OT - Knölar på halsen
Upptäckte en liten knöl, kanske 1 cm i diameter på vänster sida av halsen igår. Senare på kvällen upptäcker jag, när jag vrider huvudet åt höger, en ca 3 cm stor knöl längre ner på halsen, precis i vecket vid nyckelbenet. Har säkert kännt den innan men känns precis som en muskel, saknar dock motsvarighet på andra sidan halsen, är helt klart något som inte ska vara där. Även på andra sidan halsen kan jag känna en liten knöl, djupt och väldigt vagt dock, kanske max 0.75 cm i diameter.
Är väldigt orolig just nu. Antar att det blir att uppsöka vårdcentralen imorgon (måndag). Återkommer.
Hmm…. låter väldigt konstigt…..
Finns ju massa lymfkörtlar på halsen. Och de kan svullna av massa olika orsaker, som t.ex. att man har nåt virus någon annanstans. Jag hade nog gjort som du iaf och kollat upp det.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

De är inte ömma. Men det kanske kan vara svullnader ändå? Hur som helst tycker jag det är lite underligt att jag inte märkt det alls innan.. mår hur bra som helst i övrigt, orken osv är på topp.. vilket man hör alla som drabbas av *** säga. "Jag kände mig precis som vanligt."..
Mina föräldrar kommer hem i kväll. Är nästan mer orolig för deras reaktion än för mig själv..
#3 Särskilt det där att du kan känna något liknande på andra sidan fast mindre, tyder på att det är något som redan ska vara där som är svullet. Men det skadar inte att låta nån kolla på det. Som sagt.
Jag hittade nu en snacktråd om detta: här. Gissar att du redan lusläst internet, men ändå.

Så där kan jag också få…nästan som ett pärlhalsband med knölar om jag har ett virus i kroppen. Kan börja uppe vid öronen och gå ner ända mot nyckelbenet nästan. Knölarna kan vara kvar längre än själva sjukdomsförloppet!….de kan vara kvar några veckor efter det man blivit frisk. Det är lymfkörtlar som blivit akriverade. Visar att immunförsvaret är igång och jobbar.

Tack för de lugnande kommentarerna. Känns lite bättre faktiskt. Jag ska ändå kolla upp det, har nog lite hypokondriska drag så att gå i ovisshet kommer bara stressa mig enormt.
Det kommer bli jobbigt om jag skulle behöva sjukhusvistelse - kommer säkert bli ett j*vla liv när jag vägrar dropp samt sjukhusmaten.. :]
De skadar som sagt inte att låta någon kolla!
Men själv hade jag en muskel knuta där på halsen/nacken i flera år. kom sig av att jag stressade så förbenat så jag hade väll axlarna uppe vid öronen. Helt ofarligt och gick bort av sig självt när jag började stretcha och slappna av.
Men vad jag tänkte när jag upptäckte den…..kan du säkert gissa.
kanske stretcha lite o pröva om det kan vara så

Jag fick många liknande lymfknölar i början av min reumatiska 'karriär'. Kanske kan vara av värde med lite blodprover o sånt om det inte går över.

reumatism ska jag väl inte behöva bekymra mig om på några dekader än hoppas jag.. (är 20 år gammal)

Jo men, det finns ju också barnreuma…

för mig började det innan de trettio.
reamdn - tycker absolut att du ska låta kolla. Vissa virus, som är elaka som sjutton, ger svullnader i lymfkörtlar.. T ex körtelfeber, m fl. Man tillfrisknar ju från detta, men de ligger kvar i kroppen sedan och kan jäklas senare i livet. Viktigt att veta om det isåfall.
Då är det VIKTIGT att inte anstränga sig. MER än VIKTIGT.
Men det behöver förstås inte alls vara allvarligt. Men igen - gå och låt kolla upp det, så att du vet!
Var rädd om dig! 

Inte anstränga sig? hmm. Har ansträngt mig rätt mycket senaste dagarna. T.ex. gick jag 2.5 mil i 30 graders värme med en 15 kilo tung ryggsäck till vårt sommarställe. Helt utan någon utmattning alls. Aldrig varit i bättre fysisk form i hela mitt liv, skulle vara så enormt ironiskt att drabbas av något nu.. efter alla år av sockerätande och datorsittande stora delar av dygnet.. så när man väl börjar behandla sin kropp med lite respekt, då slår den tillbaks..
Hade körtelfeber när jag var 20 (tonåringar och yngre vuxna drabbas oftast) massor med svullna lymfkörtlar, men framför allt var mitt allmäntillstånd påverkat, jag var totalt däckad, sov i princip i tre veckor. Hur mår du i övrigt reamdn?

