Nyhet om sockerfria produkter
Sockerfritt kan innehålla socker
Sockerfria varor kan innehålla - socker.
Livsmedelsverket sätter nu igång ett stort kontrollprojekt för att få bort felaktiga märkningar.
- Termerna används inte alltid korrekt, säger statsinspektör Ulla Fäger.
Publicerad 12 jun 2008 17:19
Produkter som märkts som sockerfria alternativt med etiketten "utan tillsatt socker", behöver inte alls vara just sockerfria, skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande. Många har nämligen, trots texten, sötats med exempelvis fruktos, honung, glukos eller frukt- och bärkoncentrat.
Hundratal varor
Så nu tar Livsmedelsverket på sig hårdhandskarna. Cirka hundra produkter ska analyseras från nu och fram till oktober. Bland annat rör det sig om olika drycker, yoghurt, godis, müsli och kaffebröd.
Inte korrekt
- Termerna används inte alltid korrekt. För konsumenterna är det viktigt att märkningen är både enhetlig och korrekt, säger Ulla Fäger, statsinspektör, om sockerfri-märkningarna.
Kampanjen är en gemensam mellan de nordiska länderna.
http://nyhetskanalen.se/1.499711/2008/06/12/sockerfritt_kan_innehalla_socker

äntligen!

"Sent ska syndaren vakna" är också ett bra citat.
Fabricati diem, pvnc!

På tiden att syndarna vaknar. Det verkar som dom vaknat till på Livsmedelsverket av allt LCHF-snack. Bland annat för att det ju går att äta sig frisk från diabetes eller i vart fall få normala världen om man undviker kolhydrater.
Har skrivit på annan tråd att jag har muntorrhet, så jag har tuggat minst 2 g/dag tuggummi. Sugarfree står det på påsen. Men det står även xylitol. Då tittade jag på deklarationen. Minsann är inte xylitol socker och 1 g tuggummi är 67 g kolhydrater. Jag slutade omdelebart för drygt en vecka sedan med tuggummit och när jag vägde mig idag hade jag gått ner 1,7kg.Nu har jag en vattenflasa ist och bara zippar lite då och då när jag känns muntorr.
Äntligen säger jag med