Dricker ni kaffe?
Har läst att koffeinet i kaffe kan sätta igång insulinproduktionen hos vissa personer, vilket ju inte är bra om man vill gå ner i vikt, förstår jag.
Vad är er kunskap och erfarenhet om detta? Dricker ni kaffe?

Välkommen hit! 
Jag dricker kaffe med kokosolja utan smak och äggmjölk.

Välkommen.
Ja, jag dricker kaffe, inte bara några koppar om dagen, annars rusar mitt Blodtryck i höjden och jag får besvärlig hjärtklappning.
Vad gäller kaffets effekt på insulinproduktionen så är den inte så stor. Är man väldigt känslig för insulinpåslag och dricker mycket kaffe kan det förstås vara ett problem. Det vanliga svaret är att känna efter själv hur det känns och vad som fungerar för din kropp
Fabricati diem, pvnc!

Hur vet man om man är känslig för insulinpådrag?
/Tina

En del har blodsockermätare, för att de är diabetiker eller för att de vill hålla koll. Ett annat sätt är att man märker svettningar, huvudvärk, pulsrusningar osv i samband med att man ätit viss mat - då kan man fundera om det är något som innehåller kolhydrater, som höjer insulinet eller möjligen blodtrycket. Märker man såna signaler ofta får man börja plocka bort eller ransonera de misstänkta prylarna.
Ett annat symptom är utebliven viktnedgång trots att man tycker att man äter "strikt."
Hoppas någon av de som har mer besvär än jag med insulinet hoppar in här och förtydligar - det är inte riktigt mitt område. Jag är känslig för socker , men kaffe, sötningsmedel osv rör mig inte alls.
Fabricati diem, pvnc!

Är det bundet med övervikt också? jag menar, jag som är "normalbyggd" , borde jag vara mindre känslig för kaffe, eller har det inte alls med det att göra?
För övrigt drack jag kaffe innan, men har tagit ett litet uppehåll för att testa skillnaden.

Har inga problem med blodsocker/insulin (har testat flera gånger) och jag dricker gärna kaffe; ett par muggar om dagen med en skvätt vispgrädde!
OJ, jag dricker 1-2 KANNOR om dagen! Men jag märker inget på vikten, tror jag. Har gjort så sen tonåren. Jag är beroende av kaffe.
Man skulle kanske testa och dricka te istället?
Då kanske vikten börjar rasa….hmmmm……
// Shintaida

*Sörplar* Mmmmmmmm… 
Dricker massa kaffe, men har inte märkt att det skulle vara negativt på något sätt….
Det finns så många andra faktorer som mycket lättare stoppar min viktminskning……
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Jag dricker kaffe kanske 2-3 gånger i veckan. Dom gångerna jag dricker är det en stor halvliters mugg. Brukar ha vispgrädde i.
Om man vill kolla ( har tillgång till dotterns mätare) blodsockret, hur lång tid efter att man druckit kaffet ska man kolla?
Jag dricker massor av kaffe, 8-10 koppar per dag kan det bli ibland. Tyvärr vill jag gärna ha grädde/mjölk i detta kaffe, så jag har definitivt kopplat detta till min uteblivna viktminskning…
Jag har testat att sluta dricka kaffe, det gick rätt bra (fast jag fick ersätta det med mängder av svart te för att inte få abstinens-huvudvärk). Höll mig ifrån i en hel månad. Fast sen så "smög" det tillbaka, antar att det är mer av ett vane-missbruk än ett kemiskt missbruk. Och så tanken att "te smakar för milt för att hjälpa mig att vakna på morgonen" osv.
Jag dricker mellan 2 och 4 koppar pr dag, numera svart. Under övergångsperioden med grädde och tidigare med socker.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Har dragit ner ordentligt på kaffet, dels för kolhydraternas skull men också för halsbrännekänningar..
Men det blir en kopp till frukost, ändå.