Kroppsligt mår jag hur bra som helst. Det som är lite oroväckande.. :/

#13 inte bra, hoppas att det inte har med ansträngingen att göra, eller att det har det? Jag hade influensa innan som jag inte brydde mig om, inte kan man väl ha feber mer en en vecka, det är klart att man ska jobba… visst.

Aja orkar inte spekulera i det nu mera. Ska ringa VC imorgon, så får vi se vad dom säger. Återkommer som sagt.

Lycka till!! Håller alla tummarna som finns i närheten!
Hej där.
Jag vill absolut inte göra dig orolig men jag tänkte berätta om mina knölar.
Det du har kan mycket väl vara så att du har några svullna lymfkörtlar om du kanske är på väg att bli dålig.
Kan komma med tillhörande feber eller bara en trist förkylning.
Jag däremot hade lite otur.
Jag upptäckte en knöl först mit på halsen lite till höger som växte och växte.
Efter ungefär 5-6 månader var jag på VC för min rygg och kom på att jag kan ju fråga om knölen.
Gjorde så och veckan därpå sövdes jag för biopsi (sövdes på grund av spruträdsla).
3 veckor senare var jag inplanerad för operation då det var cancer.
På operationsdagen upptäckte jag en större knöl till höger på halsen, det var en cancer i lymfkörtlarna där så de opererades oxå bort.
Finner du ingen orsak till din knöl, be dem göra biopsi.
Allt har slutat bra för mig och har bara 25% chans att det kommer tillbaka ;-)
Så bli inte orolig när du läser detta, lymfkörtlarna visar ofta något annat problem och det är bra för då säger din kropp att något är fel. Bra sätt att få reda på felet ;-)
Lycka till
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Det är klart att jag är medveten om att det kan vara cancer. Jag tycker dock det är skumt om en cancerknöl på 3-4 cm bara dyker upp från till synes ingenstans, de tar väl tid att växa? Speciellt på LC-kost borde väl inte en knöl kunna uppstå så fort? Varje gång jag rakat mig borde jag lätt ha sett den, då jag sträcker halsen i exakt dom vinklar som "behövs" för att knölen ska synas..
Känns mer logiskt att någonting som redan funnits där (lymfkörtel) svullnat upp av någon anledning.
Cancerknölen på min hals, den i lymfkörteln, blev ca 3cm på en dag.
Inte ens läkaren kände den när han grundligt kände genom min hals två dagar innan operatationen.
Så det KAN komma foooort om man har otur som jag.
Men min cancer var väldigt väldigt ovanlig så det är nog ingen chans att det är det du har.
Lymfkörtlar är det nog som bara svullnat upp. Känns lite konstigt när de gör det och det kan ske någon vecka innan man blir sjuk så du kanske kan inrikta dig på sjukskrivning om en vecka? hihi
Kram
Mvh
Marika "Ioma"

#21, som arbetslös (studerar i övrigt) i sommar är det nog ingen risk.. :P
Kul att höra att du tillfrisknade i alla fall. Stort grattis (eller vad man nu ska säga).. Får hoppas att jag har samma styrka om det nu vill sig så illa att det är något annat än svullna lymfkörtlar.
Hihi ja då är det ju ingen sjukskrivning som gäller men sommardagar som går till spillo.
Nejdå du behöver nog inte oroa dig för att ha samma knölar som jag hade. Det är så pass ovanlig sort tydligen ;-)
Om det skulle vara så, då vet du var jag finns. Det är bara att hojta till om du vill snacka eller har frågor.
Lymfkörtlar KAN ju faktiskt även svullna om man har vätskebrist och liknande som är vanligt nu när värmen kommer.
Drick möe vatten ;-)
Mvh
Marika "Ioma"
Det finns även en sköldkörtelsjukdom som ger knölar på sköldkörteln ungefär där du beskriver att de sitter.
Sköldkörteln sitter mitt fram på halsen runt strupen. Där satt min största del av cancern.
Jag fick operera bort hela sköldkörteln, lymfkörtlarna på höger sida och så fick han skrapa på bröstbenet då det även fanns öar av cancer fast på bröstbenet.
Sen finns det struma som ger förstorad sköldkörtel men det är ingen cancer utan det är just bara en förstorad sköldkörtel.
Men sköldkörteln siotter INTE på sidan av halsen utan längst frampå halsen, runt strupen.
Mvh
Marika "Ioma"
Hoppas du får en snabb tid på VC så du slipper oroa dig. Oftast finns det en naturlig förklaring. Men det är ju alltid bra att söka när man oroar sig. Lycka till, tänker på dig.

