Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1406 ggr
jenny80
0

veckomatsedel

Tänkte pröva på nytt med LCHF. Vet ju att det funkar men sist så kände jag att min fantasi tröt rejält. Blev typ en grillad köttbit med kryddsmör varje dag. Lite tråkigt.

Så nu undrar jag om jag kan få tips på era veckomatsedlar. Gärna hur mycket ni äter varje mål också!

Mervi
0

Välkommen och lycka till! Jag har inga veckomatsedlar men om du kollar på forumet under Mat-Jag behöver måltidstips så hittar du nog en hel del.

Jag brukar köra lite olika hela veckan, variera med kött, fisk, kyckling, ägg, bacon, lever osv.

Idag har jag ätit stekt lax med sås av creme-fraiche, grädde och senap + en halv avocado.

andreas0
0

Ser ungefär likadant ut varje dag.

Frukost (vid 9 tiden): Äggröra med bacon stekt lök och creme freiche. Ibland tar jag lite hackad lever i som vitamintillskott. Ibland, men inte alltid, tar jag en stor kopp kaffe med vispgrädde i till.

Middag (på eftermiddagen, framåt 3-4): Något kött tillagat på något sätt. Antingen gris eller nötkött, ofta kotletter, någon enstaka gång (men inte ofta) en stek i ugnen. Gräddsås till nästan varje dag. Ofta stekt lök till. Ibland någon grönsak till, men inte varje dag.

Kvällsmat (en timma innan jag lägger mig): En stor bit ost. Ibland 1-2 kokta ägg till. Ibland en stor kopp te till. Om jag känner mig sugen på något sött kan jag ta en bit 85% choklad (en bit på ca 4x4cm, så inte mycket, men eftersom den är så stark så räcker det gott och väl, man tar små mustuggor, och oftast tröttnar jag på smaken innan jag hunnit äta upp hela).

Jag äter tills jag blir mätt, vilket är olika mycket varje dag. Rätt stora portioner oftast. Jag dricker en del vatten under dagen, min vattenflaska rymmer en liter, och jag brukar få fylla på den två gånger nu under sommaren när det är varmt.

Som du förstår så har jag inte något särskilt behov av variaton. Jag tycker det är kul att testa olika sätt att tillaga kött och olika köttdelar, så det blir variation nog vid middagen för mig. Vill du ha mer variation så kolla in Airams Matblogg. Hon har en del helt fantastiska recept. Bli inspirerad av henne så lär du tycka att varje måltid är en fest, och inte ett dugg enformigt.

dahlith
0

Andreas:

Blev så nyfiken på varför du inte äter stek oftare? Är det för att det tar längre tid kanske?

Själv har jag fått börja göra stekar mycket oftare sen jag började med stekpåse. Ungarna och gubben är helt tokiga i det.

Hoppas verkligen att det inte är så att det är något onyttigt med stek så att det är därför som du inte äter det så ofta.(längre tillagningstid t. ex)

andreas0
0

#3, Det är mest av ekonomiska skäl. Kött man använder till stekar är ju lite dyrare, och jag som student har inte några enorma mängder pengar.

Sedan har köttdelar som används till stekar ofta relativt lite fett, så man får se till att ha något extra till varje gång då, och tillbehören kostar ju pengar också. Men bara man har det där extra till så är det ju ingen nackdel näringsmässigt sett.

dahlith
0

Tack för det svaret andreas!

Visst är det lite dyrare det köttet. Men här hemma så är jag så glad när tonårstösen äter kött så jag gör verkligen allt för att hon ska äta det. Kostar på lite extra kronor där.

Men som fattig student så förstår jag att du väljer lite billigare kött.

Till steken är det ju gräddsås, så jag tror nog att det blir tillräckligt uppfettat. ;)

Buljongen som blir i stekpåsen är också väldigt uppskattad. Den brukar dom dela på ganska rättvist.

Tilda-T
0

Gör en supergod sås av buljongen vet ja då blir den drygare också , räcker till fler, oftast räcker det med att hälla i ordentligt med grädde och låta den koka upp, vips har man en underbar sås!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Miyu
0

Skrattande Buljongtärningar är nice. 0,5 g kolh. per portion.

Empe
0

Tror Litsfeldt har veckomatsedlar i någon av sina böcker? Har tyvärr inte hunnit läsa dem själv ännu. Såg just att han kommer ut med alla sina böcker i en samling "fetmat paketet" i augusti - 255kr på Lycknis.se. Jag ska köpa den då.