Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 2799 ggr
parisjetaime
0

Usch. Pinsamt

(Kanske valde fel grupp men vad gör det om 100 år? Kyss ) 

Okej. En bekännelse. En pinsam bekännelse. Som jag tidigare berättat jobbar jag på en krog på Stureplan i Sthlm. Jag har precis fyllt 18 så det här med att gå ut efter jobbet är fortfarande jättekul & nytt. Kvällen började bra med rödvin, någonting måste man ju få dricka. Men när killar senare började BJUDA hamnade plötsligt sötsliskiga drinkar framför näsan på mig. Drinkar jag inte alls ville ha. I början drack min kompis av sitt och sen bytte vi glas så jag skulle slippa för jag tycker bara det är så vidrigt. Men trots det så fick jag i mig några munnar iaf.. Hur tror ni det förstört min dag? Hur mycket socker är det i en "vanlig" sliskig drink tror ni? Hade innan skött mig utomordentligt med kosten och är ledsen över att det blev såhär. Har ni några tips på hur man ska "slippa"? Har någon betalat någonting för en vill man ju inte komma med någon avfärdande kommentar som "nej tack, jag dricker inte sånt". Det kan lätt tas på fel sätt, speciellt när den som bjuder fått i sig en del innan.

Hoppas att jag inte har ett dåligt intryck på er när jag har sådana här problem…

Tacksam för svar! :)

[Norum]
0

Det kan lätt bli så där ibland, inget att skämas över. Men varför kan du inte säga att du inte tycker om det? Du gör ju inte det… Om någon vill bjuda mig på något som jag inte tycker om smaken på så säger jag så..Nej, tack. Jag tycker inte om lime tex. Eller choklad eller vad det nu kan vara. (jo, det ÄR sant. Jag tycker verkligen inte om choklad.) Jag har aldrig fått någon ovän för det, en del kanske skakar på huvudet och blir förvånade, men vad spelar det för roll? Platt ingenting! :-)

parisjetaime
0

Tack :) Men om personen redan KÖPT drinken i fråga det är då det blir problem. Folk höjer på ögonbrynen till att jag är smått allergisk mot öl OCH ogillar det starkt :P Usch vad hemsk jag är på krogen…

avant
0

Kul att du uppskattar utelivet och kul att du blir så uppvaktad :)

Skippa de där drinkarna bara; visst, de må vara färgglada och dyra, men vad tillför de. Usch.

Be dem hellre lägga pengarna på och bjuda dig på ett glas champagne, som i de allra flesta fall är av torr typ - dvs mycket kolhydratssnåla. Glad

parisjetaime
0

BRA idé #3! Verkligen, tack!

Jag vet inte om jag uppskattar utelivet egentligen faktiskt… vet inte om det är en arbetsskada men man sitter bara och tänker på alla tomma glas som bör plockas undan … MEn ibland så :)

avant
0

#4 Haha, ja, det verkar onekligen vara en arbetsskada. Men jag tycker att krogpersonal förtjänar att komma ut, slappna av, och bli lite uppassade själva ibland Skrattande

parisjetaime
0

#5 Jag kan ju inte säga emot i den ståndpunkten ;) Nu ska jag kila iväg till jobbet igen! Vi har nyöppning. Så kul, så kul! 200 pers på lunchen om jag har (o)tur. Underbart!:D

Rita-S
0

#4 arbetsskada känner jag allt til! Jag kan inte gå på shoppingcenter utan att tänka "där måste det tvättast, is-kjosken kommer det va fruktansvärt, måste nog tvätta där 5 gonger under dagen…." osv :) Jag är föredetta städerska och en av mina arbetsplatser var ett shoppingcenter där vi gick städpatrull, om någon tappade  glass eller läsk i fellesarealerna skulle vi städa där osv osv osv osv… ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

LatMask
0

Gammelmormor LatMask blir lite nyfiken…det är visst nya vanor i krogsvängen?

På min tid (bahytt och turnyr) blev man antingen uppbjuden, om det fanns ett dansgolv, eller så stod man och pratade en stund i baren. DÄREFTER frågade killen: - Får jag bjuda på något? Vad vill du ha?

