Snabbmat på ren färs - Lövbit
Kom att tänka på ett av favoritrecepten med köttfärs. Vi köper oftast ko i bit (en halv ko åt gången) och styckar själva. Ofta blir det då en himlans massa köttfärs. Om jag har tid och ork när jag kommer em på kvällen när vi styckat, så brukar jag ställa mig och göra Lövbitar (OBS! Inte lövbiffar, dom gör man av innanlåret)
Det är helt perfekt snabbmat att ha färdig för stekning i frysen. Ungarna steker lätt på ett par stycken om dom skall utfodra sig själva.
Lövbiff
Klipp smörpapper i lämpliga rutor. Jag brukar dela ett ark bakplåtspapper i 4 delar.
Lägg ett papper på bänken. Lägg på en klick köttfärs. Ett decilitermått brukar funka bra som mått för köttfärsen så att alla bitar blir lika stora. Lägg nästa papper ovanpå och kavla ut riktigt tunt (ca 2 mm). Dra av det övre pappret och lägg den kavlade biten åt sidan.
Använd det övre pappret som undre till nästa biff och upprepa. Stapla biffarna noga på varandra med "underpappren" emellan.
När du fått ihop en lämplig bunt - stoppa i fryspåse och ställ försiktigt in i frysen. Det är viktigt att man fryser in dom så plana som möjligt, så det blir lättare att få isär biffarna när dom är frysta. fortsätt tills orken eller köttfärsen tryter.
Nu till det roliga! Att äta upp dom.
Hetta upp stekpannan och lägg i en klick smör. Ta en bordskniv och lossa på så många du vill steka, och lägg i biffen fryst. Nu först är det dags för kryddning. Jag brukar använda salt och vitlökspeppar. Den tunna köttfärsen håller ihop fantastiskt bra eftersom den går från fryst till stekt på en gång.
Servera med kryddsmör och lämpligt tilltugg.
Variant - Lövbit Cordon Bleu
Gör som tidigare fram tills du kavlat och dragit bort övre pappret. Lägg på någon skiva god skinka och ostskiva efter smak på ena halvan av biffen.
Vik sedan ihop runt skinkan/osten och tryck till längs kanten. Stapla med pappret kvar emellan och frys in som tidigare.
Den här varianten måste naturligtvis stekas lite längre, men den som väntar på något gott…
Och det bästa av allt! Det är fortfarande bara ren köttfärs, kryddor och smör!
Den enkla lövbiten går jättebra att skära i strimlor när den är färdigstekt om man vill anväda som kebab.
Experimentera själv med olika fyllningar (gör dom inte för tjocka). Feedback om lyckade experiment mottages tacksamt här i tråden.

Jättebra tips!
Halleluja, vilket underbart tips!!!! Bra att ta till när affären rear ut köttfärs för att den håller på att bli för gammal, sådan köper jag mycket gärna…….

Jag provade en gång att göra biffarna lite tjockare, ca 5-6 mm, och det var svårare att steka dom då. Tog för lång tid att få dom genomstekta.
Så tänk på att göra dom riktigt tunna och jämna.