Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2885 ggr
Melindrea
0

Marie's tråd!

Det är ju ganska populärt, så kanske inte helt fel… jag har bestämt mig för att jag inte tänker väga mig eller mäta mig,utan bara äta så att jag mår bra (självklart väger jag 80kg! >.>)

jag testade "dagen efter" äggmjölk idag, men blev akut illamående, så det blir det nog inte igen (1 ägg, 50g fett (hälften/hälften), typ 2-3dl vatten). Så, istället åt jag en frukost bestående av en babybel, en rejäl bit cambozola, rostbiff och en klick vitlökssmör.

Fundering som väckts efter läsning av trådar… Är fläsk bättre än nöt? Jag tycker inte särskilt mycket om fläsk (kanske fördomar, dock inte fettskrämda sådana), utan föredrar biff och liknande. Äter skinka och bacon, dock =)

Melindrea
0

Ska förresten lägga till att en stor anledning till att jag slutade med viktväktarna för ett par år sedan var att jag fick ångestattack av att väga mig. Jag har otrolig prestationsångest.

greensis
0

Jag har lite svårt för ren äggmjölk men jag gör latte (50/50) på den, gärna som mellanmål eller nattmacka.

Jag gillar inte heller fläskkött något vidare - ät det du gillar.

Prestationsångest: LCHF är mer en kost, en livsstil, än en diet. Det är ingen annan som står över dig och talar om vad du ska åstadkomma, äta exakt, vad du inte får. Det är mera "bör" och "testa själv" och "alla är olika." Så länge du inte tvingar på dig själv orealistiska mål borde det inte vara något problem. Eller?

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
0

Nötkött går precis lika bra som fläskkött. Eller kyckling. Eller lamm/får. Eller vilt. Huvudsaken är att du får i dig lagom med fett till köttet. Är köttet magert får du ha fettet till tex som sås.

Melindrea
0

Bra, då behöver jag inte ha något "dåligt samvete" för att jag inte äter så mycket fläsk, även om den färsen (exempelvis) är så mycket fetare.

Egentligen har inte jag några mål med det är, så att säga. Det är mest att få en vinst i hälsan, även om jag inte skulle tacka nej till dessa saker:

* Normalvikt istället för övervikt
* Huvudvärk bort (har haft huvudvärk mer eller mindre konstant sedan jag var tolv, efter en bilolycka)
* Värk bort (höfter, rygg, axlar, nacke, etc)
* Sova och vakna utvilad! Som det är nu så finns det inte en punkt där jag vaknar utvilad av mig själv och mår bra.

Har förresten kommit till en punkt nu när jag blir lätt illamående av tanken på fett, vilket är jobbigt. Dock, lyckades få i mig en tallrik hallon med standardmjölk och grädde, vilket var definitivt gott!

Jennix
0

Jag gillar också nöt och annat bättre än fläsk. Ibland iallafall. Flört

Om man inte är van vid fett så kan man försöka ta det lite lugnt i början, vänja sig. Jag tycker personligen det är viktigare att ta bort socker och spannmål i början. Skrattande Men du får också mer energi av fett…om man är trött av omställningsbesvär så kan det hjälpa med mer fett.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Melindrea
0

Jo, ska nog kanske ta det litet lugnare ett tag… Har mått pyton hela dage nu, och delar av hallonen kom up… Så länge jag inte svälter borde det väl fortfarande gå bra, hoppas man =)

andreas0
0

#0, Fläsk är bättre än nöt om man ser så att fläsk har mer fett i sig, så man behöver inte tillsätta något (med undantag för vissa delar, t.ex. fläskfile som är rätt magert).

Nöt är bättre än fläsk på så sätt att det har bättre balans av omega 3 och 6, men eftersom det är magrare så måste man tillsätta fett på något sätt till en måltid med nötkött, till exempel genom en fet sås.

Förutom dom sakerna så är dom väl likvärdiga, förutom smaken då, och den är ju olika från person till person. Sedan vilken nivå man vill lägga sig vad gäller fett bestämmer man såklart själv. Jag personligen äter båda ungefär lika ofta, men om jag var tvungen att välja och bara ha den ena skulle jag nog ta nötkött.

