Superskinny vs supersize
Igår såg jag på ovanstående Tv-program på TV3. Det var en superskinny kvinna som åt bara protein och grönsaker och träna jättemycket. Hon var verkligen supersmal. Den supersizige var en man som vägde 225 kg (tror jag) som åt enorma mängdre skräpmat och snacks. De två skulle alltså byta diet. Resultatet blev att kvinnan inte blev rädd för att äta normalt = kolhydrater, och mannen börja äta nyttigare och börja träna.
Som det står på Tv3: Tidernas matkrig bryter ut när jättesmala Jo, en kolhydratsfobiker, konfronteras med snacks-älskande jätten Andy. Dr. Jessen övervakar kostbytet mellan seriens mest extrema deltagare.
Men saken är vad progrmaledaren/Läkaren sa, jo: Om man äter för lite kolhydrater så kalkas brosket ur och benen kan gå av, man kan dö av hjärtsjukdom och slutligen minst 50% av tallriken skall bestå av kolhydrater.
Kommer kanske i repris som allt annat.

Sedan när började kolhydrater innehålla kalk eller kalcium? Jag bara undrar?

Det finns en teori och myt att protein kalkar ur skelettet. Meeeeeen vid studier har det visat sig att de som äter mest protein har också bäst skelett, bland "äldre".

Studier har faktiskt visat att högt proteinintag leder till benskörhet, men då handlar det om rent proteinpulver...
Riktig mat är en helt annan sak!
Och sedan äter vi ju inte särskilt mycket mer protein än andra här, det är ju fettet vi ökar på, som om högt protein har någon sådan effekt är oviktigt för oss.

#4 Precis!
..och proteinpuler är knappast högsta prosenten av våran kost heller.. :)
Jag känner mig inte så hotad för att säga så.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#6 Jag hoppas ingen här gör det men många andra kommer kanske bli rädda.

Jag blev matt bara av att höra morsan berätta om programmet och det "skitsnack" som förekom! *S*
Det bildas syror vid omsättning av protein, som kroppen måste buffra med netraliserande kalciuminnehållande salter från skelettet, vilket ökar urkalkningen av skelettet och risken för benskörhet. Om man samtidigt intar kaliumrika livsmedel som är syraneutraliserande så får man bättre syra-basbalans,med tanke på att med denna kost så äter man inte spannmål och andra syrabildande livsmedel så blir det inte så stor påverkan på skelettet.

piri-piri - Det är teorin. Men finns det studier som styrker denna teori?
Om du kollar i stycket "Adverse Effects" i Arguments In Favor Of Ketogenic Diets så kan man läsa:
Another drawback that has been attributed to high-protein diets is that they have a negative effect on the calcium metabolism and are therefore damaging in relation to bone density. There are conflicting studies that state that the consumption of high levels of protein does not affect bone density negatively [ 173 , 174 ], that the consumption of low levels of protein has a negative impact on older people's bone density [ 173 ] and that an increase in animal protein intake to 1.55 grams per kilogram of body weight per day has a beneficial effect on the bone mass of older people [ 175 ]. Moreover, no link has been found between the consumption of proteins/phosphorus and calcium absorption efficiency [ 176 ], and also the negative effect on bone mass can be avoided when proteins levels are very high, by consuming 20 mg of calcium per gram of protein consumed [ 177 ].
Och i en studie som vegansk näringslära använder som argument emot protein stod det:
When fiber was added to the HP diet all the subjects
went into negative calcium balance although the period of observation was only 3 weeks.
Fecal calcium excretion fell leaving the subjects in positive calcium balance in both periods (LP + 27 mg and HP + 32 mg/day).
(LP=Lågprotein och HP=Högprotein)
Mao inget bevis för att protein kalkar ur skelettet.
Dels var testen med fibrer så kort…men dessutom såg man inga problem med protein så länge man inte tillsatte fibrer (fibrer som skall vara så bra
).
Jag har även för mig att man förväntade sig att inuiter skulle ha dåligt skelett utifrån samma teori. Minns inte exakt men jag tror de upptäckte att inuiternas skelett hade något lägre densitet men var lika starkt som vilket frisk skelett som helst.
Kanske lite OT - Benskörhet handlar främst om D-vitamin och kortisol…inte kalcium. 
jag argumenterar inte emot…..som sagt det är en teori.

#11 Åh, jag bara tänkte om du hade nån referens som man kanske kommer behöva försvara sig mot i framtiden.
Det är Monika Wieckowski i boken modern näringslära som skriver så. 

Jag reagerade också mot programmet. Dessutom verkade det som om kvinnan knappt åt något fett alls. Och att leva på enbart protein (lite kolhydrater) är väl inte heller rekommenderat?

#13 Har jag inte läst.
#14 Nä, det är definitivt inte bra.
Vad jag reagerade på var att de kolhydrater kvinnan skulle äta var så extremt dåliga. Om man nu ska stoppa i sig kolhydrater så finns det ju bättre alternativ än skräpmaten han brukade äta. Att läkaren tyckta det var okej med pizza och dyligt ibland är i min menig verkligen illa.

Repris på 3:an just nu!

programledare trycker verkligen på att man MÅSTE äta kolhydrater såsom potatis, pasta och ris. Visst är hon underviktig och behöver äta en bättre kost men att vräka i sig fel mat på det sättet. När dom intervjuade den feta mannen så sa han att hans mamma grundlagt hans felaktiga kostvanor genom att steka all mat i ister…

förresten… läkaren sa att om hon inte äter kolhydrater skulle kroppen börja nära sig på hennes hjärta och hon skulle drabbas av plötslig hjärtdöd. undrar var den läkaren fått sin legitimation nånstans.. där hjärtat består av kolhydrater… trodde det var en muskel! haha

Vilken fantasifull skräckpropaganda! Med betoning på fantasi… 

Å sen satte sej det dåliga fettet (kolhydraterna) mitt på brösten det var väl fint ;)

hahah!!!
Jag såg en snutt av programmet, men backade ur när drn började dilla om kolhydrater, som ni refererat till ovan. Kände att jag blev ohälsosamt irriterad. 
Men det är ett typiskt sånt där "skandal-upplägg" program, där målet inte nödvändigtvis är att uppnå varaktigt positiva förändringar, bara "krydda" storyn så det drar publik.
Varför i helskotta skulle hon alls börja äta skiten han ätit innan?? Den tycker ju inte ens livsmedelsverket är bra!!! Och det - mina vänner - vill inte säga lite!!!