Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 3792 ggr
bluegoose
0

Effektiva köttbullar

Ikväll har jag lagat köttbullar på 2,5 kg färs och det gick supersnabbt. Inspirerad av Airams matblogg (tack Airam!!!) spritsade jag ut köttbullarna med hjälp av en kraftig plastpåse i stället för att rulla dem för hand. Och med hjälp av Vår kokbok listade jag ut att man kan steka dem i långpanna i ugn 250 grader, ca 10 min. i stället för att stå och skaka dem på spisen i en stekpanna. Man smälter en klick smör i långpannan, lägger i lagom mängd råa köttbullar och steker i mitten av ugnen. Rör om då och då så får de fin färg runt om.

Inte blev det väl världens vackraste eller rundaste köttbullar - men goda! Jag styckfryste dem utbredda på plåtar i frysen innan jag packade dem i fryspåsar, så kan man ta ut valfri mängd vid behov.

Med disk tog hela proceduren ungefär en timma. Helt ok för den mängden köttfärs tycker jag. 

Gött!

Airam1
0

Tack själv!

Nästa gång låter Du även rediga mängder Ghee, cocosfett eller olja först hettas upp i långpannan medan Du spritsar. För att sen låta dem sänkas och få världens finaste stekyta av allt fett som bubblar omkring. Det blir riktiga mammas köttbullar det ;-)

bluegoose
0

Tack för tipset Airam, det ska absolut testas nästa gång! Skrattande

Mervi
0

Bokmärkt! Måste prova.

kickelina66
0

Tack för tipset. Ska försöka göra egna köttbullar till barnen. mamma scans luktar ju skit och smakar bara konstgjort.

greensis
0

Måste absolut testas, särskilt med ghee i långpannan. Barnen gillar INTE mina vanliga köttbullar, utan föredrar köpe.

Fabricati diem, pvnc!

Uttelille
0

Effektiva köttbullar…vilket gulligt namn!Glad Jag känner mig som en effektiv köttbulleRäcka ut tunganFörvånad

Tilda-T
0

Kul namn, det tycker jag om!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mumrikshumla
0

Jag ska göra köttbullar för första gången i mitt liv idag (pinsamt när man är 29 år). Vad har man för ingredienser i LCHF köttbullar? Ägg? Lök? Någon som har något bra recept?

bluegoose
0

Det går bra att använda ett vanligt kokboksrecept, bara skippa ströbrödet.

Kriss
0

Kan man inte använda smör, jag har gjort ghee som jag har framme i rumstemperatur men det luktar lite skumt av det tycker jag?