Melindrea
0

#7 Tackar, då vet jag. Jag tror nog inte jag har något problem med en klick kryddsmör eller en god sås till mitt kött… =)

Melindrea
0

Blah. Nu kom middagen upp. är det här något som folk har råkat utför, eller ska jag börja oroa mig för något? =)

Melindrea
0

Sådär ja. Nu mår jag bra. Ska dra ner på grädden och öka på köttet, tror jag. Mums-frukost av ägg och bacon, och till middag blir det gräddädel-fylld kycklingfilé med pesto, lindad med bacon. Till detta blir det sedan en vitkålssallad med balsamvinäger.

Melindrea
0

Hjälp, nu behöver jag stöd/råd. Jag hade precis lunch bestående av ett halvt paket bacon (stekt i smör), tre skivor falukorv (icas "finaste", tror det vare 78% kött) och ett stekt ägg, där korv och ägg var stekt i resterna av baconfettet.

Så. Varför är jag fortfarande så glupande hungrig? Jag hade inte ens hunnit äta färdigt innan min mage började skrika om hur hungrig den var!

bullmagen
0

Var det glutamat eller potatismjöl eller dylikt i korven måhända? Det kan ju trigga igång sug

Melindrea
0

*suck* Jo, det var nog potatismjöl. Aja. Då blir det inte äta sådant igen. Något förslag på hur man får tyst på magen igen?

DrAnna
0

När man köper korv(som är så gott ibland..) så är det viktigt att inte bara titta på kött% utan se vad som är resten dvs kolhydrater i olika former:potatismjöl, druvsocker och glutamat som nog kan ställa till en del.

Melindrea
0

Tack, får tänka på det till nästa gång. *suckar* Nåja. Idag gör mor lövbiff med mögelost, och till det broccoli och blomkål. Ska väl förhoppningsvis inte få magen att börja skrika =)

Melindrea
0

Usch. Har tillbringat hela dagen med att äta, känns det som… Massa kolhydrater (dock är det nuggets som jag åt till "frukost" nu som var värst. Jag behövde något snabbt), inkluderat ett rejält glas mjölk och grädde blandad med smält choklad efter värsta sötsuget kom över mig. Men, jag tänker inte ha dåligt samvete eller liknande. Jag äter för att må bra, och det gör jag inte om jag känner dåligt samvete över mat.

Melindrea
0

Mm. Ännu mer bakslag. Eller, både och.

Jag vägde mig idag, för första gången på några år. Jag har goda och dåliga nyheter.

Goda nyheter: Jag har inte ångestattack triggad av min vikt.

Dåliga nyheter: Hade inte varit förvånande om jag hade fått en. Inte väger jag några 80 kilo inte. Inte heller 90. 97,5 kg. Vet inte om jag gillar tanken på att ha gått ner på LCHF eller tanken på att ha gått :upp: sämst!

Nåja. Jag mår bra, och jag trivs med att äta och laga mat, dessutom har jag gått från 97 i midja till 92, vilket jag är ganska glad över. Men "highway 65" kommer nog få vänta på mig bra många år! (vilket jag egentligen visste =)

DrAnna
0

Fundering: hur vet du om du gått upp eller ner på LCHF eftersom du inte vägt dig på flera år? Misstänker ner eftersom du minskat i midjan iaf.Flört

Melindrea
0

Nja, det var väl att jag inte gillar idéen att jag nog vägde nästan 100 när jag började som är problemet! =) Som sagt, gillar ingen av alternativen >.>

Dock, jag mår bra mycket bättre nu. Jag är lugnare, min Depression är borta, jag har inte haft någon riktigt rejäl ångestattack på ett par månader, och tror bara en liten. Vilket visas av att jag kan klara av vetskapen om hur mycket jag :egentligen: väger.

Melindrea
0

Woohoo! Nu ligger jag under 90 cm i midja (89 cm) och det betyder att jag har förlorat 9 cm i midjan. Jag har två mindre i storlek i midjan jämfört när jag började (Allt om Handarbetes mått), och en mindre över hela mig sedan för mindre än en vecka sedan (46-48 istället för 48-50).

Vikten… Tja. Jag har gått ner kilot jag hade gått upp när jag vägde mig den 14nde. Vilket fortfarande sätter mig ett hekto högre än den 13nde, men däremot -3 i midja. =)

Melindrea
0

Middag idag blev kebabsallad utan tomat eller bröd, men med roguefortost, vilket var mumsigt. =) Funderar på ägg och smör nu innan jag går och lägger mig.