Airams matblogg?
Har gjort mat efter den populära Airams blogg. Men där innehåller ju maten t.ex. krossad tomat, tomatpure och grönsaker med högt kolis-värde per 100 g. Hur går det ihop?
Sen; PANIK! Ätit normalt idag hittills (förutom lättyoghurt istället för vanlig imorse), livmedel alla med kolisvärde 4 eller under, nu står det (efter bara frukost + lunch) 7% kolis på MinMat-kontot. Varför?
Varför du får 7% kan vi inte veta om du inte ger oss en lista över vad du ätit.
Alla äter inte strikt LCHF, en del äter mer tillåtande varianter. Du får väl välja ut dom recepten på airams matblogg som passar dom som äter mer strikt LCHF om du vill göra det, och hoppa över dom andra recepten.
Om jag lägger in 100 gram naturell lättyoghurt i "mitt" program (Calcounter) så blir det 28% protein/31% fett /41% kolhydrater. Jag antar att det beror på att det är så energifördelningen ser ut, så jag gissar att det är din lättyoghurt som är boven.
Frukost: Yoghurt (lätt denna gång) blandat med vanlig keso. Ägg och 2 skivor bacon.
Lunch: Falukorv, lite hackad stekt rödlök, några salladsbitar och gurkskivor. Några ostbitar.
3 små kokosplättar sen igår som efterrätt. te m. skvätt grädde och lite sojamjölk.
%-en är energifördelningen. Om du äter mer fett och proteiner minskar kolhydratfördelningen men i din fukost och lunch kom 7% av den totala energin du petade i dig från kolhydrater.
Hade det varit mer fett i yoghurten hade nog fördelningen blivit annorlunda…
Ja, visst har det med lättyoghurten att göra? Men ändå, 7 är mycket för en halv dag. Damnit.
Lättyoghurt och keso? Inte konstigt att det blir för mycket kolhydrater och för lite fett. Båda två är ju fettsnåla, och har relativt stor mängd kolhydrater. Det är nog det som är boven här.
Resten ser dock bra ut. Har du recept på kokosplättarna? Det låter gott.
Förresten, är det någon särskild anledning till att du har sojamjölk? Soja är inte så bra för hälsan.
mjo, denna gång fanns det bara lätt, brukar inte äta det annars. Tycker om sojamjölk mer bara, men funderar på att byta till laktosfri. Dock lär det trigga, den är ju rättså söt. Keso har ju bara 2,1 kolhydrat per 100 g , dock är inte fetthalten så stor iof.
**Kokosplättarna äter jag när jag är riktigt sötsugen, de finns här fast då hette de kokosvåfflor. Ligger under "Recept på efterrätter" tror jag.
**
Vänj dig av med soja och mjölk i the och håll dig till grädden, det är bättre. Både mjölk och soja petar upp kolhydraterna.
Länk till kokospannkakorna och till kokosvåfflor.
Nja, min sojadryck innehåller 0,1 g kolhydrater, så jag tror inte det är någon fara. La till den istället för den som fanns på MinMat med massa socker i. Så nu sjönk kolisprocenten ner till 5%
tänkte inte på den, dum!
Sojadrycken är kanske ingen fara vad gäller kolhydraterna, men det finns många andra anledningar till att inte äta sojaprodukter (förutom eventuellt ett par droppar soja som smakgivare i en del maträtter).
WAPF har en bra lista här och en hel del artiklar om det här.

Miyu - Hej,
Det känns konstigt att Du inte frågar mig om min blogg på min blogg. Jag utger mig inte för att blogga kolhydratfritt. Och inte heller kolhydratrikt. Jag väljer mina produkter med omsorg och lagar oftast rätt många portioner. Per persom blir det således inte värst mycket kolhydrater. Särskilt inte som jag de facto inte äter något annat emellan måltiderna. Och förresten inte heller frukost. Mitt blogginnehåll är den mat jag och vi äter hemma hos mig och det delar jag med mig av för att inspirera andra att koka ihop på eget vis. Det är bl.a därför jag inte så ofta har måttangivelser.
Hoppas Du får rätsida på Dina funderingar. / Airam
#11 Ah, sorry. Kollade inte ens om du var medlem här. Men då vet jag. Tack!