Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1649 ggr
matildaas
0

hur min dag ser ut

tänkte börja skriva in på det här inlägget vad jag har ätit under dagen så jag själv får se vad jag äter per dag. sen om nån har några tips på vad jag skulle kunna ändra är ju det bara toppen :) !

here we go,

frukost; 2 ägg mosade med lite bacon"spad" och en klick bregott i + en nypa salt

lunch; rostbiff med vitlöksost

middag hamburgare(utan bröd) med 2 ägg mosade med en klick smör + någon skagenröra&lite vitlöksost

huuua vad min middag lät äcklig. ja kombinationen alltså Generad;)

Miyu
0

Står du dig på endat 2 ägg till frukost?

För övrigt finns ju MinMat om du vill se vad du äter varje dag.

kalleankasmormor
0

Det låter som om diu får i dig lite för lite mat. Har du kollat upp vad du kommer upp i? Annars ser det väl bra ut!

matildaas
0

men jag är 155 cm lång så jag är inte så lång häller och jag väger 55 kg, men jo´vars det kanske är lite ? ska jag börja äta ett halvt paket bacon kanske?

BarbroE
0

Jag står mej alldeles utmärkt på två kokta ägg till frukost och då tar jag inget baconspad eller bregott till. Lite kaviar för saltets skull bara. Är 160 cm och väger 54 kg. din dag ser i övrigt ut som min. Går varken upp eller ner.

Mervi
0

Jag äter också 1-2 ägg till frukost med 20 gram smör till och kopp kaffe (svart). Jag klarar mig utmärkt i minst 6 timmar på det.

Jag tycker din dag ser bra ut, men välj mat som smakar gottFlört.

Miyu
0

Barbro: Kanske för att du inte är överviktig?

kalleankasmormor
0

#3 Okej då förtår jag.
Du behöver nog inte så mycket mat. Då ser det bra ut!

Wildrat
0

#4 Du har ett BMI på 21,1 (idealvikt 19-25) så det är inte så konstigt att du inte går ner i vikt. Du SKA inte gå ner i vikt av LCHF heller eftersom vår kost normaliserar vikten.

matildaas
0

men om jag skulle äta tex paj men vanlig pajdeg någon gång ibland, skulle det innebära stor viktuppgång eftersom jag försöker utesluta kolhyderaterna? eller ska jag börja äta lite mer kolhyderater i form av frukt och grönsaker & minska på fettet för att jag ska kunna äta te.x paj och inte gå upp ?

Will
0

#9 Varför vill du äta paj? Är det din favoriträtt? =)

Mina favoriträtter förut var pannkakor och sushi (inte tillsammans). Mina nya favoriträtter är marinerade tonfisk filéer, och blodig biff m mycket smör. Var inte rädd för att säga adjö till pajen. Du kommer hitta många nya favoriter inom LCHF. =) Att hålla på att "fuska" med kolhydrater (särskilt i början) gör bara kroppen förvirrad, och hindrar den från att bli optimerad.

matildaas
0

haha exakt, min favvorätt. men det är mest det att när jag blir bortbjuden vill jag inte vara till besvär och vara krånglig och göra egen mat eller be dom göra utan o.s.v och vist man mehöver ju inte äta upp hela pajdegen te.x eller om det skulle vara tacos att jag ställer mig och gör eget bröd, men visst om det är te.x jordgubbar/hallon med grädde blir ju större mängden grädde :D! men att jag kan ju inte sitta och bara sleva i mig grädden, och dom jag känner (mer en min familj) vet inte om att jag äter såhär. och jan kan ju inte hitta på att jag är gluten allergiker o.s.v men jag undrar om det skulle bli stor viktuppgång om jag åt brödet till tacosen eller lite pajdeg till pajen eller lite ris till grytan. för det känns lite knäppt att bara ta gryta när man är bortbjuden,

men hemma sköter jag mig med maten, är mest orolig när jag är bortbjuden..

Will
0

#11 Jag förstår precis. Det är lite knepigt när man är bortbjuden. Jag ska på bröllop i morgon, puuh. Men just nu har jag inte lust att äta kolhydrater; är varken sugen eller vill förstöra magen, så jag kommer vara krånglig/petig med mina val av mat.

Nyligen blev jag bjuden på cannelloni av min svägerska som är kock. Det kändes lite oförskämt att bara äta fyllningen och skippa pastarullarna.. Så jag förstår din vånda.. Är man modig nog så kan man ju faktiskt helt ärligt berätta hur det ligger till. Ingen klandrar ju t.ex. en vegetarian nu för tiden..

Pasi
0

#11 Gör som jag - var lite lagom otrevlig så slipper du bli bortbjuden!Flört

Will
0

#13 Haha. Jag tror faktiskt jag följt den modellen också. Ganska skönt måste jag erkänna.. Flört

Har du några bra ursäkter för att slippa ett bröllop (min pappas)? Jag har visst inte varit otrevlig nog..Räcka ut tungan

Lottamaja
0

Det är klart att det är lite jobbigt att tacka nej till saker, men jag förklarar det med att min mage in klarar av stärkelsen och då köper alla det. :O) Det folk oftare reagerar är fettmängen man vill åt- den är svårare att förklara.

Stå upp för att må bra helt enkelt!

matildaas
0

tack will för förståendet :)! åt du pastan och innebar det stor viktuppgång?

och om jag nu öker kolhyderaterna, bör jag då äta mindre fett, och isåfall hur mycket ? och vad bör jag skippa te.x bacon & vad för såser ska jag äta ?

och filen bör jag byta ut meze toghurten mot te.x vanlig fil, ingen frukt fil utan vanlig lixom

finns det nån som äter liknande det jag vill komma till ?

Will
0

#16 Nej, jag åt faktiskt inte pastan. Hoppas hon tycker om mig ändå.. Hemlis

Du kanske är ute efter tradidionell GI-kost? Tyvärr kan jag själv inte rekommendera den, då min mage och hud ogillar kolhydrater - snabba som långsamma..

matildaas
0

jo, jag kanske är mer gi. men finns det någon här inne som har gått från lchf-kost till gi-metoden? och hur funkade övergången för er ? och är det nån som vet om det finns nån liknande denna sida fast med gi, tänkte börja läsa lite om hur man äter då.

matildaas
0

oj, har inte skrivit på länge, skulle ju skriva varje dag..

i helgen ahr det TYVÄR fuskats rejält :(.. vi blev bortbjudna till kompisar. men jag har försökt äta det bästa som fanns. men idag har jag iallafall ätit

frukost. blev på båten hem. vanlig filmjölk med 4 kolh per 100g, ca 5 ostskivor&3skinkskivor och 2 koppar thé med lite mjölk

lunch ca en dl vispgrädde med lite hallon&blåbär

mellanmål. ca 1 dl macademia nötter, ca 5 rutor 86%choklad & ett ägg

middag. "pastacarbonara", utan pasta och med blomkål. i carbonaran var det creme fraîche,grädde,skinka,bacon,ärtor, vitlök och sen fetaost

och sen kanske ytterligare 5 skivor ost, och ja.. jag känner mig väldigt äcklad har ätit på tok för mycket. men när alla andra i familjen går och äter massa godis så känner jag att jag också måste ha något..synd att jag inte ärvt deras ämnesomsättning. eftersom godis är allt dom äter känns det som och endå är dom trådsmala. wellwell. var tvungen att skriva av mig lite, men hey!, det är endå min tråd ! Skrattande