Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2726 ggr
lundsabin
0

Atkins hazelnut crunch...?

Usch, åt just en Atkins hazelnut crunch, som inhandlades när jag var hungrig pga för sen lunch. Det är inget jag äter längre i vanliga fall, det här var bara resultatet av dåligt och omtöcknat omdöme.

Förutom att den väl innehåller en massa konstiga saker och sötningsmedel, vad tycker ni om deras produkter? Är de ok att äta då och då? Brukar hålla mig till baby-bel när jag vill ha ngt litet att smaska på, men som sagt… idag blev det lite tokigt.
Vad är bäst av Atkins och kolhydratrika (men naturliga) nötter t.ex.? Eller mörk choklad?

Undrar om jag ska köpa ett pkt smör och ha i kylen här på jobbet…

blodtopp
0

Just Atkins såna där barer innehåller sukralos som sötningsmedel och det håller jag mig låååångt ifrån. Sukralos är visserligen skapat av sackaros (vanligt socker) men de har tillsatt en klormolekyl till det… Vad jag har lärt mig så är klor inte så j**la nyttigt på nåt endaste litet sätt.

Andra såna barer innehåller väl överlag dessutom väldigt mycket kolhydrater, så att välja ost eller nötter är nog 100 ggr bättre. Eller smör om man kan äta det direkt ur paketet ;o) (jag kan inte det. Än ;o)

DrAnna
0

Jag tror ju nötter eller möjligen en ruta mörkaste choklad är bäst.

skulle undvika Atkins-bar o liknande. Hos en del kan ju sötningsmedlet trigga sötsug!

lundsabin
0

Tack för era svar!

Jo, jag kände väl egentligen att de inte är så bra och inte smakar så gott (=kemiskt) även om det står att de "bara" innehåller 2 g nettokolhydrater (hm), men hade liksom hoppats på att ngn skulle säga att det var jättebra just nu… Oskyldig

Som sagt, brukar inte köpa dem längre så lär inte upprepas (förhoppningsvis), konstigt nog har de inte triggat igång ngt sötsug men har fortfarande kemikaliesmaken i munnen. Ledsen

Jennix
0

Jag har testat Atkins grejer och fick ett jädra sug, så det gör jag inte igen! Så himla gott var det inte heller…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mumsan
0

Samma här, inga Atkinsgodisar. Ibland har jag chokladgodis i frysen: värm ca 100gr osaltat smör blanda i 1 msk kakaopulver, ev. lite stevia och ca. 1-2 msk kaffe och lite grädde. låt ej koka, bara sjuda och röra om och hälla i små kakformar eller ischockladformar och ställa i frysen, då blir de snabbt hårda. Går lätt att ta med i en liten burk och ha på jobbet i kylen eller frysfacket för att ta fram när man är sugen!

mojmoj
0

Vad förvånad jag blir över era svar. Själv äter jag atkinns choklad 30g och enligt innehållsförteckningen innehåller den inte sukralos utan är sötad med maltitol. Var kommer sukralos in i bilden? Tacksam om någon kan svara.

andreas0
0

Bortsett från sötningsmedlet är dom väl okej, men nu finns det där och går inte att bortse från så lätt, så jag skulle aldrig äta det. Vilket sötningsmedel dom än har använt.

#6, Många här försöker undvika kemikalier i det man stoppar i sig så mycket som möjligt. Bryr du dig inte om det så är det bara att fortsätta att äta dom.

Ville jag ha lite chokladgodis skulle jag nog hellre köpt en riktigt mörk choklad och sedan smält och blandat med vispgrädde.

MaMaMade
0

El 100% cacao i cocosfett + lite vanliljpulver. Jag brukar passera i lite hallon också. Ger till töserna för att få fart på de små maggarna + att det mättar lite extra. De får en "tryffel som efterrätt de dagar de inte druckit varm choklad för då rör jag i cocosfettet i den. (Gudars så god den chokladen är!)

