Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fågelrätter
Läst 1332 ggr
Marylojs
0

Kycklingwok, vad tror ni?

Jag hittade det här receptet på ett annat forum, det låter gott men hur ser det ut för oss? Kanske borde man ändra något?

Ingredienser:

• Kyckling filér (en per person brukar räcka)
  • En burk kokosmjölk (till tre filér)
  • Ett paket bacon
  • 1 kyckling buljong tärning/fond
  • ingefära (torkad/malen) ca 2krm (smaka av själv)
  • koriander (torkad/malen) ca 2 krm (smaka av själv)
  • 1 pfeferoni (om man vill ha en uns styrka)

Gör så här:
Ta en wookpanna, två matskedar smör i botten samt nån msk olja. (smör för smak, olja för hetta)
Strimla kycklingen och skär upp baconet i små bitar.
Bryn detta i wooken.
Häll över kokosmjölken och låt koka upp.
Ha i buljongtärningen samt kryddorna, krydda efter smak. (känn efter om det behövs saltas mer)
Klipp ner pfeferonin över och låt allt koka upp.
Sänk värmen och låt skjuda så pass länge riset skall koka.

TIPS: denna gryta kan man göra ÄNNU godare genom att ha den i ugnen ist för en wook.
Då skall man "Grädda" den på ca 150-175 grader i 1,5h så att kycklingen blir mör och saftig och smakerna sätter sig ordentligt.
Se hela tiden till att kycklingen är täckt av kokosmjölk.
Vill du göra den i ugnen så skall kycklingen vara hel, kokosmjölk+kryddor och buljong och pfeferoni kokas upp innan man sätter in den i ugnen (smakas av innan) baconet placeras ovanpå kycklingen.

Denna kommentar har tagits bort.
Margareta
0

Det ser väldigt gott ut.
Jag skulle byta kokosmjölken mot "cream" (fetare "kokosgrädde") och vara lite försiktig med buljongen (de innehåller ofta mkt dumt). Kanske lite japansk sockerfri soja (Blue Dragon) i stället… om det behövs för smaken.

Numer pensionär i Nynäshamn

Marylojs
0

Jag gjorde den nu. Det enda jag gjorde annorlunda från receptet var att jag stekte bara i smör (ingen olja) och jag hade ungefär hälften kokosgrädde, hälften vanlig grädde. Supergott!

Jag kan tänka mig att man kan göra den i ugnen med lite cashewnötter också, som en flygande jacob med asiatisk touch. :-)