Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 2015 ggr
sextiotre
0

Fett i stekt resp kokt ägg

Jag blir inte klok på SLV:s databas.

1 kokt ägg (jag väljer 60 gram)  ger 6 g fett. Motsvarande stekt ger 10,8. Vari består den skillnaden? Det kan väl inte vara stekfettet de avser?

Nipp
0

Det är säkert stekfettet. Stämmer rätt bra, tycker jag.

sextiotre
0

Men jag begriper i så fall inte hur SLV kan räkna med stekfettet. Om jag steker ett ägg i teflonpanna utan fett eller om jag steker i 25 gram smör blir det ju en skillnad. En skillnad jag vill räkna ut själv!

Wildrat
0

Du får skriva till dem och fråga hur de räknat och påpeka skillnaden. Håller med om kritiken…

Nipp
0

Det är väl riktvärden, trots allt. Det är ju inte millimeterprecision på detta.

Tänk t.ex hur olika en köttgryta eller köttgrotta kan vara i recept. Likväl har de värden för detta i tabellerna färdigt.

Så exakt skall man nog inte tolka det när det gäller tillagad mat.

Gå på råvara och addera själv fettet då som separat del, eller inte om det är noll. Inget av äggets energiinnehåll försvinner vilket du kokar eller steker det, eller möjligen tas något fett upp i det stekta.

Jag skulle då beräkna så man inte får glädjesiffror vad man satt i sig.

Håller inte med om kritiken…det blir som att märka ord ungefär. LMV kan ju inte ha tabell på varenda recept som finns.

För övrigt - är inte teflonpanna en central del av fettskrämd-samhället?

Slappna av och acceptera att fett är inte dåligt.

sextiotre
0

>> Nipp. Jag steker inte i teflonpanna. Den fanns med som ett exempel. Jag tycker inte heller att varje recept ska finnas i tabell. Däremot tycker jag fortfarande det är intressant att veta hur man räknar.

Pasi
0

Stekt ägg får troligen både högre fett- och proteinhalt per 100 g (eller 60) beroende på att det torkar en del vid stekningenGlad (för de menar väl 60g färdigstekt ägg?)… men jag misstänker även att de räknat med uppsuget stekfett.

Took
0

#4 Vill bara påpeka att jag ofta använder teflonpanna till enklare matlagning, fast med mycket fett! Äggröra t.ex. är mycket lättare att få ur en teflonpanna än en rostfri kastrull även om man har gott om smör i, och eftersom det inte fastnar en massa i botten går mindre till spillo (vilket är viktigt när man är ett enpersonshushåll och mängderna inte är så stora till att börja med). Faktum är att med en teflonpanna sugs heller inget fett upp i pannan, utan allt hamnar i maten. Och den rökta laxen som jag fräser i pannan först lämnar inte så mycket smak efter sig som den skulle gjort i en vanlig stekpanna, eftersom jag kan diska ur den med diskmedel. Så teflonpannor kan vara användbara även om man inte är fettskrämd!

Aniara4
0

SLV:s tabeller är supermärkliga. Det finns massor av sammansatta rätter som ju kan vara tillagade hur som helst (t.ex. "köttfärssås") samtidigt som massor saknas. Ett antal olika sorters skinka, men INGEN lufttorkad typ Parma eller Serrano-skinka. Sjutton sorters sockerkakor men inte muffins.

Man får använda det som går i listorna, gå på rena råvaror så mycket som möjligt, och lägga till själv från förpackningarna. Om jag själv t.ex. ska skriva in ett stekt ägg så väljer jag "ägg, rått, 60g" plus den mängd stekfett jag använt.

Och i slutänden så måste det ju inte bli exakt på grammet för att man ska bilda sig en uppfattning om vad man egentligen äter!

Nipp
0

Kan nog bara tycka det är jättefin service från SLV ändå. Det går ju inte att ha millimeterprecision utan skall ge folk vägledning osv.

Har inte kollat så nog på finska där om färdiga maträtter. Men annars var näringsdeklarationerna ännu mer noggranna och uppdelade i fetter och vitaminer osv. Det tillhör väl standardlänkarna.