Orken bara försvann
Jag vet inte, höll på som attan -stenhårt i 5 veckor. Inte ett kg gick jag ner.. nu på sistone har jag inte ens orkat bry mig. Känner att jag inte alls har ork att äta ägg och bacon och en massa fett. Det står mig upp i halsen.
Det jobbigaste är att den uteblivna viktnedgången verkligen tär på mig och gör deprissionen jag befinner mig i mer påmind. Jag vet inte alls hur jag ska göra. Då jag inte har pengar alls att gå på fakir (spec när frysen är full med mat) Känns det bara som jag vill ge upp. Äta som jag vill. Nu ligger bs bra - till skillnad från annars. Men med 25 kg övervikt så blir det bara hemskare när det inte vill sig..
Jag får inte till det alls.. Tips kanske?
tråkigt.. men är du medveten om vad du äter då? ibland kan man inte själv fatta vad man har ätit.. börja prommenera också. kan va så att du kanske måste vänta mera.. och sen ska du inte väga dig. du ska titta på hur kläderna sitter… din kropphar kanske vant sig vid att du vill gå ner men att den vet att du struntar i det och ger upp.. man måste lura kroppen.. den vet exakt hur man lever i den
Hej!
Mitt bästa tips till dig är; Håll ut, det går över!
Har du läst Skaldemans böcker? Eller någon av Litsfeldt? Där står ganska bra beskrivet att man efter några veckor på den här kosten kommer in i en omställningsfas som av många upplevs som mycket tuff.
Man kan bli trött, få ont, hjärtklappning, huvudvärk o s v. Kroppen ställer om från sockerdrift till fettdrift.
Själv fick jag dessa sensationer efter c:a 3 veckor med ren LCHF, men jag var påläst och bet ihop.
Och det är jag evinnerligen tacksam för idag, för jag har gått ner snart 50 kg på 1½ år.
Jag vet att det där med fett kan stå en upp i halsen när man känner som du gör, så var det också för mig. Men försök att äta fett som är gott, t ex feta ostar och gott kött i den här övergångsfasen. Du behöver inte proppa i dig en massa bacon och smör när det är som jobbigast.
Sen tycker inte jag att fakir blir dyrare, för jag äter i princip så och jag nöjer mig med mycket lite för att hålla mig mätt. Äter kanske 2 ggr/dag och det blir som regel 1-2 köttbitar med smör på morgonen och senare på dagen någon färsrätt med smör eller ett par tyska korvar med smör. That's it!
Lycka till i alla fall, och KRAM!
Förslaget med promenader känns väldigt rätt tycker jag.
Och då tänker jag utifrån att du är deprimerad.
Min erfarenhet är att dagliga promenader hjälper kroppen att frigöra sinnet och lätta på depresionstrycket. Det är många faktorer som spelar in.
Cirkulationen ökar, mera syre i omlopp, stimulerande synintryck, osv..
Dessutom får man känna sig lite duktig och nöjd med sig själv. Och mera tillfredställd helt enkelt.
Tankarna frigörs också bättre under promenader.
Och dessutom - det är ju gratis
!
Har du råd att äta lite mer grönsaker? Grönsaker gör att du lättare får i dig den feta maten. För lite mat, som jag gissar det gärna blir när du inte känner för att äta, gör att du blir mer nedstämd och har du redan problem med Depression blir det inte bättre direkt.
Köttfärs är också mat som är fet utan att kännas fett. Har du sånt i frysen? Kanske göra ett gäng köttfärsbiffar och se till att äta ett par såna några gånger om dagen med lite sås och lite grönt. Kan inte garantera att vikten går ner men du kommer må bättre.
Ge inte upp utan ändra på maten lite, mer grönsaker och mindre bacon. Man behöver inte överdriva fettintaget om man tycker att man inte mår bra av det. Lyssna på kroppen.
5 veckor är inte lång tid. Och viktminskningen kommer inte alltid i gång direkt efter man börjat.
Hur äter du? Kan du skriva upp här i denna tråd hur en normal dag ser ut?
Råd om att äta MER kolhydrater bör enligt mig helt ignoreras.
Bättre vänja sig vid fet mat. Ägg behöver du absolut inte äta om du inte tycker om det. Bacon är oftast fullt av tillsatser och ibland även socker (läs på förpackningen). Jag skulle rekommendera färskt kött istället, gärna blodigt. Knaperstekt bacon är inget vidare enligt mig. Ägg är nyttigt men innehåller även en del tveksamma ämnen (biotin bl.a) så det kanske inte ska överkonsumeras. Testat skippat äggvitan? Fett och nyttigheter sitter i gulan.
Jag lever på endast färskt (svenskt) fett kött, och inte griskött ö.h.t, och min mat kostar 30-40, max 50 kronor per dag. Det är väldigt lite. drygt en tusenlapp i månaden. Leta även specialerbjudanden i reklamblad. Även om dessa är 99% fläskkött och spannmålsprodukter brukar det gå att hitta ett och annat erbjudande som är bra. City gross är en väldigt bra affär köttmässigt (ivf i Norrköping) så har du något sånt i närheten kolla in det, dom har väldigt bra köttsortiment.
