hur är det med kött chippsen?
hallojsan på er alla lchf:are!
jag har i det närmaste frossat i kött chippsen som kommit till ica där jag bor. det är alltså lufttorkat kött som dom lagt i påse och säljer som snacks typ. '
när jag läser på förpackningen så verkar det vara helt oki att äta den eligt kolisarna, men är det någon som hört något mer om jusst kött chippsen? är det oki tror ni att äta dom som man känner för?
tack på förhand!
eller är dom för salta kanske för att man ska kunna äta dom som man vill?
Menar du Scans små snackspåsar? De varierar lite i innehåll, men överlag är de små korvarna bättre i innehåll (mer fett och minder kolh.) än "chipsen" (beef och ham) som det är druvsocker i. Jag älskar de små älgkorvarna. =)
Exempel på innehåll i "beef snack" (se bild):
Ingredienser: nötkött, druvsocker, salt.
Näringsvärde per 100 G:
250 kcal
37 g protein
10 g kolhydrater
7 g fett
Inte så bra..
det r lägre kolisar i de chippsen jag köper, men den innehållsförteckningen du skrivit upp stämmer på den andra smaken av chippsen. tror det är typ 2 kolisar per hundra gram i dom jag äter samt att det bara är 30 gram i en påse.
Ja, du har nog rätt. Ham-varianten har lite lägre kolh-halt. Jag gillar också att det kommit en så god snacksvariant. Får väl bara skippa beef då.. =)
jag har inte ens smaka beefen, kanske lika bra utifall den är godare ;-)
tror du den är för salt för att man ska kunna käka den lite då och då?
att ha den i äggröra en också något jag gillar! tänkte göra någon god dipp nån kväll med till chippsen!

Är det inte bättre innehåll i Wilchipsen - jag har för mig att de bara innehåller kött och salt? (men dyra, så dyra…)
Fabricati diem, pvnc!
#5 Jag bryr mig inte om saltet. Saltar aldrig maten numera, så tycker jag inte det gör något om det blir lite extra salt ibland. Dessutom så gör den salta smaken att jag inte klara att äta mer än ett par stycken.
#6 Har inte testat Wildchipsen. Ska kolla. Är egentligen inte ute efter de chipsformade snacksen, utan de små korvarna som finns i samma "mingel"-sotiment som chipsen. De är supergoda, feta, inget glutamat och lite kolh. (ca 2g/100g tror jag).
de korvarna jag smakat smakar mäst papper.. alltså bakplåtspapper typ. villka korvar gillar du will? någon att rekomendera inom snacks sortimentet?
Har bara hunnit testa älgkorven och den rökiga (finns två till). Båda är goda, men älgkorven är min favorit. =)
Hellre lite druvsocker än en massa E-nummer
då måste jag testa älgkorven!
e märkta saker skrämmer mej lite..
#11 Mig också. Ska tigga lite älgkött från min jagande släkt. Fina grejer. =)
själv får jag älgkött hur mycket jag vill.. men tröttnade på det för några år seda, kanske man ska göra ett försök igen då?! smaklökarna kanske har ändrat sej :-)
De borde göra chips av renskav, så grymt gott.
finns de i vanliga matbutiker?
Varför inte göra egen jerky?
40 grader i ugnen (mät med termometer), cirka 1 dm öppen lucka, skiva väldigt magert FÄRSKT kött tunt (ungefär 2 mm). Lägg på galler högt upp.
Har en riktigt kass ugn och det blir OK, tar väl cirka 12 timmar. Med ventilerad ugn och bottenvärme (min värmer endast uppifrån så blir nog ännu mer kass cirkulation pga det) lär det bli ännu bättre.
Man får ut cirka 20% av köttvikten i jerkyvikt. Dvs rent protein, mer eller mindre. Vätskan dunstar.
Fett kött tar mycket längre tid att torka, så något magert kött (t.ex. rostbiff) är att föredra.
Har testat med nöthjärta med och det vart bra. Ingen direkt smakskillnad när det var helt torkat.
riktig jerky ska vara knaprig och smulig, inte seg och läderaktig som de kommersiella typerna ofta är. De gånger jag gjort det har det blivit något mellanting, troligtvis PGA den kassa ugnen.

Prova att göra egna chips av serranoskinka. Ibland säljer de billiga storpack på halvkilo.
tack för tippsen!