Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4388 ggr
irrelinn
0

Gammeldags mjölk

Jag vill kunna köpa "gammeldags mjölk"…

Mailade Milko och frågade om det och även varför Ekologisk grädde enbart finns med lång hållbarhet.

Det borde väl finnas en marknad för sådana produkter nu kanske?

Så det är bara att spamma era mjölkproducenter så kanske vi får riktig mjölk i butikerna (kanske ni i "Arla land" har detta men inte här i "Milko land").

Svar:

_Tack för brevet.
Vi gjorde Gammaldags ohomogeniserad mjölk för ca tio år sedan.
På grund av att försäljningen gick mycket dåligt togs den bort.
Jag tar upp önskemålet med berörda.
Angående Ekologisk grädde så tillverkas den med lång hållbarhet för att butikerna då kan beställa hem färre gånger viket även medför minskade transporter.

Jag tar upp ditt önskemål med berörda att även  ha vanlig grädde som Ekologisk._

Cowboy
0

Det är nog ingen mening att spamma mjölkproducenter om detta. Mjölk produceras inte på mejerier.

Den mjölk jag dricker är opasöriserad och ohomogeniserad men grädde och smör köper vi ofta.

Milko är dåliga på att följa marknaden.

Amema
0

Fast å andra sidan brukar reaktioner från 10-15 olika individer betraktas som "folkstorm"… Och vem skulle man prata med om inte med dem som homogeniserar mjölken?

Vad händer om vi är några i Milkoland som i vänlig ton undrar eftersom kunskaperna om det här ökar och efterfrågan nog borde göra det också. Har de undersökt marknaden på den här punkten på länge, etc? Rykten om laktosallergiker som klarar omogeniserad mjölk men inte "vanlig" osv.

Jag brukar passa på ohc köpa gammeldags mjölk när jag snubblar över den, men med tanke på att det finns mjölkbönder i närheten borde man väl fråga runt. Vad var det milko har för mejladress så man kan ansätta dem lite grann?

irrelinn
0

jag använde ett webbformulär

Amema
0

enkelt och praktiskt! Jag har ställt en fråga med utgångspunkt i förmodad laktosintolerans och att jag mår mycket bättre av den ohomogeniserade mjölken. Får se vad jag får för svar…

Cowboy
0

Milko är INTE mjölkproducenten.

Dom bara förpackar den sen dom tagit bort en del fett ur den.

Mjölk PRODUCERAS av kor hos bönder.

Bengt-Olov
0

#4: Känner du till fler som blivit mindre intolerant mot laktos genom övergång till ohomogeniserad mjölk!? man tycker väl spontant att det inte borde kunna finnas någon koppling här. Laktosintolerans beror ju på otillräckligt med enzymet laktas i tarmen. Kan det vara så att homogeniseringen påverkar tarmen på så vis dess produktion av laktas försämras!? Någon!?

Ulf-S
0

Det är pastöriseringen som gör mjölken svårare att smälta…