Tips på billigt kött (lite senigt och benigt, men det gör automatiskt att man äter långsammare. skaffa en vass kniv. Ska du genomsteka köttet kan jag inte garantera att det inte blir "segt", jag äter allt väldigt blodigt (eller rått om du så vill), steker endast utsidan snabbt i varm panna och då är ingen typ av kött segt. Att det sedan smakar 100 gånger fräshare och godare är en fin bieffekt. Viktigt dock att det är färskt (aldrig fryst) kött man använder. Gammalt fruset eller vakuumförpackat kött äter jag endast väl genomstekt (dvs helst inte alls):
Ox/nötlägg (brukar kosta 40-50 kronor / kilo) innehåller även ben med märg i mitten av "kotletten", märgen är ett väldigt bra fetttillskott. Även en hel del fett i köttet med. En del senor, men en vass kniv räcker. Jag brukar äta senorna men de kan man givetvis slänga om man vill.
Ox/nötbringa (40-50 kronor / kilo). Väldigt fint, fett kött. En del ben men lätta att skära bort. Kan vara något senigt men mindre än oxlägget.
Högrev (50-70 kronor / kilo). Ungefär som bringa men något magrare (oftast, ibland kan man hitta riktigt feta, fina bitar). Inga senor eller ben, lite "lyxigare" med andra ord. Används ofta till långkok, men fungerar hur bra som helst att äta "på mitt sätt".
Fransyska/rostbiff/biff (70-100 kronor/kilo) Väldigt magert men fint kött. För festtillfällen kanske. Fett måste tillsättas för att detta ska bli en näringsriktig måltid.
Entrecote (150+ kronor/kilo): Finns kappan kvar (dvs fettet på "utsidan") är detta en perfekt sammansatt måltid. Helt underbart gott kött. Kanske om man blir miljonär någon gång. :).
Motsvarande delar från lamm/får är lika bra, oftast något dyrare, dock.
Bra förslag på animaliska fetter:
Smör i 1 KG's förpackningar. (50-60 kr/kilo). Kan eventuellt skiras för att få bort laktos/kasein och längre hållbarhet.
Talg (15-30 kr/kilo) (specialbeställes via charken i välsorterade mataffärer). Bör skiras då man oftast köper större mängder, och det inte håller sig längre än vanligt kött oskirat. Skirat håller det sig i många år.
Märgben (20-35 kr/kilo). Innehåller mycket fett. Märgen kan skrapas ut och skiras på samma sätt som talg eller smör, eller ätas direkt ur benpipan (mums :P). Lite kött att gnaga på sitter ofta runt benet med. Jag tycker ett märgben lätt stekt är ett urmärkt mellanmål.
Så inte blir det dyrare att äta "fakir" än att äta vanlig svenssonkost, snarare tvärt om. Men givetvis får man anstränga sig lite, men så är det ju med allting här i livet. Lev!
Att råda folk att äta lite mer grönsaker när man inte mår bra är väl inte helt fel. Jag vet att efter ett tag med LCHF minskar behovet av grönsakerna automatiskt. Så har jag upplevt det och efter 3 år med kosten äter jag lite sallad till lunchen (ofta för att slippa allt snacket) annars äter jag inga grönsaker alls. Jag har ingen längtan efter kolhycrater alls.
Upplever man att det hjälper är det väl inte fel, men jag ser inga fysiska förklaringar till att det skulle hjälpa, och det går ju inte direkt hand i hand med teorin bakom vår kost, dvs att kolhydraterna är boven när man har problem att gå ner i vikt.
Kanske bättre att rekommendera att man drar ner gradvis på kolhydraterna istället? Förstår att chocken av en snabb övergång till strikt kost kan vara jobbig för vissa.
Jag drog (omedvetet) gradvis ner på kolhydraterna och aldrig haft några som helst omställningsbesvär. Började med att utesluta bröd och spannmål, åt mycket rotfrukter och nötter då. Sedan mindre av den varan och ovanjordgrönsaker till maten. Slutligen inget vegetabiliskt alls, mår i dagsläget bättre än någonsin, fysiskt i varje fall.
#8 Tack för tipsen
Dock tycker inte jag detta forum skall bevisa att teorin bakom lchf stämmer för alla. Det är väldigt olika vilken viktstatus vi har - dvs hur långt från idealvikt är vi osv. Hur mycket vi rör oss - dvs vilken ämnesomsättningsnivå vi har m.m.
Tycker råden om att stoppa in lite promenader verkar sunda.
Sedan att jämställa grönsaker med bara onödiga kolhydrater verkar konstigt. Det är ju faktist näringsämnen också.
#8 Jag har också dragit ner på grönsaksätandet men i början behövde jag grönsakerna för att kunna äta alls. Jag tappade helt matlusten men fick tillbaka aptiten med lite grönt. Därför rekommenderar jag att man lägger till lite grönt. Jag vet att du inte gillar grönsaker men många gör det och lika väl som vi respekterar och accepterar dig kan väl du respektera oss andra och acceptera våra åsikter?
#9, visst. Men vilka vitala näringsämnen menar du inte finns i animaliska produkter? Visst finns det en hel del mineraler i växter. Men inget som inte kan fås utan att man får med kolhydraterna "på köpet". Tror man att c-vitamin är nödvändigt kan man ju äta ett halvt hekto paprika i veckan. Men jag antar att det är större mängder än så vi diskuterar.