Okej, har varit på vårdcentralen nu. Ringde vid 8 och fick tid vid 14. Väldigt trevlig läkare. Han kände och blev ganska förvånad (!) över storleken på den största, men att det var svullna lymfkörtlar verkade han rätt övertygad om.. han tyckte även att den kändes "snäll". Dock verkade själva storleken lite oroande, jag fick lämna 2x blodprov, samt kommer bli kallad till någonting inom 14 dagar (snappade inte upp exakt vad, tror dom ska ta prov direkt från knölen då).
Blandade känslor. Läkaren verkade positiv och trodde verkligen inte att något var fel, men att storleken var så abnorm (han sa att det händer att dom blir så svullna, men är ovanligt) verkade vara anledningen till proverna.
Får väl vänta på besked nu. Återkommer igen när jag (förhoppningsvis) vet mera.. :)
Ja det är nog inget du behöver oroa dig för. Det är kanske en biopsi du ska göra för att du inte ska behöva oroa dig för att det ska vara cancer.
Vad skönt att han tog det på allvar!
Oroa dig inte, lymfkörtlar KAN bli jättestora ;-)
Mvh
Marika "Ioma"
Så bra, Reamdn! Låter som om läkaren tog det på allvar och inte avfärdade och det är väldigt bra.
Om du nu är *riktigt restriktiv* och låter bli att känna oroligt och oavbrutet på bulorna har du antagligen större chans att se om det är något som ger med sig eller om det är något som stannar kvar. :-D

#29: det kan dock bli ett problem. Jag har ENORMT pill/kontrollbehov.. ska dock försöka att varken tänka på eller röra det. Fotbolls-EM är en väldigt bra distraktion :D
#30 Jag kan rekommendera en virkning för at hålla händerna i styr. Ja, jag VET att du är kille och 20 år, men jag har inga fördomar!

#31, kommer du och lär mig då? Jag tror jag virkat en grytlapp på syslöjden (ja, killar tvingas läsa det nu för tiden) nån gång på mellanstadiet.. men det är long forgotten! :D
Finns bra beskrivningar på nätet reamdn!
En snowboardkille har ju blivit berömd för sina virkade mössor…
Tror också på svullna lymfkörtlar. Bra att kolla upp men försök att inte oroa dig.

Jag hade ocksa nagra knutor pá halsen for nagra ar sedan, det var nog lymfkörtlar, men de är borta nu. Jag tror att dina axlar kanske tog lite stryk när du var ute o gick med en tung ryggsäck, jag fár muskelknutor ofta och har oftare muskelknutor än inte…. Inte sá bra, men jag har inte ont sá ofta. Iaf, ifall man har ngn liten inflammation i rygg eller axlar är det väl de närmsta lymfkörtlarna som fár ta det?
avregistrerade mitt andra konto (reamdn) då jag inte längre tänker aktivt besöka detta forum. Så kom jag på denna tråd, och gjorde därför ett temporärt konto tills jag (förhoppningsvis) kan avsluta tråden.
Fick kallelse idag till punktionsmottagningen på Universitetssjukhuset i linköping.
"På punktionsmottagningen utföres provtagning med s.k finnålspunktion för att erhålla celler till mikroskopisk undersökning".
Vet inte om det är samma sak som biopsi?
Hursomhelst fredagen den 29:e. Det drar ut på tiden detta, just en snygg sommar. Heh.
Jobbigt att gå o vänta. Hoppas att du får en så fin o rolig midsommarhelg att du kan glömma bort de där dumma knölarna för ett tag!

Hoppas du får ett positivt svar på provet och allt är bra!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Håller tummarna för ett bra resultat!
Fabricati diem, pvnc!
#36 jo det är en biposi du ska göra fast med en mycket tunn tunn nål.
det var precis det jag gjorde men de fick söva mig för jag var så nålrädd. hihi
Gå inte och oroa dig, vad det än är så går det att laga. Lovar!
*kramar om*
Mvh
Marika "Ioma"
Jag har gjort en biopsi på en knöl i bröstet, där var det grova nålar men gjorde trots det inte alltför ont. Hoppas det går bra på provtagningen, det är förstås jobbigt att vänta:/ Har knölarna förändrats något, minskat eller ökat i storlek???
Det är skilnad på finnålspunktion och vanlig biopsi kan man säga.
Det är nålens tjocklek som skiljer och lite sånt.
jag vet inte riktigt varför men den läkaren som upptäckte min första knöl berättade detta för mig
Mvh
Marika "Ioma"
Imorgon bär det av till Linköping…
Ska hålla tummarna för dig imorgon, kram!

