LCHF läkare eller Klinik ?
Kan någon rekommendera någon läkare eller klinik där man kan göra en undersökning och testa blod, blodfetter etc enl LCHF, helst i Sthlms trakten. Jag är man o 56 år. Jag var till husläkaren nu i veckan, jag har ätit LCHF i ca ett år och mår prima. EKG, Blodtryck, blodsocker var tydligen ok, som en 18 åring sa läkaren, men när det kom till blodfettet så blev det recept på Simvastatin 20mg direkt, det låg tydligen på 9. Jag mår perfekt och jag vill inte börja äta denna medicin om det inte är nödvändigt.

Välkommen hit! 
Tackar… :)
Tycker det skulle vara mera givande att göra en check-up hos en LCHF inriktad läkare än att göra checken hos nån "statin-läkare"
Om det finns vill säga……..
Annika brukar rekommendera Ulf Ravnskovs nya bok "Fett och kolesterol är hälsosamt". Egentligen skulle din läkare läsa den först. Köp den och låna ut den till läkaren är ju en bra ide. Kanske fler borde göra så.
Fån Wikipedia med tanke på varför t ex Becel kan lyckas sänka kolesterolet (förenklat är att kolesterolet istället för att finnas i blodet, måste in och reparera skadade celler).
Fleromättade fetter ( t.ex. från matoljor och margariner ) sänker blodkolesterolet.
Mekanismen bakom detta är, att Omega6-fettsyror från margarinet eller matoljan går in i cellmembranen och ersätter stabila, mättade fetter. Detta förändrar stabiliteten och funktionaliteten hos cellmembranet. För att råda bot på detta, går därför kolesterol från blodet in i cellmembranen, för att stabilisera dessa.
Mättade fetter höjer LDL, men höjer HDL än mer. Därigenom förbättras kvoten HDL/LDL, vilket anses gynnsamt.
Har faktiskt beställt Uffes bok igår :)
Hälsohemmet i Österäng (Götene).Drivs av Calle Carlsson som Skaldeman brukar rekommendera. Hör med dom om dom gör testerna du vill ha.
Vet inte om Karlstad är närmre, där finns Doc_ , mejla honom och fråga? kostdoktorn.se
Välkommen hit pierrehenrik!
Numer pensionär i Nynäshamn
Hejsan Alla!
Har nu fått mina testresultat (Vv se ovan). Fastande. Morgon test kl 08,30.
B-Erytrocyter = 4.1
B-EVF = 0.41
kP-Glukos = ------
B-Hb = 139
B-LPK =5.5
B-MCH = 34
B-MCHC = 342
Erc-Medelvolym = 100
fs-Triglycerider = 1.5
fs-HDL = 1.2
fs-LDL = 7.7
LDL/HDL kvot = 6.4
S-Kolestrol = 9.6
S-Glukos = 5.6
S-Kreatinin = 65
Vad säger ni om detta ?? Finns det nåt hopp ??
//Pierre
Nu är ju inte jag läkare men jag tycker du ska äta dina simvastin samtidigt som du äter LCHF i ett halvår. Kolla sedan blodfetterna igen. Kolla om kvoten mellan LDL/HDL minskat och om HDL ökat? Då går det åt rätt håll och då kanske inte du behöver ta simvastin. Dina triglycerider borde nog sjunka lite mer med LCHF, men jag har inte koll på dess betydelse. Du får väl en massa bra svar med boken hoppas jag.