#9 Visst innehåller grönsaker en del näringsämnen.
Jämför man en viss kalorimängd broccoli (en av de bättre grönsakerna) med motsvarande mängd lammkött så ser man att broccolin ger hyfsad mängd av flera vitaminer, speciellt folsyra, c och k men även en del av b-vitaminerna. Dock ger broccoli en del omega6 och kolhydrater(200kcal broccoli = 1g omega6 resp ca 13g kolhydrater).
Det finns givetvis många vegetabilier som är betydligt mer näringsfattiga än broccoli, men det är kanske fel att smutskasta alla grönsaker!?.

Pasi, det var en sockerstinn mutantbroccoli du hittat!
Det verkar som att en hel del kött har ätits helt färskt av många folk, dvs. med glykogenet intakt. (Glykogen = kolhydrater)
Att nolla kolhydraterna är inget självändamål. Tvärtom tror jag vi mår bra av att åtminstone ha en liten, liten andel kolhydrater i kosten! Med "liten andel" menar jag då främst en del grönsaker och örter. Eller helt färskt kött eller blod om man gillar det och får tag på sådant.
Jag roade mig förresten med att kolla upp kolhydratinnehållet i salladen jag åt till biffen igår: en ganska stor näve blandade gröna blad. Den vägde 35 gram och innehöll alltså max 1 g kolhydrater… Hade jag valt en portion sparris (125 g, brukar ta hälften av ett knippe på 250 g) skulle det kanske blivit 1,5 g. Eftersom jag ofta pressar lite citron över maten blir det en liten gnutta mer utöver dessa uppskattningar.
Jag tror inte att kolhydrater i dessa små mängder är farliga eller skadliga på något sätt! Det finns dessutom mängder av observationer av traditionella folkslag som tyder på att det finns ett rätt stort kolhydratspann som kan ingå i en hälsosam kosthållning.

