LocCarb-bröd!
Kolla in på denna sida. Det är utkommet ett bröd med låg halt av kolhydrater. Bra för oss som gillar bröd.
http://lchf-kost.blogspot.com/2008/06/jag-har-provat-att-ta-smrgs.html

www.carbzone.se där kan ni läsa allt om detta bröd.

Meeen, det finns ju bara i Sthlms området..
Carbzone var med sitt bröd på Hälsomässan i Älvsjö i höstas. Jag tyckte inte det var gott och inte heller lät innehållsförteckningen så kul…
Är detta någon ny variant eller samma som i höstas? Det brödet kan jag vara utan - som tröst för er som suktar.
Numer pensionär i Nynäshamn
Vad är det för "fel" på detta innehåll?
frågar novisen
Näringsvärde:
per 100 gram
per skiva
Kalorier
1118kcal/267kJ
246kcal/59kJ
Protein
26 g
5.7 g
Kolhydrater
15.4 g
3.4 g
Fett
11.2 g
2.5 g
mättatfett
1.71 g
0.4 g
eneklomättat fett
4.7 g
1.0 g
Socker
0 g
0 g
Kostfibrer
6.4 g
1.4 g
Natrium
0.23 g
0.05 g
motsvarar koksalt
0.57 g
0.13 g
Innehåller: Vatten, vetegluten, vetemjöl, ägg, havrefiber, solrosfrö, vegetabilisk olja av raps, vinäger, jäst och salt.
Kan innehålla spår av nötter.
Förvaring: ej över normal rumstemperatur.
Bakad: I Sverige för CarbZone
3,4g kolhydrater per skiva är "dyrt" om man vill hålla nere mängden. För min del innehåller den för mycket vegitabilier.
Vad är det för "fel" på detta innehåll? skrev du. Jo, vetegluten, vetemjöl, havrefiber och solrosfrö är alla saker som inte är de allra bästa för människokroppen. Är man helt frisk är det väl ingen fara på taket men har man problem (IBS, inflammationer osv) ska man nog hålla sig borta.
Dessutom är det ganska mycket kolhydrater. Då lägger jag hellre dem på mjölkprodukter och nötter.

Var också på Hälsomässan och smakade. Det smakade gummi! Eller typ tvättsvamp.
//Karin

För dom som gillar bröd och vill unna sig det ibland, då smakar detta inte alls så tokigt.

Jag tycker också att det är helt ok faktiskt! För mig kan det vara värt den mängden kolhydrater om jag är riktigt sugen på bröd någon morgon.
För mig är det flera saker
Det blir mycket omega6 om man räknar ihop innehållet - precis det som åtminstone jag försöker hålla nere konsumtionen av.
Många av oss som är väldigt kolhydratintoleranta är nog glutenintoleranta även om det inte är fastställt (svenska sjukvården har inte lyckats fastställa det på mig, men med ett blodprov till ett lab i USA har det visat sig vara så) och då är nog detta inget bra val av kolhydrater.
Mina IBS-tarmar skulle inte bli glada av en massa fibrer.
För den som är säker på att det är ok för den egna kroppen - kan man ju för all del testa.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har nu varit och inhandlat även det grövre brödet LowCarb, och jag måste säga att det smakar väldigt gott, bättre t.o.m. än det vita. Och det innehåller dessutom endast 2,7 kh per skiva. Kan hålla med om att det är lite gummiaktikt i konsistensen men det är inte mer än att man kan stå ut med det om man vill ha en smörgås. Smaken är bra på båda bröden. Och nu behöver man ju inte ens skrapa av smöret det är bara att bre på rikligt och på med goda pålägg t ex OST. Det har jag saknat och eftersom jag tål innehållet så kan jag rekommendera det. Jag har inte IBS så då är det väl bara att tugga på. Om än inte varje dag. Jag lägger brödet i frysen och tar bara fram när andan faller på.
Som sagt de som inte är så känsliga klarar nog av det men jag säger som flera stycken ovan att det där är för mycket för kolhydrater av fel sort för min smak (kolla Wildrat #6)

Jag skulle med största säkerhet må lika dåligt av att äta det brödet som vilket annat bröd som helst, eller vad annat som helst som innehåller mjöl .. Allt är ju inte kolhydrater, det finns fler saker folk (jag) inte tål.

Ja jag kan ju tänka mig att det är ännu fler som inte tål grädde och andra mjölkprodukter än 2,7 kh i en brödskiva som man dessutom blir väldigt mätt av.

#13 Instämmer med MissGaladriel, ibland är det ju inte kolhydratmängden som är haken med ett livsmedel.
OM jag skulle tillåta mig spannmål skulle jag satsa på den här produkten (fibrer är OK för mig, kh-mängden är inom min budget), men spannmål och jag är inte kompatibla i de doser som bröd innebär.
Fabricati diem, pvnc!
Inte kriga nu, vänner. Var och en gör som den vill… 
Själv blir jag förstås frestad, brödoman som jag är…
Men jag måste tyvärr avstå, brödoman som jag är.. för börjar jag äta bröd så får jag inte bara ont i magen, det bär även iväg med "brödomaniet"…
Köpte den mörka varianten (med 2,7 kolh/skiva) av nyfikenhet. Den ratades som icke-god ("smakar hushållspapper") av maken och dottern (som inte äter lchf), så jag stoppade den i frysen. I morse hade jag bråttom och rostade en skiva, åt med smör, ost och salami på. Helt ok som omväxling - om man som jag inte har några speciella problem - någon enstaka gång, tycker jag(första gången på tre månader då jag inte äter ägg till frukost). Och något brödsug fick jag inte, SÅ gott var det verkligen inte.

#17 Precis vad jag tycker också. Inget brödsug men är bra att ta till ibland och om man blir trött på äggfrukostar. Så jag lägger också brödet i frysen och tar vid behov.