Kaffeost med grädde och hallon
Hej! Svängde ihop detta recept när sötsuget slog på och tyckte själv att det blev riktigt lyckat. Började faktiskt smaka semi-sött trots att hela portionen bara innehåller 7 g kolhydrater! Vet inte riktigt vad ni kallar kaffeosten i sverige eller om den går att få tag på någon annanstans än i norr, men för er som kan så kallas den kaffeost/bondost/knarrost/brödost beroende på var ni bor!
1 portion: (jag gillar stora portioner!)
100 g grädde
100 g kaffeost
20 g frysta hallon
Skär kaffeosten i tärningsstora bitar och lägg i en skål. Häll över grädden. Kör i mikrougnen ca 1 min. Häll på hallonen. Kör i mikron ca 0,5 min till. KLART!
Tiden i mikron varierar lite men sörjan ska bli så pass varm att osten mjuknar men inte så att osten börjar koka!
Hoppas ni gillar den!
Låter gott, men har tyvärr ingen aning om vad kaffeost är, så jag får nog inte prova detta recept… =(
Nä, jag försökte googla och det verkar som att det finns mest här i Finland (där det går att hitta i vartenda snabbköp) och i norrland. Fast den påminner lite om Haloumi-ost bara att mindre salt. Kanske man kunde testa med den? Fast då blir det nog ingen riktigt "sötsak" längre.
#2 Okej. Kanske kan prova med haloumi som får ligga i blöt i vatten ett tag…? Kanske kan dra ur lite salt.
Kaffeost finns i den finska matvarubutiken på Hötorgshallen i Stockholm!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus