Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2662 ggr
MissJuve
0

Ny på LCHF med frågor!

Hej! Har lite frågor kring den nya kosten. HAR läst introduktionen men behöver lite mer handfasta tips.

Ska kort presentera mig först:

Är en tjej född -77
Längd: 168
Vikt: 68
Midjemått: Vet ej… runt 85 cm  

Efter att ha läst Aftonbladets artikel blev jag väldigt glad över att det finns en, kallar det slarvigt för "diet" som lät så rolig! :D Precis innan jag läste artikeln satte jag upp ett mål att minst gå ner 5 kg innan sommaren för att nå min personliga idealvikt på 62 kg. Det är den vikt som min kropp normalt brukar landa på när jag äter och rör på mig normalt.

Har köpt min första varukorg baserad på LCHF-filosofin men undrar hur mycket ska jag äta av allt? 1 paket bacon o 4 ägg? ½ paket ägg och två ägg? osv. Grönsaker? Ska man vara snål med de som har mindre än 5 g. per 100g. eller är det fritt fram för dessa? Hur vet jag att jag inte äter för mycket fett eller för lite? 

Till sist en viktig fråga! Om jag efter att ha provat detta och inte finner att det var ngt som fungerade för mig, kan man återgå till "normal" kost utan att lägga på sig det dubbla?? 

Finns det ngn receptbank som någon kan tipsa om?

Väldigt tacksam för de svar jag kan få! :)

molana
0

Välkommen hit!  Du kommer att få svar av många.Men har Du läst någon bok om den här kosten? MinMat under länkar där man skriver in det man äter ger svar på det mesta.Man säger att 75% fett   20% proteiner   och 5% kolhydrater  är en lagom del kosten.

SSS böcker tycker jag är bra och ger mycket information.Många recept i hans Gi-noll med.   Skrattande

Maia
0

Hej MissJuve!

Och välkommen, välkommen!

För att man ska kunna ge mer handfasta råd kan det behövas att vi vet lite mer om dig. Har du bantat mycket på traditionellt sätt? Fött barn? Gått upp och ner i vikt? Är du sockerberoende?

Utifrån sett har du ju ganska lite att gå ner i vikt, och de där så kallade "sista kilona" verkar ha lite svårt att släppa oavsett om man enbart vill gå ner 5 kilo eller om 5 kilo är det sista på en större viktnedgång.

Så det första och vikt-iga rådet är att inte förvänta dig att en snabbkur, men det gör du förstås inte heller, eftersom du inte egentligen kallar detta en diet. Du kommer kanske att stå still i vikt men ändå se att din kropp skulpteras om och att du plötsligt kan ha kläder som du inte kunde ha med den här vikten förut.

Det andra och mer mat-iga rådet är att du ska äta tills du blir mätt och sedan vänta tills du blir hungrig innan du äter igen.

Jag personligen vet att det går att överäta av den här kosten precis som med all annan kost, så var uppmärksam på ditt beteende. Om du t.ex. ätit mycket godis eller mackor innan i tid och otid, ja, då finns det en risk att du ersätter detta med grönsaker. Jag onsåg fascinerat när jag hade upptäckt den här kosten att det inte minst var grönsakerna som stannat min viktnedgång, när jag försökt gå ner i vikt med fettfri mat.

Så mitt förslag är att du börjar med att äta tills du är till freds, men håller koll på ditt ätbeteende.

Vi hörs! Ha det gott med baconpaketen!

/Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Mervi
0

Välkommen hit! 

När jag började med LCHF åt jag 2 stekta ägg och halvt paket bacon till frukost, Det höll jag mig till långt efter lunch. Du kanske skall prova om det skulle passa dig.

Idag äter jag 2 kokta ägg + lite smör som jag mosar ihop. Precis lika mätt och lika länge med detta.

Till lunch brukar jag äta kött, fisk kyckling, lever från middagen dagen före + lite sallad och lite sås. Jag är inte någon såsätare precis. Smör är gott till både kött och fisk istället för sås.

