Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2467 ggr
Annabbk
0

Proteinandel i kött

Förlåt om jag tar upp en redan välbesvarad fråga. Men jag blir alldeles förvirrad:

Hur sor andel av fisk eller kött är protein. Dvs om man får äta 100 gr protein, hur mycket kött blir det. Eller ägg, eller fisk

Förpackade livsmedel kan man ju läsa inehållsförteckningen på. Men med råvaror blir det svårare

Och alla olika fördelningar fett/protein/kolhydrater gör mig oxå lite vill

Jag som vill börja lite stillsamt, men ändå rejält - var ska jag lägga mig

(är 170 cm och väger ca 78. Vill väl gå ner ca 10 kg, eller framförallt minska i omkrets - från ca 87 nu till kanske 74 i midjan tex. Men det får ta ett år om det är vad kroppen behöver. Eller bli mindre om det är vad som passar min kropp. Jag har utgått ifrån vad som brukat vara den vikt som känts bekväm i olika skeden i livet - och lagt till 4-5 kg eftersom jag A vill ha lite mer muskler, och jag är 47)

magma
0

I genomsnitt innehåller 100 gram kött 20 gram protein- ju magrare kött desto högre innehåll av protein och vice versa. T.ex så har bacon bara ca 13-14% protein. Alltså så får du i dig 100 gram protein genom att äta 500 gram kött- på ett ungefär.

Annabbk
0

OJ!

magma
0

Men- även ägg och ost och mjölkprodukter innehåller protein, så du får ju i dig protein även från annat än kött:)