i diskussionen men tycker också det var trist att hon lämnade…..

Margareta angående dina smörbollar *förlåt måste skratta lite* För oj när du skrev om dom första gången var jag så anti och så nej ABSOLUT ska jag inte äta dom det blir substitut till godis osv osv osv……Så ilsk man kan bli *skratt*

Jag kan inte äta dom med choklad men utan är dom precis som du säger SÅ bra att ha som fettförhöjare…… Jag kan inte äta smör rakt av och tycker dessa är perfekta. (min man tittar lite misstänktsamt på mig då han smakade dom och tyckte urk!) Jag tycker dom är perfekta, slipper jag anstränga mig så att få i mig fett vissa dagar då jag kan använda mig av dessa. Dessutom tycker jag att det fungerar med kokos också vilket är ett stort framsteg för sockersugna Kia……

Jag skulle aldrig ¨få för mig att överäta dessa och därför kan jag bara säga tack till din man då som kom på receptet Glad , som numera går under namnet Köttbullssmör *fniss*……

Det är bra med diskussioner men det får inte bli att man känner sig påhoppad utan det är viktigare för mig att man kan få känna stöd, något jag tycker ALLA här har varit fantastiska med för min del….

Bra att du säger ifrån tycker jag….