Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2669 ggr
hannis_
0

ta bort kolhydrater?

hej! Jag tänkte testa med att ta bort kolhydraterna, men har några frågot.

1. kan det vara skadligt för kroppen?, hade bara tänkt att göra det i ca 2, 3 månader.

2. Hur mkt går man ner i veckan ungefär om man promenerar ca 2 timmar om dagen?

3. Sen när jag börjar äta kolhydrater igen, kommer jag gå upp dom kilorna igen då? om jag äter nyttigt?

4. vad kan man äta/inte äta?

5. något mer man ska tänka på?

Pasi
0

1. Nej det är snarare hälsosamt.

2. Troligen inget pga av promenerandet. Det har skrivits mycket om motion och viktnedgång på forumet (använd gärna sökfunktionen). Motion har väldigt liten påverkan på fettförrådens storlek och på de hormoner som gör att fettdepåerna minskar.
Kostbytet kan ge en viktnedgång mellan 0 och 1 kg per vecka….men det är omöjligt att förutspå.

3. Troligen, på sikt.

4. Se nybörjarfoldern på startsidan.

5. Att detta inte är en snabbfix utan ett hälsosamt sätt att leva!Glad

denno
0

Mina svar ur en något striktare synpunkt:

1. Kolhydrater fyller ingen essentiell funktion i en människokropp och det vanliga snacket om att vi "behöver" kolhydrater för hjärna och fysisk aktivitet är sockerindustrisponsrat skitsnack. Hjärnan drivs minst lika bra, enligt vissa studier även bättre, på ketoner (en typ av egen-skapade kolhydrater) än på glukos (som används vid kosttillförda kolhydrater). Muskler bränner fett, inte glykogen. På lågkolhydratkost har musklerna dock mycket lättare att bränna kroppslagrat fett än vid kolhydratkost, då inget insulin bildas som "låser in" fettet.

2. Teoretiskt: Väger du 60-70 kilo blir det cirka 600 kcal vid snabb gång, 450 vid lite långsammare. Det blir med andra ord mellan 3-4000 kcal per vecka, eller ungefär en tredjedel till ett halvt kilo. Inget vidare mycket, alltså. Sedan kommer din kropp automatiskt göra dig hungrigare så du äter för att kompensera för dessa "utgifter" och gå +/- 0. Enda gången motion direkt hjälper att minska i vikt är i kombination med självsvält (hunger). Indirekt kan nog mycket väl motion hjälpa då det är väldigt stressdämpande.

Därmed absolut inte sagt något annat än att Motion/fysiskt aktivitet är för övrigt väldigt viktigt för hälsan. Men det hjälper dig inte att gå ner i fettvikt, på det sättet som man vanligtvis får höra.

3. Enkelt svar. Det finns inget "nyttigt" sätt att äta en kolhydratbaserad kost. Troligtvis till och med nyttigare att äta vitt ris eller socker än att äta motsvarande kolhydrater från grönsaker som jag antar att du menar, då detta medför mängder av växtgifter (deras naturliga försvar mot att bli uppätna) och fibrer (kolhydrater vi inte kan smälta, väldigt skadligt för tarmväggar bl.a).

4. Kort och gott, allt vegetabiliskt innehåller kolhydrater i någon mängd. Vissa saker som nötter är till större delen fett och proteinbaserade men innehåller en del kolhydrater, fibrer (aja) och fleromättade vegetebiliska fetter (baja). Vissa äter en mindre del utspädda kolhydrater av typen "ovanjordgrönsaker", oftast med argumentet att det "ser så tråkigt/enformigt ut på tallriken annars", eller "att det är så gott". Det är väl en smaksak, men man bör tänka på att så gott som alla grönsaker, oavsett om dom är fisk fågel eller mittemellan innehåller minst 70% kolhydrater, räknat energimässigt. Sedan "låter" det bra med 3g/100g kolhydrater men då resten är vatten är detta lite av en missuppfattning, enligt mig. Det är bara kolhydrater i utspädd form.

Allt från djurriket är OK, men akta dig för lever (innehåller ganska mycket glukos) och mjölkprodukter (laktos). Dessa kan ätas men med viss försiktighet.

5. Kunde inte sagt det bättre än Pasi i inlägg #1.