Ulf_s -
Lägg märke till att sockret är per 200kcal och inte för 200g. All mat, och även priser på mat, borde utvärderas per kalori då kg inte säger något om hur stor förbrukning som krävs.

Oops, my bad…

#12 Om jag kollade lmv så är broccoli 35 kcal per 100g, så du pratar om 575g broccoli i ditt exempel?
Är det hästmåltid eller människomåltid vi pratar om? ;)
Aldrig ner i magen vid en måltid i hursomhelst. Under en dag med svårighet kanske.
Det var väl att blanda in som nämndes, inte ersätta allt med grönsaker. I lchf-anda, grönsaker som tillbehör!!!!
Den næringen man finner i grønnsaker finner man også i lever fra dyr og fisk. Eller hur?
#17 Frågade häromdagen både på Citygross staffanstorp och willys lund om lever, men det har dom inte.
På willys sade dom att dom haft, men tar inte in längre.
Jag gillar till skillnad från många lever väldigt mycket. Men hittar det inte.
#13. Muslker innehåller enligt wikipedia mindre än 1% glykogen, viktmässigt. Säger vi då att en någorlunda näringsriktig köttmåltid innehåller 22g protein, 22g fett /100g blir det alltså 1g glykogen max. Detta skulle svara för (1*4)/(1*4+22*4+22*9) = 0,0138 eller 1,38 E%. Detta alltså max.
Jämför med 70% för godtycklig "ovanjordgrönsak".
Inte bara kolhydraterna jag ratar utan även fibrerna, och växternas naturliga skydd (gifter). Alla växter har någon form av skydd mot att bli uppätna. Hur detta sedan påverkar människor kan ju diskuteras, helt klart neutraliseras åtminstonde en del vid tillagning. Men vi är väl overens om att fibrer inte är bra?
Av nyfikenhet: Vad händer med glykogenet om köttet inte är alldeles färskt?
#19, väldigt konstigt. Ser lever i varenda affär här, t.om småbutikerna. Undrar om det kan bero på att Norrköping är ganska invandrartätt och lever kanske är mer standardkost i andra kulturer?
Hos oss finns det i Citycross. Även kycklinglever.
och #14, jag förstår inte riktigt. Det är helt tvärt om man mäter i näringsämne/kalorier det inte säger någonting om mängden som behövs?
Du säger att "200 kcal broccoli innehåller" dvs cirka 600 gram (framgår inte).
Sedan kan man jämföra med t.ex. "200 kcal lammbog" som bara är knappt 90 gram (framgår inte heller).
Ändå kan man jämställa dessa så det ser lika mycket ut. Tycker du har helt fel på den punkten, är nog inte många som får i sig ett halvkilo broccoli, men kött i storlek en normal hamburgerbiff borde väl inte vara några problem att äta.
Vill slutligen även påpeka att dina 200 kcal broccoli utöver kolhydraterna du nämner även bidrar med 15 gram kostfiber.
Edit: Varav 9.6g olösliga fibrer. Källa, fineli.

