Alltid hungrig...
Hej!
Är alldeles ny på det här men började i veckan. Tycker jag äter hela tiden, och inga pytteportioner heller men är ändå hungrig igen ungefär kring varannan timme. Har inget sötsug utan bara hungrig…
Någon fler som har så? Vad kan det bero på?
Jag kan ju inte äta hela tiden..eller? Hittills har jag tagit ett ägg eller liknande. Finns det någe bättre?
Hoppas ni kunniga har några svar =)

Har du ordentligt med fett i dina måltider? Posta gärna vad du äter så är det lättare att se vad som kan fattas.

Så här ser en dag ut för mig:
Frukost: En Cambridge-shake och te
Lunch: 4 skivor bacon, äggröra, champinjoner och en halv tomat
Middag: Ugnsstekt lax, grönsaker, 2msk linser, bearnaissås
Kväll: kokt ägg
Hoppas det blir klarare nu för er som kan =)

Jag började i måndags! Jag kan inte direkt påstå att jag känner mig hungrig men däremot "tom" i magen. Kan inte riktigt förklara det men det är en annolunda känsla som försvinner när jag äter lite. Är dock inte sugen på sötsaker som jag annars brukar bli.

Elta: Visst är det skönt att slippa sötsuget =)
Vad brukar du äta för någe då du får den känslan?
Är rädd för att jag äter för mycket och inte går ner i vikt…

Hoppla! Jag hade gått till närmsta svinstia och fällt en gris på den magra dieten … Varför Cambridge? Är det inte en massa onyttigt i det pulvret? Ser ut som lite fett och mycket kolhydrater.

Magica_de_Hex: Såg själv att det ser magert ut men det är verkligen mycket fett! =)
Shaken är mest för att jag håller mig väldigt länge på den, men kanske ska börja äta mer till frukost..
Hur ser din dag ut på ett ungefär? Behöver lite tips tror jag..
#2: Ööh…*klia huvudet* En Cambridgepåse till frukost??? Inte konstigt du blir hungrig efter en timme! Både energisnålt och fettfattigt!
Lunchen och middagen såg bra ut, men om jag ska gå till mig själv så blir jag hungrig och sugen hela dagen om jag äter dåligt på morgonen. Utöver det så är det en del som känner av en ökad hunger de första veckorna. Tycker också att du gott kan äta mer än ett ägg på kvällen om du är hungrig. Lycka till!

Jag tar en bit ost, Brie eller vanlig hårdost, salladsblad eller en gurkbit och rullar in det i skinka. Nån gång har jag tagit med en klick bregott eller majonäs. Men det känns fortfarande jättesyndigt att äta så mycket smör och grädde. Det kommer nog att ta ett tag förstå att det är ok.

#7: Får nog ta å skippa Cambridge-shaken då ;) *knaprar på lite ost*
Det står ju att man får äta mejeriprodukter, men är det någon gräns på till ex. yoghurt och liknande? Tänkte då inte på fruktyoghurt utan typ grekisk/turkisk variant.

#6 Radbrytning fungerar inte i Safari så därför kommer löpande (näst intill oläslig) text.
Frukost: Fem skivor bacon och omelett på tre ägg + en skvätt grädde (omeletten steker jag i baconfettet som blir kvar i pannan) + en stor latte alt. en rejäl mängd keso/mascarpone (hälften av vardera) med kanel + en stor latte.
Lunch: Rejäl köttbit (m gräddsås), avocado med CF och ibland några bitar ost.
Middag: Revben (men det blev lite lite och magert så jag toppade med en rejäl bit Brie samtidigt som jag spelade Lego indiana jones (fungerade mycket bra faktiskt :)).
Blir jag sugen eller småhungrig så är ostrullar med smör ett bra alternativ. Eller ett par Babybell. Det är en stor omställning från att ha varit fettskrämd till att äta mycket fett, men till slut så släpper hämningarna :D
#9: Nja, man får nog lov att prova sig fram en del… Annika D har ju fet fil/yoghurt med i sitt kostprogram, Sten Sture Skaldeman har det inte vad jag vet utan anser att fet, animalisk mat bör vara dominerande.
Jag personligen kan inte låta mejeriprodukter utgöra en hel måltid, det blir för mycket kolhydrater (och antagligen mjölkprotein också, det ska visst påverka blodsockret en hel del) Jag kör just nu oftast med äggmjölk.
Men en del äter t.ex fet (10%) naturell yoghurt med linfrön eller hallon osv till frukost.

