Diskussion om vegetarisk lchf
Dessa inlägg är hämtade ur Vegetariska måltids-tråden. Eftersom de ej var inom ämnet överför jag dem hit. Denna diskussion är alltså välkommen att föras här men ej i målttidstråden.
------------------
Margareta skrev:
Jag tycker tråden är jättespännande - för jag får äntligen en inblick i hur ni äter.
Självklart förstår jag det blir mer LC än med bröd och pasta - men jag menar LC i den mening de som myntat uttrycket,
Jag får många frågor om man kan äta LC som veg och jag måste alltid svara att jag inte vet. För mig är LC max 60g kolhydrater per dag för den som är frisk och max 20g eller helst mindre för den som lider av metabolt syndrom eller sockersjuka.
Klarar ni det - eller blir det mer?
Är det någon som har räknat på energifördelningen?
Hittills klarar jag mig undan med att svara att det finns veggisar som försöker - men hur procentfördelningen blir vet jag inte.
----------------
Hockeytroll skrev:
jo, det är klart att det blir mer kollisar med veggo LCHF, för min del brukar det bli mellan 15-30 g om dan, men oftast 25. Vilket jag tycker är helt ok…
äter man kött, så innehåller det ju oftast 0 g kollisar om jag minns rätt, och jämför det med veggo-protein som ligger på 1-6 g, så blir det lite mer, men ändock, om jag äter 200 g tofu om dan, så blir det ju endast 2 g kolhydrater, det jag får mest kollisar i mej av är grönsaker, min mage mår bäst om jag äter en del grönsaker, tex broccoli och blomkål, däri blir det en del.
Så nu kan du säga om folk undar att det iallfall finns en vegetarian som klarar det 
----------------
Honung skrev:
Äter man inte ägg eller mjölkprodukter blir det nog svårt att klara under 60 gram kolisar om dagen. Men jag som äter ägg kan lugnt äta det som bas till alla dagens mål och då är det inga problem alls! Kan ju varieras så otroligt! omelett, kokta, mosade, äggmjölk…. i vilken form som helst + kokosfett eller smör så står jag mig ett bra tag utan att behöva tillsätta grönsaker annat än som garnityr. Även ost kan man äta mycket av utan att komma upp i kolhydratsmängd…
----------------
Sagittaria skrev:
Jag skrev just in min energifördelning i en annan tråd, så jag kopierar in den även här till dig Margareta. Precis som de andra redan påpekat, äter man ägg och kanske även mjölkprodukter så är det inga problem alls att hålla sig under 60 gram.
Tre vanliga vegetariska dagar hämtade ur mitt kostprogram:
Dag 1:
38 g. kh/13 %
19 % protein
68 % fett
Dag 2:
33 g. kh/ 10 %
17 % protein
73 % fett
Dag 3:
20 g kh / 3 %
14 % prot.
83 % fett.
----------------
Bernil55 skrev:
Här måste jag haka på, för vegetariskt har varit min grund i många år. Fuskar numera, men något av det godaste jag vet är i alla fall marinerad tofu - mmmm! Upptäckte faktiskt själv häromdagen att den nog skulle platsa i det här sammanhanget och blev så glad
----------------
Vira skrev:
Man kan faktiskt äta bra vegetariskt omkring och under 20g Kh/dag. Här är nästan en vecka för mej.
Dag 1. P 110g (16%), Kh 18g (3%), F 238g (81%)
Dag 2. P 113g (19%), Kh 23g (4%), F 208g (78%)
Dag 3. P 94g (12%), Kh 20g (2%), F 305g (86%)
Dag 4. P 159 (16%), Kh 20g (2%), F 351g (82%)
Dag 5. P 136g (20%), Kh 10g (1%), F 234g (78%)
Dag 6. P 122g (16%), Kh 21g (3%), F 263g (81%)
Då äter jag ost, smör och creme fraiche, lite grädde. Ej mjölk eller yoghurt. Fisk och ovanjordgrönsaker. Ägg om de ingår i någon maträtt eller bakning. Ej kokta eller stekta ägg.
----------------
Sagittaria skrev:
Vira, det där såg ju jättebra ut. Kul!
Själv räknade jag bort min fiskätardagar, för de tycker jag inte är vegetariska. Fiskdagarna är det ju en baggis att komma ner till eller under 20 gram.
----------------
Vira skrev:
Några dagar är ju middag fisk, men en dag med lågt Kh kan lika gärna vara en med vegekorv eller någon annat soja eller tofubaserad rätt. Mitt största problem är mer att inte få upp proteinet tillräckligt.
----------------
Margareta skrev:
Jättespännande - det ligger väldigt nära de siffror Annika förespråkar. Fisk verkar ju underlätta en hel del.
5% kolhydrater eller max 20g är ju en siffra som finns inom den kostbehandlade varianten.
Som "LCHF-behandling" måste man ju även se till att få i sig alla näringsämnen, för som det ofta skrivs är ju det ett av de stora problemen.
B-vitaminerna är viktiga, B12 tex hur ligger nu till där?
Det gäller också - som en lika viktig del - att inte få i sig för mycket omega6. Balansen omega3/omega6 är viktig och enda sättet att få upp omega3 är att få ner omega6 rejält.
Har ni koll på det också? Omega6 driver inflammationer i kroppen och det är ingenting man märker man mår dåligt av förrän sjukdomen väl är på plats. Det finns många som tror att tex cancer påverkas av detta.
Bra Amiechan - tur vi har en städtant här på forumet!
Numer pensionär i Nynäshamn