Middagen brukar likna lunchen men jag hoppar över grönsakerna, hemma kan jag äta så utan att någon höjer ögonbrynen.

En bit ost till kvällen brukar vara gott till kaffet.

Det är vad jag brukar äta, kanske lite tips hur det kan vara.

Jag använder smör när jag steker och grädde i såserna.

Lycka till!

Wildrat
0

I början äter man mycket sen brukar det minska. Som sagt, ät när du är hungrig och sluta när du är mätt.

För mer råd kring maten kan jag rekommendera Skaldemans GI-noll, där finns både recept och handfasta råd på fördelning.

Annars kan du tänka, kött och fett och krydda med lite grönsaker, grönsakerna ska alltså inte vara huvuddelen av måltiden. Mängden mat är inte intressant i början, bara mängden kolhydrater. Välj en nivå på kolhydraterna, 10g kolhydrater om dagen är extremt, 40-60g kolhydrater är fortfarande LCHF men mer liberalt. Sen kan du räkna ut Skaldemans ratio för resten av maten. Då ska man äta minst lika mycket fett som protein och kolhydrater tillsammans men tänk på att kött innehåller ungefär 20% protein.

MissJuve
0

Hej igen!

Tack för alla tips och råd. Känner mig som Bambi på hal is när det gäller lchf i och med att det går emot allt vad man fått lära sig de senaste åren. Ska följa de råd ni gett mig.

Mer om mig själv:

Har aldrig fått barn och har inte jojobantat genom åren. Vet inte om det har med åldern att göra eller att jag inlett ett förhållande men nu väger jag 6 kg mer mot vad jag brukar. Blir ju en del trevliga middagar och "unna sig" framför tv:n. Min största glädje i matväg har nog bestått av kolhydrater men jag skulle inte vilja gå så långt att säga att jag är beroende av socker. Har haft "uppehåll" med det i en vecka nu och har inte haft större känningar. Däremot har jag nog ökat mängden med frukt och grönt…

Ses snart igen hoppas jag och åter igen tack för era svar! :))

MaMaMade
0

Hej o välkommen!

Jag är 162 cm o vägde nästan 68 kg när jag tog bort en massa kolisar. Har inte ätit bröd (Finn Crisp, ett par om dagen), pasta, rotfrukter el frukt på 9 v nu. Har gått ner 3 kg trots små försyndelser i form av mörk choklad o lite annat. Midjemåttet har minskat några cm o jag har blivit av m lite kärlekshandtag o fått, om inte smalare, så åtminstoner fastare o slätare lår (muskler?).

Jag åt jättemkt i början men har dragit ner ganska så rejält på port numer. Registrera i Min Mat (se under länkar ovan) så kan du hålla lite koll i början på hur fördelningen mellan fett, protein o kolisar ligger. Själv kollar jag av ngn ggn numer bara för att puffa på mitt proteinintag som vill ligga lite lågt.

Lycka till!

MissJuve
0

I dag är min andra dag… Det känns bra men lite konstigt samtidigt att inte få äta sina grönsaker o frukt som man brukar… Ska registrera mig på MinMat. Verkar vara ett bra tips! Tack! Glad

Miyu
0

Det blir värre, tro mig ;)

chigak
0

Välkommen…. Själv tyckte jag att Annica Dahlqvists bok Guide till viktnedgång och bättre hälsa var toppenbra att läsa. Jag gjorde det innan jag började. Har även Kikat på Skaldemans böcker.

dkny84
0

Hej!

Kan man äta sallad, med räkor och kyckling och currydressing?? tex äter detta till lunch

tacksam för svar

Nipp
0

Förstår inte meningen med att bumpa upp 3 månader gamla trådar och svara på dom som vore det igår?

Det skapar förvirring och några läser inte längre upp.

#10 Ny frågeställning får du gärna lägga i ny egen tråd, om sökfunktionen inte ger något.

magma
0

#10: Ja, så länge du har koll på vad currydressingen innehåller så ser det bra ut, och beroende på vad salladen innehåller. T.ex majs och sockerärtor har ett ganska högt kolhydratinnehåll.