Bort med Cambridgepåsen…..och se till at få i dig ett riktigt mål mat i stället. Nåt som mättar länge.
I början hade jag svårt att äta varm mat på morgonen och det löste jag genom att äta kokt ägg, majonäs och räkor (blandas) eller makrill i tomatsås m. ägg eller tonfiskröra (tonfisk, ägg och majo).
Sen hade jag också ett sug nån timme efter en stadig måltid de första veckorna. Då tog jag ofta fram SSS-böckerna och läste och läste. I någon av böckerna skriver Sten Sture att man måste försöka känna skillnad på riktig hunger och sug.
Ofta är det bara hjärnspöke (sockersug) från det tidigare livet.
I början var också portionerna större. Hade tex alltid broccolimos eller blomkålsmos till köttbiten/fisken för att bli riktigt mätt men efterhand så blev väl magsäcken mindre och moset blev kvar på tallriken.
Hoppas du hittar en bra metod för dig, det här var bara några tips.

Tack Magica_de_Hex! Alltid bra å få höra hur andra lägger upp dagen =) Det känns lite "fel" att äta så mycket fett…men gott är det!
Magma: Ja det är nog som du säger, man får testa sig fram. Är ju inte säkert att det passa för mig. Annars får man köra ägg och bacon, en svårslagen kombination =)

Marabe: Tack för tipsen! Ska börja känna efter ordentligt nästa gång jag får hungerkänslorna, kan ju faktiskt var gamla spöken som du säger. Har beställt Sten Stures bok, så jag hoppas den kommer snart så man får läsa ordentligt.
Man är mer hungrig i början också. Kroppen är van vid stora mängder kolhydrater och plötsligt kommer inget (eller väldigt lite). Då ger kroppen signal om att mer måste tillsättas annars "dör" den (som en 5-åring). Dels får man hunger men också huvudvärk, illamående och yrsel dvs abstinens. Tar en vecka eller två att komma förbi det stadiet.
Fjallraven, förutom Camebridgepåsen så kan du skippa linserna, de behövs inte. Ta lite extra sås istället.
Jag tycker också att du verkar äta rätt lite… Tanken är ju att du inte ska vara hungrig. Ät tills du är nöjd.
De första veckorna åt jag sanslöst mycket. Jättefrukost, megalunch och supersizemiddag. Plus mellanmål förstås. Kilona försvann i kvickt tempo ändå. Frukosten var viktigast. Om jag snålade till frukost hade jag ofelbart ett konstant hungersug resten av dagen. Kanske är du likadan? Du behöver nog starta dagen med något mer mättande än den där Cambrigde-grejen.
Nu, efter ett par månader, har jag sansat mig och är inte alls tokhungrig längre. Jag äter betydligt mindre än vad jag gjorde med kolhydratkost, men jag är alltid mätt. Det är för övrigt himla praktiskt att bli hungrig så sällan. :-)
Fjallraven: Vi ses här oxå!
Jag hade nog skippat påsen som alla skrivit redan. Jag hade oxå skippat alla grönsaker till börja med och kanske införa dessa senare. Jag hade inte ätit linser eller bönor eller likande.
Kött med kryddsmör eller creme fraishe till middag. Ät flera köttbitar istället.

Får ta å öka matintaget verkar det som, och skippa linserna för tillfället =)
Heej 76Åsa *vinkar* Roligt å ses här med =)
Blir nog en tur till affären imorgon och inhandla lite mer feta härligheter =)
Är svårare än vad jag trodde å ställa om…känns konstigt att man inte ska behöva äta några grönsaker….
#19 Tänk på grönsakerna som krydda. Basera maten på kött och fett sen kryddar du med lite grönt. Vill du äta grönsaker så gör det men det är inget måste att peta i sig särskilda mängder. Du har väl läst den här så du vet vilka saker som är bäst att äta?

#20 Den där var jättebra! Tack för tipset!