#12 Har du provat det där sotsvarta rökta indisk-brittiska teet? Det blir så nära kaffe som te kan vara, och är i det närmaste odrickbart utan grädde. Khyber, tror jag det heter. Det är så tein och garvsyrerikt att tungan krullar sig!
Jag har testat det ute någon enstaka gång, och läst om det, men inte medvetet letat efter det. Men det kan ju vara en variant om man försöker hitta den visstidsersättning för kaffe.
Fabricati diem, pvnc!

Oh ja! Visst dricker jag kaffe! Dricker inte i kopp utan i mugg. Det är väl 1½ eller 2 ggr mer i en mugg än i en kopp tänker jag. En vanlig ledig dag blir det oftast 3 muggar kaffe. Är det samma sak som 5-6 koppar kaffe då? Hu, då lät det plötsligt väldigt mycket,
När jag jobbar (har nattjobb) blir det ännu lite mer. har förresten alltid mjölk och/eller grädde i kaffet.
Köpte koffeinfritt kaffe för några veckor sedan. Märket är Nescafé snabbkaffe. Tycker väl att smaken är ok och inte allt för olik den i mitt gamla vanliga Zoegakaffe. Tänkte att man kunde ha det på kvällarna. Men det har inte blivit så mycket använt ändå.
Har tänkt på det där med insulinpåslaget jag också, ifall det bromsar viktnedgång med kaffe….
Jag kollade för skoj skull med dotterns blodmätare. Faste värdet var 4.0, sedan intogs en mugg kaffe (3,5dl kaffe o 0,5dl mjölk). En timme senare var det 4.0 o ytterligare en timme 3,6. Sen blev det en stadig frukost med ägg o bacon o ännu mer kaffe:-)

Jag har inte druckit kaffe på ca 5 dagar. Drack nyss en kopp och jag mår både illa och svettas och blir gasig. Så kaffe tål jag inte længre
Ja jag dricker kaffe.
1-2 muggar om dagen med kokosfett, utan något sött.
En till frukost och en vid 15tiden då utan något till.
Jag drack mer kaffe förut,kanske runt 1,5 kanna men jag har dragit ner dosen till 1-3 koppar per dag!
Jag har blivit piggare och vaknar lättare,vet inte om kaffe har någon stor inverkan på vikten.
Nej, lär mig aldrig gilla det :(

Det var precis vad jag sa tidigare. Tyckte det var äckligt med kaffe, och det höll i sig en bra bit upp i vuxen ålder. Numera är man en leg. kaffetant. Fast det är ju ingenting man ska/behöver lära sig, det är onödigt. På mig kröp det långsamt på liksom, efter alla "dricka-kaffe-med-folk-tillfällen" där man satt och artigt läppjade på den där bruna illasmakande drycken. Efter en massa år blev det slutligen gott, snart märkte jag att det blev även en vakna-till-dryck på morgnarna.
Tror inte jag bara vaknar en dag och gillar kaffe och tvingar mig heller inte att dricka det ;) hur ska man då börja gilla det?
äter koffeintabl.
Ja dricker kaffe de flesta dagar. Då med en skvätt vispgrädde i. Såå gott
#24 då blir jag hög :D
Är det fördel att ha i fett av något slag? Jag är van att dricka det svart. Har haft äggmjölk i det och det är förstås OK. Men "tjänar" jag något på det?

Vill du börja gilla kaffe? Det behövs väl inte eller? Inte heller vaknar man upp en dag och gillar det ;o) så där bara. Själv hade jag ingen direkt önskan om att gilla kaffe, det bara kröp på så sakta… som jag skrev ovan. Fast det är klart att man kan säga att jag liksom satt och "tvingade" mig lite först. Men det var för att i min omgivning dricker de flesta kaffe och ibland blev det så att man inte ville hålla på och besvära om nåt annat, och drack det som fanns framme så att säga. *Det var f.ö. samma sak med min första paprika, första öl, första oliv, första cigarett, första av mycket… Inte gott första gångerna. Men kaffe det tog extremt lång tid för mig att tycka om, flera år som sagt.
Vill du "börja gilla" kaffe? Jag fattade inte riktigt.

*PS: Men öl dricker jag ändå väldigt sällan, och rökningen har jag helt slutat med sedan många år tillbaka :o)