Matregistrerat
Nu har jag registrerat vad jag ätit idag.
Det är nog första gången på över ett år…
Jag har ett eget program som jag gjorde medan jag räknade fibrer.
Frukost Blev ingen idag, ingen lust
Kaffe m vispgrädde
Lunch Skolmatsalen bjöd på
- pasta med köttfärssås (såsen innehöll vetemjöl!)
- panerad fisk med potatis
- vegetariskt
Eftersom jag börjat ett NYTT planerat liv, hade jag en makrillburk och en mozzarella som nödproviant, jag åt båda.
Vispgrädde utan kaffe (en skvätt för att jag visste att jag skulle dricka kaffe med mjölk hos frissan).
Kaffe m mjölk hos frissan.
1 lammkotlett m zatziki och smörklick
Detta är en ganska vanlig dag för mig. Varken bra eller dålig.
På skoj har jag lagt in rubbet och det var inte så svårt eftersom lunchen var "färdigvägd".
Det blev: 21%P, 3%K, 76% fett.
För den som är intresserad av kalorier blev det 1270 kcal.
Det blev 8,3g kolhydrater (<10g som jag brukar ha som gräns)
Min spontana känsla för proportioner stämmer alltså rätt bra ännu.
Det blev lågt "kalorital" efter som jag hoppade över frukosten.
Jag har inte vägt mig och kommer inte att göra det.
Just nu känner jag mig mer än mätt och belåten.
Synpunkter?
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag gillar din "vispgrädde utan kaffe"! 
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Haha… det var bara för att jag visste att frissan bjuder på kaffe med mjölk, den landar bättre med lite grädde på botten.
Den gillar jag med 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Fast man kan allt tänka sig att ta en slurk utan nåt kaffe i sikte alls…
Absolut…. det man inte ger katten kan man slurpa i sig själv…

Vem är jag att ha synpunkter på din mat, du är ju veteran och jag nybörjare… 
Men detta tänkte jag spontant: Det är så lite mat, jag skulle inte vara mätt! Klarar mig inte utan frukost om jag går upp hyfsat tidigt.
Jag reagerade också på <10 g kolh per dag. Jag försöker (och lyckas också nu när jag har börjat kolla) ligga under 20 g, det tyckte jag var ynka lite. Men då förstår jag ju att där finns en del att snöra åt om det skulle behövas.
Det är jätteintressant att höra vad andra äter, man får lite perspektiv. Av detta har jag insett att jag både äter ofta och rätt mycket, men att det nog är en nödvändighet för att jag ska fungera. Sen kanske det minskar med tiden…
Tack för att du delar med dig Margareta!
Jag är aboslut inte hungrig för mer mat än så här och det är en stor förändring givetvis eftersom jag har ett matmissbruk bakom mig.
Om jag går in i mina tabeller så är det 109g fett och 67g protein.
Det är ca 1g protein per kilo målvikt.
109g rent fett är mycket energi , det är 136g rent smör/olja om man räknar om det. Jag håller mig helt klart mätt på det.
Efter att jag skrev detta igår kom min man och bjöd på ost.
Jag år upp för det såg gott ut, men det var inte alls nödvändigt.
Att min kropp är på fettdrift är nog rätt uppenbart, men jag äter nog för lite fett ibland. Inte sammanlagt utan vid vissa mål och då blir det "stopp" i systemet och jag lever på proteinet.
Igår blev det så vid lunch, men rätade till sig vid middag.
Det vet jag av erfarenhet att jag kan INTE se till att "få ihop dagen" á la Viktväktarna utan måste få ihop proportionerna till VARJE enskild måltid och det är där det stupar för mig.
Typ kaffe med mjölk som det blir när ingen grädde finns…
Livsmedel
Mgd
kcal
Prot
Fett
Kolh
Glukos
Fruktos
Laktos
Maltos
Sackaros
Stärkelse
Fabrikat
Kaffe bryggt
200
4,00
0,20
0,00
0,80
0
Vispgrädde fett 40 %
50
187,25
1,06
20,00
1,50
0
0
1,45
0
Arla
Lättmjölk fett 0,5 %
50
19,50
1,75
0,25
2,50
2,25
Arla
Procentfördelningen i dessa varianter kaffe/lättmjölk/grädde är rätt olika
Jag äter betydlig mer än det du ätit idag. Kanske skulle jag minska på frukosten. Man blir faktiskt mätt på kaffet + vispgrädden.
Och då kanske jag hade varit hungrig till lunch vilket jag inte brukar vara.
Tål att tänka.
Eller så är det jag som äter för lite och det har jag ju ofta misstänkt, men som sagt jag mår bra och är sällan hungrig…
själv är jag sällan hungrig till frukost men om jag inte äter då blir hungern förskjuten under dagen o det slutar med att jag äter något extra onödigt sent på kvällen. fast visst händer det att frukosten blir MYCKET sen på helgerna, men i vardagen funkar det inte riktigt för mig.
när jag läser din beskrivning av din dag, margareta, slås jag av mitt återkommande problem som är att ha lite fett-kost tillgänglig, antingen som komplement till en måltid som inte blev fett-riktig eller som mellanmål. jag skulle verkligen behöva tips om fett i små portionsförpackningar som klarar rumstemperatur. någon som har något förslag?
(och jo, jag kommer ihåg det LYSANDE roliga förslaget att gå in o provsmaka sig igenom ost-disken i närmsta matvarubutik, om det varit möjligt skulle jag göra det varje dag!)
Fast bara ost blir inte heller helt bra utan extra fett.
Wästgöta kloster 31% som finns i portionsförpackningar innehåller förutom fett 26g protein och 1,2g kolhydrater.
Det blir 53 E% fett dvs 53 energiprocent om man tar bort vattnet.
Jag vill ju ha mat som har 75-80% fett.