Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2280 ggr
Summertime
0

Oväntat besök vad bjuds??

Oväntat besök. Vad bjuder man på??? Vad har ni i frysen….

Oftast så måste man planera kanske en Lkhf cohklad tårta dagen innan eller så men eller hallon direkt ur frysen visserligen kan man ha hemma gjorda bullar och inte äta själv. Här i norrland kommer många oväntat

Upptinade hallon funkar ju till grädde men lite tråkit.

Vad bjuder ni på.Vi kan väl tippsa varandra…

Halvdansken
0

Måste man bjuda på nånting om folk kommer oväntat? En kopp kaffe kanske?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

bluesea
0

Kaffe med vispad grädde & några stänk av kanel eller kardemumma på toppen :)

Summertime
0

De brukar jag dricka själv när jag blir sugen. bra mer

Magica1970
0

Ordet 'måste' har slutat existera i mitt liv :) Vi planerar inte något för objudna gäster. De får nöja sig med en kopp kaffe eller te. Har de större krav än så så får de ringa en dag i förväg.

tinaoskarsson
0

Efter att ha testat den krämiga chokladtårtan så känns det som om jag aldrig kommer låta den ta slut i frysen… För övrigt har jag knäcke, smör, ägg, sill och ost hemma jämt, så visst finns det att bjuda på. Äter inte jag sött så behöver inte mina gäster det heller!

marabe
0

Den där krämiga chokladtårtan, tinaoskarsson, var hittar jag receptet på den?

Sugen!!!!

Margareta
0

Ost har jag alltid och ofta potkäs. Våra gäster gillar när jag skär upp hela osten i kuber eller stavar.

Potkäs kan man också ha färdigt - det blir lite festligare

Numer pensionär i Nynäshamn

tinaoskarsson
0

Här finns den krämiga chokladtårtan. Jag hade dock inget pulverkaffe utan lät istället starkt bryggt kaffe koka med i grädden en stund. (Nej, jag vet inte hur mycket jag hällde i….)

SvartKaffe
0

Tja, det beror ju på om risken finns att du själv äter upp sånt som inte är LCHF om du har det hemma för gästers skull.

Annars kan jag rekommendera ett paket after eight. Lagom lyxigt med en chokladbit till kaffet istället för bulle. Själv kan du ju ta en bit 80% choklad istället.

Margareta
0

Vi brukar ha 70% choklad i kartong med bitarna förpackade var för sig och bjuda på. Gästerna uppskattar det och skulle jag ta en är det inte katastrof.

Magica1970
0

#10 Jepp, svårare än så behöver det ju inte vara :)

Will
0

Hemma hos mig brukar det ofta finnas lite vin. Kanske inte helt förenligt med LCHF, men att glas vin i handen gör att vem som helst känner sig välkommen, och avslappnad. En skål med nötter fungerar ju också bra att ha hemma i skafferiet.

Förövrigt tycker jag att det är de objudna gästerna som ska ta med sig något. Det är lite oartigt att komma oanmält inlamlande och förvänta sig att bli uppassad.

Margareta
0

Norrland är norrland när det gäller spontana visister. Det anses inte alls oartigt att "ramla in på fika" snarare tvärtom. Det är så man umgås - enkelt och otvunget.

Jag har växt upp så och önskar mer av det i min vardag.

Magica1970
0

#13 Jo, jag har hört om det där norrländska fenomenet. Enkelt och otvunget blir det ju även när gästerna är inbjudna … eller förvarnat någon dag innan om sin ankomst :) För en skåning så upplever jag det som mer otvunget dessutom. Fast det var ju inte det tråden handlade om :/

tinaoskarsson
0

Folk som kommer inramlandes tyckr jag är supertrevligt - smålänning och allt. Dock har det nog att göra med min pingstvänsuppväxt där det ofta kom någon spontaninbjudning efter gudstjänsten. Mamma hade alltid rejält med middag i ordning på söndagar så vem som helst skulle kunna ramla in o få mat. I veckorna gällde det dock fika - och fikabröd fanns alltid minst en sort + bullar i frysen.

Min man däremot, som är Sundsvallare utan pingstvänsbakgrund ogillar spontanbesök. Har därför svårt att se att det skulle vara norrländskt…

Summertime
0

de är faktisk kul att det är så att falla in spontant…så igentligen behöver det inte vara så märkvärdigt..

man vill liksom bjuda på något bra… som alla är nöjda med. viste att en kompis kommer idag så jag gjorde den harliga choladtårtan igår skippade faktiskt kakaon tängte onödiga kolisar. föresten går den att frysa? skar den inte sig iså fall hurlänge behöver den tina sedan??

Will
0

#13 Det kan vara väldigt trevligt med spontanbesök ibland. Jag uppskattar dock otroligt mycket när gästerna tar med sig något, som en fin gest (från en gäst =). Särskilt när de bjudit in sig själva. Jag brukar alltid ta med mig en gåbortpresent, bjuden som objuden. Lite för att säga "tack för att jag får komma". Men jag lever inte i Norrland, och jag har nog inte samma sociala traditioner. =)

tinaoskarsson
0

Jag hade ju använt kaffe istället för kaffepulver vilket gjorde att min antagligen hade högre vattenhalt än din har. Vår stod framme en dryg timme innan den var riktigt krämig.