#16 Närmare 700g faktiskt.
Räknar man näringsinnehållet i "mindre mängd" så tillför grönsakerna inte mycket, mest smak.
#17 Ja!
#18 Jag tror inte lösliga fibrer är av ondo (så länge det inte blir för mycket då de borde dra ur könshormoner ur kroppen, precis som olösliga) även om de knappast heller är essentiella.

denno - Jag kan inte överleva på 2 kg vitkål per dag….men säkerligen på 4000 kcal, den mängd som jag förbrukar och behöver för att hålla mig mätt.
Att räkna näringsämnen eller pris per kg säger inte hur mycket du får i dig eller vad det kostar att nära dig på en dag.
Broccolin (6-700g) var bara ett exempel på att grönsaker kan vara ganska vitamintäta* om än kanske onödiga…jag menade inte att man skulle äta dessa "komängder".
Men man behöver nödvändigtvis inte förlora vitaminer på att byta ut 30kcal kött mot 30kcal grönsaker, men det är ju bra om man väljer grönsaker med ett minimum av gifter och kolhydrater.
*(motsvarande kalorimängd potatis ger inte i närheten så mycket vitaminer)
Jo. Men ska du upp i 35 kcal grönsaker innebär det ungefär lika mycket kolhydrater, oavsett om det är potatis eller broccoli du äter. Visst innehåller broccoli fler näringsämnen, och visst kan man "tjäna" på att byta en viss kalorimängd kött mot grönsaker om man endast ser till mängden näringsämnen man får i sig.
Hurvida dessa sedan tas upp lika effektivt, och om det man "får med på köpet" gör det värt är ju en annan fråga, som är lite svårare att besvara objektivt.

#26 Håller med.
Vi vet inte alls hur mycket som tas upp från t ex broccoli.
Lite som med persilja, som skall vara så järnrikt……järnet togs bara upp till 5%, och då vet man inte om oxalsyrorna hindrar järnet i övriga måltiden från att tas upp (alltså att man hamnar på minus i järn). Tyvärr tittar man oftast bara på innehållet av näringsämnen utan hänsyn till upptaget (SLV tar inget hänsyn till fytinsyran i grovt bröd).
Sammanfattning:
Potatis och säd är bara av ondo, medans bra grönsaker är bra och helt ok i större mängd hos friska…..animaliska produkter är vitalt för en god hälsa hos alla individer av rovdjursarten "människa".
#27, det låter som något jag kan gå med på :P

denno, visst låter grönsaker som ena riktiga horrörer när man räknar energiprocent och säger att de innehåller 70 % kolhydrater! Kollar man däremot viktinnehållet per 100 g innehåller färskt kött och salladsblad ungefär lika mycket kolhydrater. Dags att larma för kött som är för färskt kanske?
Och man äter ju grönsaker i ett sammanhang också, en näve salladsblad till biffen och såsen betyder ju inte att hela måltiden förvandlas till 70 energiprocent kolhydrater…
Apropå fibrer anser jag att vi egentligen inte behöver dem och att lösliga fibrer är bättre än olösliga.
Glykogenet i kött bryts ned till mjölksyra.
Tänker man så kan man ju lika gärna hälla 5 gram strösocker på maten?
NU LIKSTÄLLER JAG INTE STRÖSOCKER MED GRÖNSAKER SÅ INGA KOMMENTARER TACK.
Det jag poängterar är att även om måltiden fortfarande har bra proportioner blir ju knappast strösockret nyttigt av det!
Enskilda livsmedel måste ju tålas att diskuteras i enskildhet och inte blandas in i en kombination med annat som är 'bra'.