Marylojs
0

Jag äter dem ibland, inte för att det är som godis utan för att det är sjukt praktiskt när jag inte hinner/har möjlighet att äta något riktigt. Jag håller mig mätt och får inget sug. Sötningsmedlet struntar jag i, jag måste kunna hålla kosthållningen praktisk också i mitt liv.

greensis
0

Jag har också provat dem någon enstaka gång. Jag får inget sötsug, jag heller, men jag tycker de smakar alldeles för sött, så jag gillar dem inte.

Fabricati diem, pvnc!

Cowboy
0

En gång provade jag Atkins-bar två gånger: första och sista gången.

Katrrrin
0

#8 Vaddå El 100% cacao i kokosfett?? Låter intressant…beskriv gärna mer

shin
0

i vår affär säljer dom ut  Atkins-shake vanilj för 10kr för 3 st. Är det nån som har åsikter om shaken?

greensis
0

Har inte provat just Atkins-shake. Har i ett tidigare liv provat typ Nutrilett-shake och tycker konsistensen är vämjelig, så köpe-shake undviker jag. Det är inget ideologiskt med innehållet för min del, det är att jag mår illa av dem.

Fabricati diem, pvnc!

Miyu
0

Är det bara jag som diggar Atkins-chokladen? Mycket bra smak för att vara low carb. Svenska Low Carb mjölkchokladen är ju vidrig och innehåller 16,5 g kolisar per portion! Det är ju galet mycket,

Fjallraven
0

Tycker också den är rätt god för att vara den det är!  Men det triggar igång sötsuget för mig så jag håller mig ifrån det =/

Miyu
0

Men egentligen; vad är det för fel att vara sötsugen om man äter "riskfria" saker? T.ex. Stevia.

Är ju ändå inte så att man förblir sötsugsfri hela livet ändå.

Fjallraven
0

Nej inte sen kanske, men känns som att det är för tidigt än så länge, har bara hållit på i 10 dagar så börjar jag släppa redan nu på tyglarna så finns risken att det bär iväg helt….

Så jag håller mig till 86%-ig choklad om jag får ett sug nån gång. Med den så räcker en bit gott å väl :)

JohanBaltic
0

Håll igen - sötsuget går över, sötsug är bara hjärnans sätt att tala om att blodsockerhalten sjunkit. Vi lågt kolhydratintag (riktigt lågt) så kommer insulinhalten vara så låg att glukagon (hormon) produktionen startar.

Glukagonet ombildar bl a fettsyror till glukos = bränsle till bl a hjärnan. Skillnaden med tillfört blodsocker och det som kroppen själv procucerar (genom att glukagon omvandlar kroppens fettsyror till Glukos) är att det sker långsamt och fint = inga blodsockerfall med påföljande "sockersug".

Ett plus är också att fettförbräninngen startar då = minskade kroppsfettlager, om man så vill.

Sen kan det ju vara vanan som gör att man vill äta sötsaker, men då få man ta en ostbit istället, eller nåt utan kolhydrater.

Man får ge det några veckor utan kolhydrater så släpper sötsuget, bra att trappa ner på kolhydraterna om man ätit mycket, särskilt om man heller inte ätit så mycket fett tidigare.

Annabbk
0

Jag har använt Atkins Morning Shine i fruktsmak. Dom tyckte jag var underbara, jaättegott till frukost de morgnar jag är allt för trött i ögat för att laha omelett. En Morning Shine i ena handen och lilla kaffetermosen i anndra och så valpen i långline jättetidigt på morgonen och en låååång promenad.

Jag säger som #9, jag måste få livet att funka. Allt kan inte bli perfekt och maten kan inte vara centrum i mitt liv.

Tyvärr verkar Morning Shine vara ur produktion, och jag vill inte ha choklad till frukost…. Är det möjligen nån som kan tipsa om nån ersättning. Det är alltså den där frukostkombon av frukt och lite havregryn/frön/nötter jag suktar efter. Ni ser jag ÄR förtappad, längtar efter havregryn…

SandraB
0

Atkins barer är sötade med polyoler. De sägs inte trigga sötsuget men det stämmer inte i mitt fall.Däremot går jag igång även på nötter så  jag håller mig till ölkorv eller babybel.

Miyu
0

#21 Finns ju andra smaker än med nötter i.