Har tempot ökat nu så att killarna köper något "lämpligt" och sen börjar leta efter en trevlig tjej?

parisjetaime
0

#8 Nej inte riktigt så kanske. Igår förhöll det sig som så att jag och en kompis  satt vid ett bord och två killar kom och satte sig med oss, sen gick de till baren och köpte 2 drinkar och 2 öl. Drinkarna till damerna. De frågade inte vad vi ville ha men ändå bjöd de… jag vet att det är ett fruktansvärt i-landsproblem men än en gång ett problem…

miagumman
0

Man ska passa sig för att dricka drinkar som okända bjuder på för man vet aldrig vad som kan finnas däri….! Tycker det är befogat med lite skrämselpropaganda efterssom det hänt att så många blivit neddrogade på det sättet….

Följer man med till baren och ser att inget händer är det naturligtvis ingen fara, då är det väl bara att tacka och ta emot OM MAN VILL HA alltså, annars tackar man nej helt enkelt.

felixifokus
0

sant miagumman….. men är man runt 20 ska man passa på och festa lite också Räcka ut tungan

miagumman
0

Absolut! Bara man inser fallgroparna så! Glad

DrAnna
0

Tycker absolut att man kan tacka nej till nåt man inte vill ha och inte dricka nåt läbbigt. Det bästa är att tacka nej och föreslå nåt bättre. Champagne är inte alls dumt! En vettig kille frågar innan vad man vill ha!

Lynxx
0

Man kommer längst med att vara ärlig - säg att du inte tål socker/allt för sötade drinkar etc. ''Man blir så fet på socker åxå å de vill inte jag bli''

Gillar de inte svaret - så vet du ju vad de går för åxå - hur toleranta de är. Bra killar e ödmjuka nog att förstå detta å e säkert intresserade av att höra mera. Glad

NancyAlke
0

Annars får du väl säga att du är diabetiker och glömt insulinet hemma, då går både öl och drinkar bort Flört

Skämt å sido, jag tycker också att man ska vara försiktig när drinkarna dyker upp så där, bordsservering eller vid bardisken, annars kan det vara…  Lite hyfs får det väl vara, klart dom ska fråga vad man vill ha!!!

Anders-S
0

Det är nog viktigt att komma ihåg, parisjetaime, att tillämpar man LCHF är man väldigt billig i drift när det gäller alkohol. Det finns en annan tråd om det.  Det är lätt att du blir stupfull på nästan ingenting. Och det är mycket pinsammare än att tacka nej till något som man inte ens fått frågan om man vill ha.  Killar som bjuder dig på alkohol utan att fråga bör du nog vara försiktig med. Vad de är ute efter kan du väl föreställa dig.  På dansgolvet är det ingen som respekterar en berusad tjej.  Ingen som kan dansa bjuder upp henne! 

Lär dig vad de trendigaste flaskvatten-sorterna heter och be att få en sådan istället eller alkoholfritt vin. Det finns faktiskt krav på att krogarna skall erbjuda alkoholfria alternativ.

Det finns mycket att skylla på. Ätit pencillin. Prov eller tenta imorgon. Måste göra hemläxa. Orka läsa.  Kanske skall övningsköra/köra bil imorgon bitti. Rädd om mitt körkort. Skall upp tidigt och….

Anders-S
0

Aftonbladet om glamour-livet.

parisjetaime
0

Tack för alla bra ursäkter ni hittat på åt mig! :D
Nästan sugen på att gå ut bara för att testa dem ;)

Ni är underbara!

Aniara4
0

Jag säger ibland att jag har tagit värktabletter innan. Ofta är det dessvärre sant. Ledsen

Miyu
0

Säg bara att du inte tål socker. Fler tjejer på Stureplan borde stå upp för sig själva (i alla bemärkelser!)

Halvdansken
0

Du ska väl inte dricka nåt du inte vill ha bara för att de bjuder???

Jag är 46 år och har både "levt" och jobbat på barer i många år, och skulle aldrig i livet dricka nåt som jag inte beställt själv, oavsett vem som betalar. Söta drinkar slinker ner enkelt, har du koll på hur mycket du får i dig? Är det kanske det som är meningen?

Sitt nu för tusan inte där och var "snäll flicka". Du bestämmer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Miyu
0

Skulle undvika att dricka främmande drinkar nån köper åt en och kommer fram med. Vet aldrig vad det är i dom, speciellt bland alla brats på stureplan. rätt vanligt med drogade tjejer där.