Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3083 ggr
shintaida
0

OT: Ang. havre till marsvin

Vi har tre marsvin. Alla tre äter HEL havre. Men en av dom äter lite mer än de andra och han har gått upp i vikt. MARKANT!! Han väger 1511 gr nu och det är ALLDELES för mycket för den lilla kroppen.

Nu undrar jag om det finns andra frön, utan så mycket kolhydrater i, som vi kan ge till våra små. För frö, vill jag att de ska ha att knapra på.

Jag ville skriva det här, eftersom det handlar om kolhydrater. Jag tror att han gått upp i vikt, just för att det finns så mycket kolhydrater i havre.

Någon som vet, tro?

// Shintaida

Adur
0

Jag vet inte om det är någon skillnad mellan sädesslagen för marsvinen, men generellt så blir ju marsvin feta av torrfoder, pellets, frön och sånt. De brukar älska det, men vi ransonerar kraftigt till våra små krabater. Ett par matskedar i veckan är allt de får, mest för tändernas skull. De mår ju bättre på bara hö och grönsaker.

Det bästa är nog att minska mängden havre, helt enkelt. Använd det som godis så blir du populär! Glad

shintaida
0

#1 Tack, Adur!

Men vi kommer nog att känna oss som bovar när vi tar bort havren.

Vi ska göra som Du föreslår…det är ju alltid kul att vara poppis hos de små liven!

// Shintaida

Magica1970
0

Ett marsvin behöver väl c-pellets? Vet inte hur det påverkar vikten, men tydligen viktigt för immunförsvaret.

shintaida
0

Vi ger dom mycket c-vitaminrika grönsaker. Pellets är inget tvunget, då dom kan får urinvägsinfektion/stenar. Vilket ett av våra marsvin fick av just pellets. Så dom får SMAKA pellets en gång i veckan och får dela på 1 dl. Mer vågar jag inte ge, för marsvinet blev mycket sjukt.

// Shintaida

Magica1970
0

Oj, hade ingen aning om det där med urinvägsinfektion/stenar. Katter kan få det av foder som innehåller för mycket magnesium (Friskies är bland de värsta).