#30: Jag anser ju att grönsaker inte bara innehåller tomma kolhydrater utan även en del vitaminer och mineraler, så jag tycker inte att man lika gärna kan hälla strösocker på maten. Jag föredrar grönsakerna.
Men visst, om man enbart är ute efter att få i sig lite kolhydrater kan man sockra bäst man vill!
Självklart ska man kunna diskutera enskilda livsmedel för sig, men man måste också kunna se dem i ett större sammanhang. Exempelvis hur mycket man äter av något och tillsammans med vad.
Svartpeppar innehåller t.ex. 68 % kolhydrater, men jag tänker fortsätta äta peppar i alla fall…

just nu när det känns mottigt med fett äter jag mkt sallad. Dels för att varm mat finner jag inte vidare intressant och för att det är lätt att ha med sig när det är varmt och man ligger på stranden. Då har jag alltid en egengjord sås på T yoghurt och majonäs.
En typsik vardag ser väl ut såhär.
Frukost ägg coh bacon (numera en finn crisp för jag inte vet vad jag ska göra.)
Lunch: Lagad mat med någon sås till som jag gjort och även lite grönsaker.
Middag. Lagad mat som ovan.
lite varierande mat, men tex köttförssås, biffar, kycklingfile osv.
Sallad kan jag inte utesluta för jag tycker det är såååååå gott…
Ska ta tag idet på nytt nu, för äntligen har svullnaden efter operationen lagt sig att jag nu kan gå ordentligt.

#32. Jag är helt ny på det här, min son har ätit denna typ av kost under några månader och gått ner i vikt. Jag med har under denna tid några dagar i veckan ätit lika men det är nu först vid månadsskiftet som jag äter väldigt lite kohydrater och mer fett.
Kostdoktorn rådde mig att testa med 60%F 30%P och 10%K. Jag har haft detta som mål och hamnade ganska nära i verkligheten. Resultatet under dessa fem dagar blev 63%F 30%P och 7%k
Jag har inte kännt några omställningproblem och vikten har gått ner hela 2,3 Kg. Jag äter mig mätt och mår väldigt bra.
Jag ser inte att någon äter fisk, är jag ensam om det? Jag blandar mellan kött kyckling och fisk. Makrill och lax är feta fiskar och det är lätt att laga till så att det smakar olika.
För att smöret ska smaka olika så gör jag kryddsmör som man kan smaksätta med sina favoritkryddor. Jag med äter någon finn crisp ibland med mycket ost eller kött och kryddsmör, det är väldigt gått.

#33: Du är inte ensammen om att äta fisk! Jag brukar kasta in lax i ugnen, eller göra klassisk fisksoppa med saffran.
Vi har faktiskt en receptavdelning för just fisk och skaldjur i menyn till vänster om du är intresserad!

#34: Tack för det, jag är helt ny på detta forum, jag halkade in hit från kostdoktorn.

Skriv gärna in lite recept på makrill och dylikt. Tycker jag alltid har ide torka på fiskrätter.. Heheh.

Visst. Något som är väldigt snabbt att tillaga är lax. Jag köper laxbitar typ ICA, de brukar ligga på 140 150 gram per bit.
Jag droppar lite limesaft över fisken sedan mal jag ner rosé och grönpepper och strör det på bitarna. Steker det i smör. Snabbt enkelt och väldigt gott. Till det kan man ha kryddsmör som du har gjort själv. Till fisk brukar jag ha persilja, lime, peppar. Gillar man såser kan man göra någon gräddsås med det man gillar.
Gillar man inte peppar så mycket så kan man riva parmesanost eller någon ost man tycker i stället för peppar.
Till det brukar jag äta, blomkål, broccoli eller brysselkål eller sallad, jag tillåter mig att äta upp till 10% K.
Makrill äter jag oftast som konserv och till frukost då ägg och bacon kanns lite upprepande. Just ni gillar jag ABBA mäster Makrill tror jag den heter, men man kan variera märke så blir det lite olika smaker. Till makrillen äter jag 2 st omega3 ägg, en finn crisp med ost på.
Jag bor i UMeå och där säljes det varmrökt lax, regnbåge som bara är att ta ur förpackningen och äta.
Jag brukar söka i dinnerbase.com för att hitta ideér till nya maträtter, sedan kan man lätt göra om dessa så att de passar LCHF.