bregott
Har förstått att smör och margarin inte alls är samma sak och lämnar nu magarin i kyldisken, smöret får däremot gärna följa med hem. Men hur är det med bregott, är det smör eller margarin?

Det är smör!
Bregott är smör och rapsolja blandat, tror jag. Inte lika bra som äkta smör men helt OK.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Det går ju faktikst att tillaga saker i det, i nödfall .. Eller? Jag har gjort det någon enstaka gång i varje fall .. Eeenstaka :)

Bregott är 80 % smör och 20 % rapsolja - en ren naturprodukt alltså. Att det är lite olja i gör sammansättningen av fetter lite sämre än för rent smör men oändligt mycket bättre än margarinprodukterna.
Äter man lite oljor i övrigt så bör inte bregott vara något som helst problem. Själv föredrar jag smör pga smaken.
Bregott går jättebra att laga mat med, det beter sig som smör - det är ju smör med lite rapsolja i. Bra att steka i, ha i såser, mosa ägget i etc etc.
Kan någon svara på det här. Har hört att kokt kall potatis har ett lågt GI. Även om man sedan värmer den. Ska man ändå undvika att äta potatis?

#5 Att kall potatis har ett lågt GI innebär att kolhydraterna i den utsöndras långsammare i blodet. Inte att den har FÄRRE kolhydrater.
Egro sum: undvik potatis.
Fabricati diem, pvnc!

Om man vill - och tål potatis - kan man ju ta en halv, kall liten potatisstackare och mosa i mycket bregott - men som greenis säger - mängden kolhydrater är den samma.
#0, Bregott är större delen smör, och delen som inte är smör i det är inte härdat eller omestrat så det är okej det med. Bregott går alldeles utmärkt med andra ord.
#5, Potatis bör man alltid undvika.
Bregott mellan är smör, rapsolja och vatten. Vattnet gör att fetthalten blir lite lägre och att det inte blir så hårt i kylen. Också helt ok.
Ska man vara riiiiktigt petnoga så är Bregott ett margarin, eftersom det är bara Smör som får heta Smör (åtminstone var det så när jag jobbade på mejeri med att tillverka just Bregott). Det handlar om huruvida produkten innehåller endast mjölkfett eller om det är annat fett med. Smör innehåller bara mjölkfett och heter då just Smör. Blandar man i annat fett, i det här fallet rapsolja, får det inte heta Smör utan margarin.
När jag började på mejeriet, 1987, blandade man i sojaolja i smöret. Byttes sedan ut till rapsolja eftersom man ville minska beroendet av utländska producenter.
Använder själv ytterst lite Bregott, använder Smör både att steka i och att lägga på Finn Crispen.

Bregott mellan är väl ett ovanligt dyrt vatten blandat med smör och rapsolja. Det ska naturligtvis vara det riktiga bregott eller smör blandat med rapsolja.
#11 Ja men pojkvännen som inte äter LCHF (än) vill inte ha det andra. Mellanbregott är iaf bättre än Lätta mini som han använde förut. Och jag tycker det smakar ganska gott…

#11 Bregott innehåller 25%vatten enligt www.arla.se. Eller snarare 75 % fett vilket borde innebära att resten är vatten. Så det blir ju lite dyrare per fettgram än smör, eller smör och rapsolja blandat
Bregott Mellan - är som du säger, en blandning av dyrt vatten och smör/rapsolja. En helt onödig produkt. Köp äkta vara.
Vet inte varför dom ens blandar i vatten i Bregott Normal - kanske för bredbarheten?
Jag använder smör till allt - lätt att hyvla på ett flatbröd om man vill ha en "macka" - och gott!
Bregott normal
Fetthalt 75% Frysning Det går bra att frysa Bregott, men helst inte längre än 2 månader. Förpackningsstorlek Bordsask 300 g samt 600 g samt 10 g Förvaring Förvaras vid högst +8°C. Hållbarhet Datum på locket anger bäst före dag samt förpackningsdag. Ingredienser Grädde, vatten, rapsolja, salt 1,0%, mjölksyrakultur, vitamin A och D Källsortering Bägaren och skyddsoblaten sorteras som pappersförpackning och locket som hård plastförpackning. Näringsvärde Energivärde: 2800kj/680 kcal
Protein: 0,5g
Kolhydrat 0,5g
Fett 75 g
Varav mättat fett 37g
Och fleromättat fett 9 g
Vitamin A 900 ug
Vitamin D 7,5 ug Smaker Normalsaltat och extrasaltat

Använder Bregott. Det har jag aldrig haft i hushållet tidigare, före lchf-inträdet. Aldrig heller varit medveten om smörhalten däri förrän nu. Tidigare var det lättmargarin som gällde med 40 procents fett eller allra helst 30 för att känna sig duktig. Bregott skulle aldrig kommit på tal, för dyrt och för fett.
Det är rysligt välsmakande, Bregott. Eftersom jag använder lite bröd fortfarande, om än i betydligt mindre mängder nu än före lchf-tiden, så brer jag gärna ett rejält lager bregott på min brödbit till kaffet, som oftast är en flatbröds- eller finncrispknäcke innehållande 3,5 respektive 4 g kolhydrater per skiva.
Ibland tänker jag att det räcker med Bregott att ha hemma, det går ju att steka i också. Så jag vet inte om man behöver smör, annat än om man är supernoga i tänket för de där 20 procenten rapsolja eller hur mycket det är i bregotten. Men var det inte något med att rapsolja inte bör hettas upp? Något farligt där som inträffar vid upphettningen? Minns inte.
#14, Vegetabiliska oljor bör inte upphettas på grund av att dom oxiderar lätt. Men jag tror inte att den halten som finns i bregott är någon större fara, så länge man inte steker maten väldigt hårt eller med väldigt höga temperaturer.
Fast har man smör så kan man väl lika gärna ta det istället för bregott när man steker, när det är smält är det ju ingen större skillnad i smak eller konsistens.

_#15 andreas0
_Så var det ja. De oxiderar. Javisst kan man det, ta smör istället om man har. Men tänkte i något slags kanske halvfånigt förenklande syfte, att då räcker det så. Det räcker med Bregott att lägga ner i varukorgen. Praktiskt med byttan och ännu lite godare än smör…. så där har tankarna gått ibland. Kostnadsmässigt vet jag inte, om det går på ett ut, har inte priserna riktigt i huvudet just nu. Tack för svaret!

Smör innehåller ju 80 % fett. Vilket innebär att det är ca 20 % vatten i smöret. Men… det är ju också en viss mängd torrsubstans i smöret. Mjölk t ex har en TS-halt (torrsubstans) på ca 10 %, om jag inte minns fel. Vilket innebär att det av ett kilo mjölk går att få ut ca 1 hg mjölkpulver. Resten är vatten.
Grädde med en fetthalt på 40 % borde alltså innehålla ca 60 % vatten - men själva fettet, vilken TS-halt har det?
Jag har ingen koll på hur det är med smörets TS-halt.