Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2784 ggr
solskensbarn
0

Kött från gräsätare

Hej, har läst runt här lite och funderar över att många skriver om att kött från gräsätare är att föredra. Hur resonerar man generellt kring viltkött?

Pasi
0

Viltkött är bästa köttet då det är uppfött på den föda som viltet föredrar.Glad

Will
0

#1 Håller med.

Dessutom är ju inte djuren uppväxta i en stressande miljö, vilket sägs kan göra köttet sämre. Och så kan konsumenten självklart ha renare samvete.

missaz
0

Viltkött ät det bästa köttet! Vissa människor är t.o.m. överkänsliga för kött från uppfödda djur, men tål vilt. Är själv uppfödd på nästan enbart älgkött (åt väl någon enstaka gång en korvbit eller fläsk istället) och önskade att jag kunde föda upp mina egna barn på detsamma. Jaja, lite älg får de ju - min pappa jagar fortfarande. =)

Cowboy
0

Viltkött är väl bra men det är oftast mycket magert.

Grisar är ju inte gräsätare så det behövs kraftfoder för att få gott bacon till frukosten.

Ägg, mjölk och kyckling får vi inte heller från bara gräs.

Margareta
0

Mjölk från gräsbetande kor är bättre avseende omega3/omega6 än mjölk från helt spannmålsuppfödda kor har jag lärt mig.

Numer pensionär i Nynäshamn

andreas0
0

Viltkött är jättebra, se till att det inte blir för lite fett bara.

solskensbarn
0

#5 Aha, det var väl där knuten satt, att det är skillnad mellan gräsbetande  kossor och kraftfodergödda. Då förstår jag mer av det andra jag har läst!

Då är det bara att plocka upp älgen ur frysen å köra igång :)

Cowboy
0

Det finns ingen mjölk som kommer från enbart gräsbetande kor och det finns inte heller kor som enbart äter spannmål.

Alla mjölkande kor får kraftfoder (spannmål) förutom hö eller ensilage eller bete på sommaren.

denno
0

Tyvär är det så svårt att få tag på gräskött att det oftast antingen är importerat, vacuumförpackat och månader gammalt eller fryst. Fruset kött tycker jag tappar konsistensen helt, och vacuumförpackat ger mig diarré om jag inte tillagar det mycket.

Därför kör jag tills vidare på väldigt färskt spannmålskött. Tyvärr. Tror dock inte skillnaden är så överdriven som vissa vill få det till.

Även om det innehåller mer omega6 så finns det ju folk som vräker i sig raps- och olivolja, för att inte tala om solrosoljefriterade chips varje vecka. Hade omega-6 varit så toxiskt hade dom dött för länge sedan.

Så att de animaliska spårprodukterna i kött skulle vara så farligt har jag svårt att se. Givetvis hade jag valt gräskött till samma kvalitet/pris dock, inte minst för djurens skull.

andreas0
0

#8, Det går inte att få tag på om man inte har en egen ko, och detä r väldigt synd. En studie som det skrevs om för ett tag sen (finns tråd här på KiF) visade att mjölk från kor som äter enbart gräs och gräsensilage är mycket nyttigare än kor som har ätit kraftfoder eller annat spannmål också. Det var EU som finansierade den studien, hoppas dom gör något vettigt med resultatet.

#9, Det beror ju på var i sverige du bor. I göteborgsområdet kan man få tag på färskt gräskött från minst två leverantörer i alla fall. Tror det finns i stockholmsområdet också.