Omega-3 och Omega-3?
Är inte omega-3 fettsyra, densamma vare sig det kommer från fisk eller vegetabilier??
(det förordas alltid den från fisk)

jo, det e samma.
finns i fet fisk, valnötter etc. Dock inte i odlad fisk eftersom de inte äter lager som innehåller omega 3.

alger ska det stå! haha!

vad jag förstår så kan inte människan ta upp omega 3 annat än den ur fisk. Åtminstonde är det mycket svårare för oss att ta upp den ur andra källor.

Vi behöver främst den långkedjiga varianten från animaliska källor. Vegetabiliska källor är kortkedjiga och måste "byggas om" i kroppen: tyvärr är den konverteringen väldigt ineffektiv, vi kan knappt tillgodogöra oss något.

Nej, det är inte detsamma och detta är utrett i andra trådar.
Omega3 är en hel familj av fettsyror och de animaliska omega3-fettsyrorna är längre än de vegetabiliska. Det är de animaliska vi behöver och vi kan i mycket liten utsträckning själva omvandla de vegetabiliska till nödvändig längd.
Det kan däremot gräsätarna (och fiskarna) när vi äter gräsätarna och mat från havet får vi i oss rätt omega3.
#0, Det är inte samma. Dom som finns i fisk och liknande är långkedjiga, och dom kan kroppen ta till sig lätt. Dom som finns i vegetabiler är kortkedjiga och måste förlängas av kroppen innan den kan använda dom. Vi har bara liten mängd enzymer som kan göra detta, och dessutom används dom enzymerna även till samma sak för omega 6, och eftersom dom flesta får i sig alldeles för mycket omega 6 så blir det inte så mycket över till omega 3. En sifffra jag har sätt är att vi omvandlar och kan använda bara 5% av det vegetabiliska omega 3. Så om du tänker ta omega 3 tillskott så se till att det är från fisk och inte någon av dom där oljorna eller fröna som en del försöker lura på folk. Dom får ju kalla det för omega 3 i sin marknadsföring eftersom det tekniskt sett är det, och dom flesta inte vet skillnaden på olika omega 3 fettsyror.
Omega 3 är altså inte ett enda ämne, utan ett samlingsnamn för alla fettsyror som har dubbelbindning vid position n-3, och alla omega 3 fettsyror har inte samma effekt, utan det är främst EPA och DHA, som man bara hittar i animaliska källor, som vi effektivt kan använda.
okej…det var just namnet jag hakade upp mig på. Det är ett samlingsnamn alltså.
För annars tänkte jag att omega-3 molekylen måste ju vara densamma varifrån den än kommer. Lite missvisande med samma namn på två olika sorters omega.3.
Tack för svaren nu vet jag vad jag ska svara de som ifrågasätter mig…långkedjigt och kortkedjigt…samlingsnamn…
Omega 3 talar om var kedjan är böjd nånstans och var vissa molekyler sitter inte hur lång den är, tyvärr.