lycka till, hoppas det inte är något farligt :<
Lycka till!!! Tänker på dig idag….
Lycka till från mig med! Hoppas allt går bra.
Kolhydrater i Fokus..Här kan allt hända:-)
Själv har jag lite trånga skor men ska på Peace & Love ikväll (Fredag). Jag fick förresten med en insändare i tidningen idag. Ska bli spännande att se ev reaktioner imorgon. Jag snodde Skaldemans kommentar om fibrer "kvarnägarna jublar när dom äntligen får sälja sitt avfall".

reamdn - Har du fått svar än?
Svar, nej. Men jag kom precis hem från linköping.
5 gånger stack dom mig, 4 gånger i den stora knölen och en gång i den lilla. Gjorde rejält ont en av gångerna, vet inte om dom träffade någon nerv eller så för det kändes som en stöt ända ner i ryggmuskeln. Lite öm och svullen nu, annars är allt bra.
Inom en vecka kommer svaret till läkaren som remitterade mig. Så jag antar att han hör av sig då.

Håller tummarna stenhårt, att allt är ok!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
*tänker på dig*
Mvh
Marika "Ioma"
Hoppas veckan går fort, och lycka till!
Lycka till önskar jag också. Nu har veckan snart gått. Väntan tycker jag ofta är värst.
Ja, den börjar tära på mig. Varje gång telefonen ringer är hjärtat i halsgropen. Kan börja slappna av efter kontorstimmar, sen är det samma stress nästa dag igen.
Inte bra, inte bra. Försöker hålla mig så sysselsatt som möjligt men det är svårt när alla andra jobbar och man själv inte har ett skit att göra.

Jag förstår att det känns jobbigt med all väntan och ovisshet!
Jag håller tummarna för dig. Min dotter hade en stor knöl på halsen för nåt år sedan.Hon var på Danderyd flera gånger och även Karolinska. Biopsi gjordes,men det visade inget. nu är hon "friskförklarad" knölen försvann av sig själv efter några månader. Läkarna kom aldrig fram tillvad det kunde vara.De spekulerade i omdet kunde rörasig om någon rest ifrån fostertiden.Bla har vi tydligen "gälar" under den första tiden som foster.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Min läkare ringde igår, provsvaren hade kommit och hade inte visat någon onormal cellaktivitet alls. Jag ska in idag igen för att testa för toxoplasmos , även fast vi inte har katt. Min läkare verker väldigt inbiten på att reda ut vad det är för något..
Hur som helst J*vligt lättad. Känns enormt skönt att veta att det inte är c*****.

Puh! Skönt att den oron kan släppa och skönt att du har en engagerad läkare. Hoppas de kan friskförklara dig helt och hållet snart. Lycka till!
Så skönt att du fått svar från doktorn. Mycket bra med en läkare som gör en grundlig undersökning.
Någon friskförklaring behöver jag inte, då jag aldrig kännt mig sjuk. Möjligen att det kan vara toxoplasmos, vissa symptom stämmer in.
Undrar om man kan smittas av dåligt fårkött? Får den uppfattningen från artikeln på wikipedia.
Köpte en del vacuumförpackat och fryst lammkött från nya zeeland ett tag (innan jag visste bättre). Tillagade det mycket men möjligen att det kan ha sluppit med några sånna parasiter? Visar det testet positivt är jag nästan säker på att det är orsaken.
Skönt att det inte var "det värsta"! Hoppas du får ett vettigt svar på vad problemet är snart.

Vilken tur att det inte var den värsta "skiten"!
Lite toxo***, vad de nu heter, kan man ju stå ut med.
Ja. What does not kill you only makes you stronger!

Jag har också toxoplasmos, det upptäcktes 1990 eller nåt. Eller har haft, jag vet inte om parasiten dör efter en tid. Mina symptom var att jag fick ont i magen, det sved, som vid magkatarr.
Inget att bekymra sig om. Jag fick det (nog ) från en katt när jag bodde i Nya Zealand.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#65, det ska läka ut av sig självt. Hur lång tid det tar vet jag inte.

Men jag tror att man blir immun, så man kan inte få det igen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.