Grädde o såser? Någon som kan förklara!
Har precis börjat idag med en omelett..och suget efter en gosak eller hunger fanns inte.. konstigt bara sådär, men bra! Till lunch så vart det något ihopplock. Ska iväg och storhandla sedan, för råttorna i kylskåpet sitter och gråter där inne.. Och då passar det kanon att kolla vad som ska inhandlas..det blir ju lite förändring så att säga
.
Men jag har ju mina funderingar..är ju helt grön på detta med LCHF-kost. Man är själv blivit inpräntad att man ska undvika fett, och nu ska man blanda grädde osv.. Inte mig emot jag älskar att dricka kall grädde.. är det ok nu?..bara en sån där klunkt typ 1/2dl?
Ser att det står att man ska ha grädde och äta såser.. Kan någon förklara lite enkelt för mig, hur det funkar…går man inte upp i vikt, nä det funka inte så?.. ja, som ni märker är jag nog märkt av detta fettsnåla liv man skulle leva…
Tänkte bla.. omeletten, jag har både vatten och lite mjölk i.. är det ok eller ska man ta grädde istället.. Kaffe vill jag ju ha svart..inte måste jag väl ta grädde i.. Ja! dumma frågor ser ni..men som sagt man är helt grön på detta.
Men jag vill må bra och tappa några kilo!

Om du tycker om grädde så drick det. Många har svårt att gå ner i vikt av mejeriprodukter men förhoppningsvis gäller det inte dig.
Såser är smaskigt men det ska naturligtvis inte vara redda såser.

Hmm.. jag ser inte de första raderna som du har skrivit för denna jäklareklam remsa..
Välkommen hit !
Såser gör du utan mjöl .
Grädde i såsen går bra
#0 Grädde är bättre än mjölk i sås då det t.ex. innehåller färre kolhydrater och ger en fin mättnadskänsla.
Givetvis kan du dricka ditt kaffe svart, det gör jag nästan jämt.
Inga frågor är dumma. Det är supersvårt att ställa om sitt tänk i början. Jag var skitskraj för fett när jag började med LCHF. Men nu, efter fyra månader har jag vant mig. Har gått och blivit en riktig smör&kött -gottegris. Jag tycker fortfarande det är lustigt hur det fungerar i kroppen; innan LCHF åt jag (kalorimässigt) ca 1/4-1/3 av vad jag äter idag. Jag svälte mig själv och var smal. Idag äter jag mycket och fett (knappt några kolhydrater alls dock) och är fortfarande smal. =) Lite mindre svullen i magen till på köpet. Himla trevligt faktiskt!
#0, Grädde stoppar viktminskning för dom allra känsligaste, men det är inte fettet i det som orsakar det, utan mjölksockret samt eventuellt mjölkproteinet som båda kan verka insulinhöjande.
Men det är inte något problem för dom flesta med grädde, så ta du rejält med grädde dom fösta månaderna. Skulle du märka att viktminskningen inte har kommit igång efter ett par månader så kan du fundera på vilka förändringar du behöver göra då. Fram till dess hade jag inte oroat mig om det om jag vore du.
Jag har själv börjat ta en dl grädde och dricka om jag inte har tid att fixa mat ibland, tillsammans med en stor bit ost. inte ofta, men det händer. Brukar ha rätt mycket grädde i när jag har kaffe också, upp till 1/3 av muggen (som rymmer 5 dl).
Mjölkprodukter med lägre fetthalt än grädde och creme freiche skulle jag dock avråda från, dom har för mycket mjölksocker (laktos).

Tackar! Detta var bra info.
Foldern ladda jag ner igår, men fick inte klarheten över grädde och sås, men nu börjar jag haja

Jo, det är ju mycket godare med grädde i omelettsmeten. Ta några skivor ost på så blir det ännu godare.
Brukar göra omelett/äggröra på laktosfri mjölk och ha Creme fraice ovanpå :) tips.