Kul med en veg tråd-är ju själv veg sedan många år. (ingen kött, fisk eller skaldjur) dock ägg och mjölkprodukter.
Idag åt jag stekt ägg med skivad mozzarella och körbärstomater.

Hm, min kommentar hamnade fel.

#2-3
Bra att kunna diskutera sina funderingar i sådan här tråd. Du hamnade väl inte direkt fel, men det har blivit en "skiljelinje" mellan att diskutera vegetarisk mathållning (denna tråd) och en vad-äter-du-nu-veg-tråd. Så veg-diskussionen lyftes ur vad-äter-du-nu-tråden. Bara råkade se det när det inträffade, annars hade man inte tänkt så noga på det. Den här tråden stannade av samtidigt, medan den andra varit aktiv.
Så du är ovo-vegetarian så att säga? Själv har jag "periodat". Som barn hade jag svårt för viss sorts kött (där man såg att det kom från djur, med ben synliga och så). Sedan följde många år med köttätande (när man bildade familj). När barnen blev vuxna och flyttade ut och det samtidigt sändes mycket i nyheterna om hur slaktdjur hanteras… bilderna etsade sig fast i huvudet, stackars djur, då förmådde jag inte mer. Barndomens motstånd mot köttätande kom tillbaka. Det har växlat lite grann, men sista 2-3 åren har jag ätit mest demiveg. Äter kött enstaka gånger, men mest i sammanhang när man blir bortbjuden, har gäster eller så. Vet inte "hur det blir imorgon" så att säga, det kommer lite i perioder (av mer eller mindre motstånd).

En fråga:
Satt en sen och trött kväll nyligen och klickade fram och tillbaka på forumet. Hamnade slumpmässigt på andra delforum utanför kolhydrater.ifokus men fortfarande kvar på iFokus. En tråd hette i stil med Om slakthusen hade glasväggar. Vill minnas att det låg på ett delforum som hette i stil med Vegetariskt.ifokus.
Flera gånger har jag sedan letat under länken Fler sajter men har inte kunnat hitta forumet igen. Till slut börjat tänka att det kanske inte var på iFokus jag hamnat, utan att man råkat klicka sig ur ifokus. Men minnet är ändå att det var på iFokus.
Finns det ett forum som heter i stil med Vegetarisk.ifokus och hur hittar man dit?

Hur kommer man in på det då?
Jag vet inte vad du googlade på för att hitta det heller.
Har du kanske en direktlänk?

