Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5989 ggr
jenso
0

Kaffeost med grädde och hallon

Hej! Svängde ihop detta recept när sötsuget slog på och tyckte själv att det blev riktigt lyckat. Började faktiskt smaka semi-sött trots att hela portionen bara innehåller 7 g kolhydrater! Vet inte riktigt vad ni kallar kaffeosten i sverige eller om den går att få tag på någon annanstans än i norr, men för er som kan så kallas den kaffeost/bondost/knarrost/brödost beroende på var ni bor!

1 portion: (jag gillar stora portioner!)

100 g grädde
100 g kaffeost
20 g frysta hallon

Skär kaffeosten i tärningsstora bitar och lägg i en skål. Häll över grädden. Kör i mikrougnen ca 1 min. Häll på hallonen. Kör i mikron ca 0,5 min till. KLART!

Tiden i mikron varierar lite men sörjan ska bli så pass varm att osten mjuknar men inte så att osten börjar koka!

Hoppas ni gillar den!

missaz
0

Låter gott, men har tyvärr ingen aning om vad kaffeost är, så jag får nog inte prova detta recept… =(

jenso
0

Nä, jag försökte googla och det verkar som att det finns mest här i Finland (där det går att hitta i vartenda snabbköp) och i norrland. Fast den påminner lite om Haloumi-ost bara att mindre salt. Kanske man kunde testa med den? Fast då blir det nog ingen riktigt "sötsak" längre.

missaz
0

#2 Okej. Kanske kan prova med haloumi som får ligga i blöt i vatten ett tag…? Kanske kan dra ur lite salt.

Mervi
0

Kaffeost här är recept hur man gör det själv.

Älskar kaffeost och åt massor när jag var i Finland förra hösten.

Jag tror det finns att köpa i saluhallen i Stockholm tex.

raphanus
0

Kaffeost finns i den finska matvarubutiken på Hötorgshallen i Stockholm!