Eldorado rågbröd
Om jag ska göra avsteg från LCHF och äta bröd så är surdegsbröd det enda tänkbara alternativet. När jag letade hos WiLLY:S så hittade jag inget äkta surdegsbröd (alla innehöll även jäst).
Eldorado rågbröd däremot innehåller inte jäst, men ändå nämns inte surdeg någonstans på förpackningen (tillverkarens hemsida ger inga ytterligare besked).
Så nu undrar jag om någon vet vilken typ av bröd detta är?
Det luktar lite syrligt och innehåller mest råg och vatten men ingen jäst, så då bör det väl vara ett surdegsbröd? Förstår inte hur det skulle jäsa annars…
Eftersom brödet även innehöll sojalecitin och några andra tillsatser så tar jag gärna emot tips på riktiga surdegsbröd och butikskedjor som säljer dem.
Vet inget om detta bröd, men jag har sett väldigt grovt, mörkt och osötat bröd med hela korn och frön på ICA i små rektangulära/fyrkantiga förpackningar. Jag är inte helt säker men jag tror kolhydratsinnehållet var strax under 30%, och jag vet ej om det var surdegsbröd- men det kan ju vara värt att undersöka?
Tror inte det finns något fabrikstillverkat bra surdegsbröd att köpa.
Möjligtvis något seriöst hembageri som drivs av en Vegan, som mal mjölet i egen kvarn och bakar ut mjölet omgående.
Nymalet mjöl är en färskvara som inte skall förvaras i påse eller säck någon längre tid.
Endast den rena säden, kornet, kan förvaras utan att degenerera.
Rosendals trädgård i Sthlm bakar väl eget bröd, här kan jag tänka mig.
Du bakar brödet själv av grovt rågmjöl, läs på Johannas länk, om du inte redan gjort detta.
Recept finns det gott om på nätet.
Blötlägg mjölet, jästsvamparna i det grova mjölet startar processen, mata degen under några dagar.
Här finns lite att läsa
MVH