musslor - klassiskt och supergott
Vet inte hur stort behovet är recept är, så jag kör detta som prov. Vill ju inte tråka ut er… Har försökt söka på musslor, men det verkar inte finnas nåt liknande innan…hoppas jag….
Tänkte bara medan jag satt och lyssnade till regnet att en lite frusen dag borde man som LCHFare gott kunna mumsa på klassiska musslor. (Vet att många har lite uuurkkänslor inför musslor, men det är synd. Det är ju bara en enda stor muskel. Och såna äter vi ju hela tiden.) Lite lite fett, men följer du receptet nedan råder du bot för det!!!
Alltså ta hela blåmusslor, kolla att de mår bra (se vilken kokbok som helst, har ingen här tyvärr i lilla stugan, och det är viktigt!! Men om jag minns rätt sorterar man helt enkelt bort de som ej sluter sig då man bråkar med dem. Knackar på dem tex…)
Hacka lök (jag brukar ta några vitlöksklyftor, men det klassiska är nog vanlig lök. Klipp persilja och spara stjälkarna.
Hetta upp rejält med smör och fräs löken, fast inte superhårt utam bara så den glansar sig
Häll i ett par tre dl vitt vin, eller motsvarande mängd vatten med lime/citronjuice. Lägg ner persiljestjälkarna, ett rejält gäng vitpepparkorn och lagerblad (om du gillar det)
Koka musslorna hårt under lock (de ska alltså egentligen ångas) några minuter - tills de öppnar sig.
Fiska upp musslorna, kassera de som ev ej öppnat sig. Fiska också upp persiljan och övriga kryddor om du vill vara riktigt fin i kanten
Häll på vispgrädde efter önskemål, liksom salt och malen vitpeppar. Och kanske lite mera smör..
Lägg tillbaka musslorna. Umärkt plockmat istf chips tycker jag. Man äter goda spadet med ett skal som sked
Man kan variera hur man förstärker spadet efteråt i det oändliga om man skulle tröttna.
basilika
Korriander och coccosmjölk
Mustig tomatsås med mycket vitlök
Tycker man hela musslor med skal är bökigt har allt fler butiker börjat sälja fruset musselkött
Hoppas ni har det bra i ösregnet!!

Mums!

Har längtat efter musslor ett tag - ska testa ditt recept!
Oh, jag han inte ens läsa hela receptet innan jag bjöd tjejerna på musselkväll i helgen :) Underbart gott!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar