Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 2122 ggr
Miyu
0

Bitar och skvättar?

När man tar "en bit ost" eller "en skvätt mjölk i teet", hur anger ni det då?

FruFilur
0

En skvimp brukar jag räkna som en matsked. En rejäl skvimp är en halv deciliter. En skvätt är mindre än en matsked i min vokabulär. Skrattande

Ost tar jag aldrig bitar av, så där har jag ingen uppfattning. Däremot brukar jag ta många skivor, och har då ett hyfsat öga för hur många gram en skiva brukar vara (brukar alltid väga en skiva på en ny ost för att se vad det blir, en Goudaost på 2 kilo är t ex 22 gram för en skiva på längden)

Hushållsvågen är min bästa vän

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Miyu
0

Våg vore ju det ultimata. Har ingen koll på hur många gram en matsked/tested är.

irode
0

Jag har vägt mina bitar och skvättar genom en vecka och vet nu ungefär hur mycket det är.

Har konkurrerat lite med mig själv om att gissa innan jag har vägt det.

:-) Inge

FruFilur
0

Är det vätska så brukar jag göra det enkelt för mig och räkna 1 ml = 1 gram (dvs en matsked blir då 15 gram, 1 dl = 100 gram)

Wildrat
0

En köksvåg är nästan bästa köksutrustningsinvesteringen som finns.

Miyu
0

#3 Vad mäter du skvättarna i?

Wildrat
0

Har man våg är det enkelt att mäta dem. Man helt enkelt ställer muggen eller vad man har på vågen, nollställer och kollar sen hur mycket det blir när man häller i sin skvätt. Mycket svårare att göra utan våg.

Vad man däremot kan göra utan våg är att mäta med decilitermått tex. Fast när jag gjorde det gjorde jag tvärt om. Hällde upp grädde i måttet och hällede det i thet, upptäckte att 0,5 dl var lagom mycket…

Miyu
0

Brukar också använda dl-mått men om man vill vara på säkra sidan och dricker massa slattar flera gånger om dan vill man ha lite koll.

irode
0

#6: på samma sätt som #7 Skrattande

Om jag tar en tesked nånting, lägger jag skeden på köksvågen, nollstillar, pösar på och väger igen. Noterar på ett lapp papper - eller på mobilen. Registrerar i MinMat nästa gång jag kommer hit.

Det som jag använder många gånger (ett ägg, en tesked kokosfett eller majo) kommer man efter tid ihåg.

:-)Inge

Dicken
0

"Bit" och "skvätt" är två förnämliga mått att användas i köket (naturligtvis kompletteras dessa två på ett storartat sätt med "nypa" och "stänk").

Det mest fantastiska med dessa mått är, att de vid varje givet tillfälle motsvarar exakt den mängd man är sugen på just då. Bör icke förväxlas med uttrycken "en bit för mycket" eller "en skvätt i överkant" som lyder under Murphy's lag. Sistnämnda naturlag bör hållas på så långt avstånd från köket som möjligt. :o)

MissGaladriel
0

#10. Hahahaha :)

#0. Du kan väl skaffa dig en våg??

papa-bear
0

du har inte provat med att bara ta en glutt, då? Hemlis

irode
0

"nypa" och "stänk" kan man väl undvika att räkna med Oskyldig

egalia
0

Men hur mkt är en "slatt" då?? Cool

magma
0

Slatten tar man på en höft

greensis
0

En dutt är 1-1,5 msk i vårt hushåll. En skvätt är 0,5-1dl. En rejäl skvätt är 1-1,5 dl. En "pytt" är 0,5-1 tsk. Den allra minsta är en aning(eller pyttepytte) som nog ligger mellan kokboksmåtten en knivsudd och ett kryddmått.

Exempel: i te gillar jag en aning citron och en skvätt grädde.

#1 Skvimp var ett nytt mått för mig - spontant känns det lite större än skvätt och lite rinnigt. Vätska men inte senap eller creme fraiche. Du använder skvimp där jag säger dutt. Kanske för att när jag pratar om att skvimpa handlar det om att spilla tex mjölk ur ett glas när man går omkring med det (eller har det i handen när man gestikulerarGenerad) - och då blir det gärna lite mer än en dutt.

Fabricati diem, pvnc!

Dicken
0

Nu tror jag vi börjar landa i dialektala varianter snart. Snabb undersökning: Hur många av er vet vad "sulla" är? Det har inte med mått att göra…

FruFilur
0

Jag tror jag vet vad "sulla" är…. Man sullar ner sig när man spiller på sig….

(Ursprungligen östgöte men numera närking)

Will
0

#14 Slatten är väl den sista skvätten som finns kvar i förpackningen.. Räcka ut tungan Obs! mängden kan variera. Flört

nobban7
0

Här i södra Hälsingland sullar vi stup i kvarten - åtminstone jagLedsen

Lottamaja
0

Uppe i dalarna sullar de ofta :O)

SamanthaJones
0

svulla vet jag däremmot vad det är. det är när man ligger på soffan med en påse chips på magen o massa smulor runt sig :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Tilda-T
0

När vi är inne på mängder vill jag dela med mig , vet ni hur mycket nalta är?

Pasi får inte svara!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Dicken
0

En gång sa jag det åt en 11-åring från Stockholm som satt och slafsade med saft och bullar; "-Men vad du sullar, vänta så skall jag torka av bordet" Han stirrade på mig som om jag var Alien eller nåt…

greensis
0

Min mormor (från Jämtland) använde ordet brödsull för att doppa kaffebröd, smörgåsar osv.

Men sulla i betydelsen slaska, spilla har jag aldrig använt i dagligt tal (uppsalabo uppväxt i Stockholmsområdet): Scenen i #24 skulle jag beskriva som "-Men vad du glötar, vänta…"

Fabricati diem, pvnc!

Jennix
0

#18 #24  Sôla/söla heter det i västra Sverige, åtminstone har jag hört det i Dalsland.  Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

FruFilur
0

#25 Men det är ju feeeel! Flört Att "glöta" gör man ju t ex när man badar. "Ligga och glöta i badet"

Tilda-T
0

Sulla säger dom i Borlängetrakten!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

magma
0

"Juna" kallar vi det häromkring, alltså att slappa.