Insulin - någon som vet?!
Jag undrar om någon vet hur detta med insulin funkar?!
Jag har förstått att mycket utsöndring av insulin ska undvikas. Och jag vet att det är pga av blodsockret åker berg och dalbana vilket kan leda till deabetes etc.
Men min fråga är: lagar insulin fett, vilket kan leda till att et blir svårt att gå ner i vikt? Vill alltså veta hur detta med fett och insulin hänger ihop. Dela gärna med er ni som vet :D

Ja, insulin är fettinlagrande. Du kan väl börja med att läsa följande och sedan fråga om något verkar oklart:

Insulin är det hormon som "öppnar upp" cellerna så att blodsockret kan komma in och användas som energi (för rörlse i muskelfibrer t ex).
Insulinet produceras av betacellerna i pancreas, bukspottkörteln. Insulinprosuktionen styrs av en flera faktorer se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin. Men enklast kan det förklaras med att när blodsockerhalten ökar (efter att du ätit kolhydrater, i vilken form som helst) så ökar insulinproduktionen. Insulinproduktionen ökar också när du äter - alltså när mat passerar ner till matsäcken och fysiskt påverkar kroppen att känna att mat är på gång - en slags förreglering av insulin alltså.
Håll igen på kolhydrater - särskilt pasta/bröd av alla sorterpotatis/ris allt socker all frukt - allt som innehåller mer än 5 g kolhydrater/ 100 gram matvara - ersätt det med animaliskt fett och ät lagom med protein till.
Då får du ett jämt och fint blodsocker och "sockersuget" försvinner, du blir inte hunrug mellan målen.
Om du inte äter kolhydrater så kommer kroppen använda fett som energi istället - vilket är en helt annan process och är inte fettinlagrande. En del av proteinerna kan också omvandlas till blodsocker - så bara protein blir inte bra. Men sök runt lite på forumet och läs broschyren som finns på forumet så får su snart kläm på det.
Om blodsockerhalten blir för låg i blodet så regleras detta genom att levern utsöndrar gukogen tills nivån blir normal. Förutsatt att du äter just då förstås.
Obs - det tar ett tag för kroppen att ställa om - du får räkna med flera månader innan du hittar hur det funkar för dig.