Tack så mycket birma! Den funkade kanon. Ska gå in där och läsa lite nu. kanske kan få lite inspiration på mat…
undras tro varför den inte finns med bland "fler sajter" 

Varsågod dahlith :o)
Ja, jag har också undrat över det. Märkt att det finns ett forum ytterligare (ett specifikt raskattforum, inte birma) som har sitt forum utan att det finns under Fler sajter. Vet inte varför det är så. Man har bara råkat på det rent slumpmässigt.

Sajten är under uppbyggnad om jag fattat det rätt, den är alltså inte lanserad ännu. Den kommer att komma ut i listan precis som de andra med tiden :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tack Hoppfull! Man blir nästan lite småarg på sig själv när fantasin drar igång och man börjar småspekulera om olika orsaker till varför saker förhåller sig si och så. Försöker numera alltid att låta bli eller åtminstone intala mig att det inte behöver vara så som man spekulerar om. Möter det ofta även i min omgivning, slutsatser som dras på två sekunder och genast görs om till sanningar, men som senare visar sig vara långt ifrån verklig sanning. Tack ska du ha för informationen. Nu när du säger det, vill jag minnas att jag läst detsamma. Att sidan är under uppbyggnad. Kanske jag uppsnappade det någonstans, när jag av en slump hamnade där första gången.

Jag tror att det är så att de som driver sajten (ska driva den) pluggar och har haft examenstentor osv så arbetet har legat nere ett tag… eller nå't liknande… men ni är hjärtligt välkomna (jag är "bara" medlem).
http://vegetariskt.ifokus.se/ här är försök till en länk :)

#13 Hoppfull
Tack för det välkomnandet :o)
Har som sagt redan varit där för en snabbkik, men tappade bort sidan igen. Nu är den säkrad och lagd i "Mina sajter". Jag är i en hit-och-dit-fas när det gäller kött och vet inte hur det blir. Oftast tilltalar mig den demivegetariska maten bäst, men försöker även lite kött med blandad framgång. Blev glad att råka på vegetariskt.ifokus. Blev mindre glad när jag sedan inte hittade den igen. Men nu är den i hamn :o)

:) ja själv är jag ju ingen renlärig vegetarian och blir nog aldrig heller… men i min jakt på en kost som min kropp klarar att bryta ner så har jag även testat vego och insett att jag betydligt lättare bryter ner veg. protein än animaliskt. Sedan får jag ju lite problem med bönbiffar och annat då jag inte vill äta vetemjöl… vilket man ju är ganska frikostig med inom veg. maten, jag undviker även mjölkprod. så kosten blir lite begränsad… men vill man må bra så får man ju göra uppoffringar :)

Lycka till Hoppfull på din väg att hitta ett optimalt sätt att äta.
Själv vet jag inte vad lchf-kosten "gör med mig" riktigt. Men smalare blir jag då inte i alla fall. Blev nog FÖR glad för det som kom att tilltala mig mest när jag började söka info om kosten. Grädden, fetmjölken, ostarna. Trodde först att det var fritt fram där, men kom sedan att tyvärr läsa att sådant kunde vara viktbromsare.
OM jag hade tilltalats av kött och därmed förmått mig att stoppa i mig detta som största matkälla, då vet jag inte vad maten skulle gjort med mina överviktskilon eller andra hälsorelaterade faktorer. Kanske något bra, kanske inget bra alls. Man vet inte. Det är oprövat för min del. Och som det ser ut i dagens läge så lär det förbli så. Man får hoppas att andra delar av kostförändringen ger lite hälsofördelar i alla fall. Då det märkliga hänt, att sådant som i min smakgom är så tilltalande som godis, vetebröd, tårta, kakor, glass, plötsligt plockats väck från min meny från i vintras, så känns det lite trist att inget positivt kan märkas av. Jag känner mig ju så duktig som nu klarat att låta bli sånt där onyttigt. Sådant som med andra ord är lite guldkant, har satts åt sidan. Då hade det varit bra om det gjort nytta också, men jag märker inget. Brukar försöka intala mig att det ändå säkert sker läkande grejer i kroppen. Bara det att jag inte ser dom eller märker av dom. Men inte en cm smalare har jag blivit i alla fall. Så DET är något man märker åtminstone.